AMD X2 4400+

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-01 07:14
Ben ook voor het eerst van mijn leven begonnen aan overclocken. Mijn 4400+, deze week gekocht icm met dit setje via de bios naar de 2,8 Ghz gebracht. Bij nog hogere clocks krijg ik steeds een hardware failure melding als ik de stabiliteitstest van Everest Ultimate draai. Het voltage ed staan op automatisch in de bios. Is 2,8 Ghz gewoon het maximum, of is er een oplossing voor?

Alvast bedankt

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Je hebt je voltage op auto staan in bios .... heb je de temperatuur van je CPU al eens gechecked? Het is namelijk vaak zo dat de BIOS je CPU een té hoog voltage geeft als je hem op auto laat staan ....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
HT-link multiplier omlaag naar 4x, geheugendivider omlaag naar 166 (aangenomen dat het standaard op 200 loopt, DDR400 dus), voltage omhoog naar 1.4V, PCI bus locken op 33.3 MHz en dan nog maar eens proberen zou ik zeggen :?

Het is érg lastig om je te helpen als je:
1) niet vertelt wat voor hardware je hebt
2) niet vertelt hoe je alles ingesteld hebt (multipliers, dividers, voltages, frequenties)
3) de temperaturen niet vertelt.

• DitisKees
leonpwner1 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:03:
HT-link multiplier omlaag naar 4x, geheugendivider omlaag naar 166 (aangenomen dat het standaard op 200 loopt, DDR400 dus), voltage omhoog naar 1.4V, PCI bus locken op 33.3 MHz en dan nog maar eens proberen zou ik zeggen :?

Het is érg lastig om je te helpen als je:
1) niet vertelt wat voor hardware je hebt
2) niet vertelt hoe je alles ingesteld hebt (multipliers, dividers, voltages, frequenties)
3) de temperaturen niet vertelt.
Hardware staat een linkje naar, zal het even herhalen
AMD Athlon 64 X2 4200 Dual 2,1 Ghz 256 kB Socket AM2
Transcend 2 x 1024Mb DDR2 667mhz DIMM 5-5-5 geheugen
ECS GeForce6100SM-M moederbord

Edit: Er zit een 400 Watt voeding in, wel een Sweex.

Weet niet zeker of de temperaturen goed worden uitgelezen, volgens Speedfan, Coretemp en Everest Ultimate liggen te temperaturen rond de 35 graden. Als ik een half uur onder volledige belasting gedraaid heb, en zo snel mogelijk daarna in de bios kijk, is dat ook 35-40 graden.

Het voltage is 1,3 volt volgens CPU-Z, dus dat lijkt mij niet te hoog. Handmatig in de bios kan ik het voltage niet hoger dan 1,35 instellen. De rest staat allemaal op auto, dat is uit mijn hoofd HT-link multiplier op 5x, geheugen op 333, PCI bus weet ik niet, maar er zitten op dit moment geen pci-kaarten in.

Heb even wat getest met Everest nog, de hardware failure fout krijg ik alleen als de fpu test aan staat, als ik alleen cpu en/of memory testen draai gaat het wel goed.

Edit: (hieronder) Zal het meteen testen als ik vanavond thuis ben, op dit moment staat Everest Ultimate stabiliteitstest aan, dus kijk ik als ik thuis kom of die de hele dag stabiel gedraaid heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door DitisKees op 10-10-2007 16:05 ]

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 14:50

db87

Mach 2 GT modded

Draai OCCT om te kijken of het systeem ook daadwerkelijk (redelijk) stabiel is.
Afbeeldingslocatie: http://software.neuf.fr/systeme/occt/index_fichiers/occt1.jpg

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
DitisKees schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:24:
[...]

