Toon posts:

VHS naar DVD en naar server HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een instelling de opdracht gekregen hun audiovisuele collectie, bestaanden uit 400 VHS en 100 U-matic banden te digitaliseren. Nu heb ik al uitgevonden dat het met een DVD HDD Recorder makkelijk is om die collectie over te zetten naar DVD's, en dat daarbij de beeldkwaliteit ook het beste is, maar het is de bedoeling dat het materiaal ook veilig opgeslagen word in een server opstelling.
Nu ben ik dus opzoek of er DVD/HDD recorders bestaan die in een normale videoplayer leesbare bestanden maakt van de imput, en deze vervolgens via ethernet kan delen, naast deze ook branden op een DVD. De KiSS spelers zijn dus geen optie omdat de bestanden niet direct op een DVD gebrand kunnen worden.
Een andere optie is op de bestanden eerst up te loaden naar een PC, en deze vervolgens te bewerken voor DVD en opslag, maar gezien de omvang van de collectie, moet die niet te veel tijd in beslag nemen. Bij de pogingen die ik geprobeert heb (laptop+tvtuner) koste me het na het 1 op 1 overzetten naar de laptop nog minstens één uur om het vervolgens op DVD te zetten.
Gezien het feit dat ik de persoon ben die er bij het instituut het meeste verstand van heeft, en mijn kennis van pc's niet echt je-van-het is, is het zelfs samenstellen van een systeem een beetje lastig. Ik heb al gekeken naar Apple's aangezien ik ergens heb opgevangen dat die het meest gebruikt worden bij videobewerking, maar ik vraag me af of ik wel werkelijk een systeem van duizende euro's nodig heb om dit te doen. Kunnen jullie me opweg helpen? Wat voor systemen gebruiken ze bijvoorbeeld bij de Hema en andere bedrijven die VHS en ander videomateriaal omzetten in DVD?

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 10:26
Zou ConvertX van Plextor niet wat voor je zijn? Zo kan je een normale videorecorder aansluiten op een PC en middels de bijgeleverde software simple videobanden kopiëeren naar DVD/DivX/SVCD formaat.

Ik heb zelf geen ervaring met dit product, maar ik neem aan dat er wel reviews te vinden zijn op het net.

[ Voor 5% gewijzigd door Mikey! op 10-10-2007 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de tip. Ik had idd al gekeken naar Analoge to Dv devices, maar de vraag blijft in hoeverre deze bestanden nog aan te passen zijn (invoegen van hoofdstuk verdeling, knippen en plakken, de simpele handelingen). Als ik het goed begrijp is de output bij dit apparaat direct DVD formaat, maar dat is nu juist niet handig omdat die niet makkelijk in een server opstelling te benaderen zijn als 1 film. Daarom heb ik naar andere apparaten gezocht die enkel converteren van analoog naar Digital Video, maar dan moet ik daarna met de pc nog softwarematig het bestand omzetten naar DVD. De omzetting daarvan moet dus snel gaan, en niet zoals ik eerder had, één uur converteren per uur opgenomen beeld.
Zijn er misschien HTPC's die dit aankunnen. Zoals ik al had gezegt zou de KiSS player een goede optie zijn, als de bestande in een normaal bruikbaar formaat opgeslagen zouden worden en deze vrij direct gebrand kunnen worden op DVD. Heeft iemand enig idee hoe professionele instellingen dit probleem aanpakken (digitalisering met data storage?).

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Volgens mij werk je verkeerd om. Je begint met DVD's maken (met die HDD recorder) en wilt die dan vervolgens op een server zetten. Maar dan heb je dus al gekozen voor een MPG2 compressie die voor de DVD gebruikt wordt. Alle andere conversies en bewerkingen worden daardoor beinvloed.

Je moet beginnen met digitaliseren naar een zo lossless mogelijk formaat en dat op de server zetten. DV-AVI, zou mijn eerste keus zijn. Er zijn converters van analoog naar DV die dat prima aankunnen. Zoiets bijvoorbeeld. Omdat je werkt met een analoge bron, duurt dit altijd met zolang als dat het materiaal lang is.

Vervolgens heb je alles digitaal beschikbaar en kun je e.e.a. bewerken naar een eindproduct. Het selecteren van hoofstukken en het samenstellen van een DVD kost dan inderdaad nog wat tijd. Als dat dan nog een keer zo lang duurt, vind ik dat niet tegenvallen.

Wees ervan bewust dat dit digitaliseren een stap is die je niet zo snel nog een keer doet. Dus het resultaat van die conversie moet wel een aantal jaren meekunnen! Vandaag vraagt men om DVD's, morgen om windows streaming media en overmorgen om flashvideo. En wie weet wat ze volgende week weer uitvinden. Als je dan alleen de MPG2 versie van DVD hebt, wordt het best uitdagend.

Analoge banden trouwens wel bewaren. Die gaan wel in kwaliteit achteruit, maar zijn altijd nog af te spelen. Dat moet je van zelf gebrande DVD's over een paar jaar nog maar afwachten....