Hardware staat een linkje naar, zal het even herhalen
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200 Dual 2,1 Ghz 256 kB
Transcend 2 x 1024Mb DDR2 667mhz DIMM 5-5-5 geheugen
ECS GeForce6100SM-M moederbord
Linkje over het hoofd gezien. Misschien zou het ook wel handig zijn als je hierbij zou vermelden dat het om socket AM2 gaat, ik dacht meteen aan S939 ;)
Weet niet zeker of de temperaturen goed worden uitgelezen, volgens Speedfan, Coretemp en Everest Ultimate liggen te temperaturen rond de 35 graden. Als ik een half uur onder volledige belasting gedraaid heb, en zo snel mogelijk daarna in de bios kijk, is dat ook 35-40 graden.
Snel naar je BIOS om de temp te bekijken? 8)7 Binnen 2 seconden nadat je stopt met stressen is de Core temp vaak al 10 graden lager, tegen de tijd dat je in je BIOS zit (1 minuut later?) is dat alweer 15 graden gezakt... Kijk gewoon met speedfan naar de Core temp terwijl je zit te stressen met Orthos.
Het voltage is 1,3 volt volgens CPU-Z, dus dat lijkt mij niet te hoog. Handmatig in de bios kan ik het voltage niet hoger dan 1,35 instellen. De rest staat allemaal op auto, dat is uit mijn hoofd HT-link multiplier op 5x, geheugen op 333, PCI bus weet ik niet, maar er zitten op dit moment geen pci-kaarten in.
Vergeet mijn opmerking over -> 1.4 volt dan maar, ik ging van S939 uit. 1.35V zou je wel kunnen proberen. PCI lock zou ik toch maar doen, want dit kan voor problemen zorgen, ook als je er geen hardware in hebt zitten. Geheugen moet volgens mij een dividertje omlaag, maar dat weet ik niet zeker. HT-link multiplier ook zeker weten omlaag naar 4x, dit veroorzaakt ws je instabiliteit, want de HT link kan meestal niet veel harder dan 1080 MHz max.
db87 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:29:
Draai OCCT om te kijken of het systeem ook daadwerkelijk (redelijk) stabiel is.
[afbeelding]
Vaag frans tooltje, no thx. Dan gebruik ik liever speedfan om te meten en Orthos om te stressen :P

• DitisKees
Linkje over het hoofd gezien. Misschien zou het ook wel handig zijn als je hierbij zou vermelden dat het om socket AM2 gaat, ik dacht meteen aan S939 ;)
gedaan
Snel naar je BIOS om de temp te bekijken? 8)7 Binnen 2 seconden nadat je stopt met stressen is de Core temp vaak al 10 graden lager, tegen de tijd dat je in je BIOS zit (1 minuut later?) is dat alweer 15 graden gezakt... Kijk gewoon met speedfan naar de Core temp terwijl je zit te stressen met Orthos.
Hoewel ik wel wist dat dit geen goede methode was, wilde ik kijken of de programma's het niet toevallig helemaal verkeerd hadden. Had Speedfan ook aan staan tijdens de test, temperatuur zoals eerder vermeld rond de 35 graden. Verder staat in de bios de temperatuurbeveiliging aan op 75 graden, dus als ik daarboven kom merk ik het vanzelf ;)
Vergeet mijn opmerking over -> 1.4 volt dan maar, ik ging van S939 uit. 1.35V zou je wel kunnen proberen. PCI lock zou ik toch maar doen, want dit kan voor problemen zorgen, ook als je er geen hardware in hebt zitten. Geheugen moet volgens mij een dividertje omlaag, maar dat weet ik niet zeker. HT-link multiplier ook zeker weten omlaag naar 4x, dit veroorzaakt ws je instabiliteit, want de HT link kan meestal niet veel harder dan 1080 MHz max.
Vaag frans tooltje, no thx. Dan gebruik ik liever speedfan om te meten en Orthos om te stressen :P
Ik was even aan het zoeken naar goede stress tools, had ik eerst nog niet gevonden, dus daarom draaide ik Everest, ga vanavond Orthos wel proberen, en evt wPrime.

• EyeWitness
DitisKees schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:49:

Hoewel ik wel wist dat dit geen goede methode was, wilde ik kijken of de programma's het niet toevallig helemaal verkeerd hadden. Had Speedfan ook aan staan tijdens de test, temperatuur zoals eerder vermeld rond de 35 graden. Verder staat in de bios de temperatuurbeveiliging aan op 75 graden, dus als ik daarboven kom merk ik het vanzelf ;)
Sorry hoor maar om nou te gaan wachten tot je CPU eruit knalt vind ik niet verstandig :X. Daarbij weet ik niet of de dualcore AMD's eerst gaat throttelen alvorens hij zichzelf uitzet maar ik vind dit niet erg tweakert verantwoord wat je nu doet ... :/

• DitisKees
EyeWitness schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:37:
[...]

Sorry hoor maar om nou te gaan wachten tot je CPU eruit knalt vind ik niet verstandig :X. Daarbij weet ik niet of de dualcore AMD's eerst gaat throttelen alvorens hij zichzelf uitzet maar ik vind dit niet erg tweakert verantwoord wat je nu doet ... :/
Waar zie je dat ik daarop ga wachten? Zoals aangegeven blijft de temp volgens Speedfan op 35, en houdt ik het wel in de gaten. Reden van die beveiliging is voor het geval Speedfan een totaal verkeerde waarde aangeeft.

• EyeWitness
DitisKees schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:40:
[...]

Waar zie je dat ik daarop ga wachten? Zoals aangegeven blijft de temp volgens Speedfan op 35, en houdt ik het wel in de gaten. Reden van die beveiliging is voor het geval Speedfan een totaal verkeerde waarde aangeeft.
Omdat je aangeeft dat je het voltage door je bios zelf laat regelen, vroeg of laat kom je op de magische grens en zal de cpu ingrijpen op de hoge temp. Daarnaast, download Core Temp.

• DitisKees
Ik heb mijn HT divider nu op 4x gezet, maar geheugendivider en pci lock kan ik niet vinden in mijn bios. Tot 2,75 Ghz lijkt het stabiel te blijven (20 minuten orthos)(dat was het ook al met HT 5x), maar daarboven krijg ik de volgende errors met orthos

Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture Test ran 1 minutes 23 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.

FATAL ERROR: Resulting sum was 4.666399532882518e+016, expected: 4.666399511629545e+016
Torture Test ran 0 minutes 35 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.

Aanpassen van de core voltage helpt ook niet, heb ik gevarieerd van 1,28 tot 1,35. Valt er verder nog wat aan te doen, of is dit moederbord gewoon niet geschikt om verder over te clocken en moet ik tevreden zijn met 2,75 Ghz?

[ Voor 17% gewijzigd door DitisKees op 10-10-2007 21:13 ]

• EyeWitness
DitisKees schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:08:
Ik heb mijn HT divider nu op 4x gezet, maar geheugendivider en pci lock kan ik niet vinden in mijn bios. Tot 2,75 Ghz lijkt het stabiel te blijven (20 minuten orthos)(dat was het ook al met HT 5x), maar daarboven krijg ik de volgende error met orthos

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Torture Test ran 1 minutes 23 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.

Aanpassen van de core voltage helpt ook niet, heb ik gevarieerd van 1,28 tot 1,35. Valt er verder nog wat aan te doen, of is dit moederbord gewoon niet geschikt om verder over te clocken en moet ik tevreden zijn met 2,75 Ghz?
Waarschijnlijk zul je toch op zoek moeten gaan naar de geheugendivider omdat je nu je RAM mee clocked wat wellicht instabiel loopt op zo'n hoge snelheid. Bij sommige moederborden worden 'extra' overclock functies unlocked door CTRL+F1 te drukken in de bios.

• DitisKees
EyeWitness schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:12:
[...]

Waarschijnlijk zul je toch op zoek moeten gaan naar de geheugendivider omdat je nu je RAM mee clocked wat wellicht instabiel loopt op zo'n hoge snelheid. Bij sommige moederborden worden 'extra' overclock functies unlocked door CTRL+F1 te drukken in de bios.
Een geheugendivider heb ik niet echt gevonden, maar heb nu de aangegeven snelheid van het geheugen op 533Mhz ipv 667 Mhz gezet. De snelheid van het geheugen is nu 627 Mhz, dus lager dan de officiële snelheid. Het lijkt al wel een flink stuk te schelen, orthos hield het nu 20 minuten uit, voordat ik een error kreeg. Ctrl+F1 leverde extra functies op om de geheugentimings in te stellen, verdere extra functies heb ik niet kunnen vinden.

Edit: Heb vannacht 8 uur lang gestresst op 2,75 Ghz, 1,35 volt, HT 4x en geheugen op 792 Mhz, en dat ging goed. Misschien ligt het aan de PCI bus, nog steeds niet gevonden. Wel een PCIE, die staat op 100 Mhz, maar kan ook niet lager.

[ Voor 12% gewijzigd door DitisKees op 11-10-2007 08:17 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit zijn toch echt wel basic dingen die al veel vaker voorbij zijn gekomen. Vandaar dat ik dit topic op slot doe :) In de FAQ staat een hoop informatie, probeer deze eens door te lezen en te begrijpen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.