[xp] Start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreqAmsterdam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-02 13:49
Mensen,
Er was voor XP een nieuwe update aan het installeren, ik was dat even vergeten en zette zo m'n laptop uit. Nu zijn er blijkbaar bestanden beschadigt, XP start niet meer op. Op het moment dat xp begint te starten krijg ik de melding: 'de toepassing of dll bestand *lang bestand* is geen geldige windows-kopie. Controleer dit op uw installatiediskette'

Veilig modus opstarten doet ie ook niet meer (zelfde foutmelding). Nu zou ik mn pc kunnen formatteren etc. maar er zijn een aantal bestanden op de harde schijf aanwezig die ik absoluut niet kwijt mag raken.

Wat kan ik doen?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Download via een andere pc een linux live cd. Brand deze als bootable image. Zet daarmee de bestanden die je wilt bewaren over naar een extern medium. Dan kan je een windows reinstall uitvoeren. Er is geen beginnen aan als windows ook niet meer opstart in safe mode.

Carpe Diem

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Je zou de herstel/reparatie functie van de windows xp cd kunnen proberen. Tijdens het booten van de cd krijg je onder in het blauwe scherm te zien "Druk op f2 voor herstel" of iets in die richting. Dit kan je proberen. Ook kan je proberen om de cd helemaal te laten laden tot je de keuze krijgt of je XP wil installeren. Hier zit ook een optie bij waar ongeveer het volgende staat "Druk op R voor reparatie van een bestaande WIndows XP Installatie"

Suc6

• FreqAmsterdam
RemonLP schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:13:
Je zou de herstel/reparatie functie van de windows xp cd kunnen proberen. Tijdens het booten van de cd krijg je onder in het blauwe scherm te zien "Druk op f2 voor herstel" of iets in die richting. Dit kan je proberen. Ook kan je proberen om de cd helemaal te laten laden tot je de keuze krijgt of je XP wil installeren. Hier zit ook een optie bij waar ongeveer het volgende staat "Druk op R voor reparatie van een bestaande WIndows XP Installatie"

Suc6
Ik probeer denk ik de ubuntu livecd, die heb ik sowieso nog wel liggen.

toevoeging: de xp cd-rom start wel op maar op een gegeven moment bij het controleren (zonder dat je nog iets hebt hoeven te doen) stopt hij al.

---
muppet99 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:13:
Download via een andere pc een linux live cd. Brand deze als bootable image. Zet daarmee de bestanden die je wilt bewaren over naar een extern medium. Dan kan je een windows reinstall uitvoeren. Er is geen beginnen aan als windows ook niet meer opstart in safe mode.
Hoe doe ik dat precies? Ubuntu opstarten van cd lukt nog wel, maar waar kan ik de harde schijf kopieren naar bijv. een externe harde schijf?

[ Voor 25% gewijzigd door FreqAmsterdam op 10-10-2007 14:22 ]

• muppet99
Gewoon even je bestanden op een externe schijf zetten. Het is vervelend dat je daarna je systeem opnieuw moet installeren, maar hij wordt er weer sneller van ;) (pluspuntje)

Ik ben zelf niet zo'n ubuntu fan. Maar als je een livecd hebt met een GUI moet je heel makkelijk je bestanden van de ene naar de andere locatie kunnen slepen (lees van interne hdd naar externe Hdd)

[ Voor 36% gewijzigd door muppet99 op 10-10-2007 14:23 ]

Carpe Diem

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 11:58
Krijg je met zo'n live-cd niet het probleem dat je niet op je 'windows'-schijf kunt komen?

wild mutant space hamsters

• FreqAmsterdam
pkopf schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:25:
Krijg je met zo'n live-cd niet het probleem dat je niet op je 'windows'-schijf kunt komen?
Idd, ik heb het opgestart maar ik heb geen toegang tot de windows partitie.

edit:
melding:

Unable to mount the selected volume.
error: device /dev/sda1 is not removable
error: could not execute pmount

[ Voor 19% gewijzigd door FreqAmsterdam op 10-10-2007 14:28 ]

• muppet99
dan wordt het een windows live cd downen: http://www.nu2.nu/pebuilder/

Carpe Diem

• FreqAmsterdam
Ik begrijp niet helemaal wat dat inhoud, ik zie daar onderaan die pagina een bestandje staan dat je kunt downloaden. Wat moet ik daar mee?

Edit:
Ik zie dat je daarmee een image file kunt maken, ik doe het nu via een andere pc, kan ik dan de installatie cd-rom van xp als bron nemen?

[ Voor 18% gewijzigd door FreqAmsterdam op 10-10-2007 15:04 ]

• FreqAmsterdam
Ik had blijkbaar een beschadigte windows live cd-rom, heb een andere en die doet het wel, wat kan ik nu doen? Als ik systeemherstel klik krijg ik een dos scherm waar ik commandos kan ingeven maar ik heb geen idee wat ik moet doen.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-02 14:43
Je kunt ook nog Chkdsk proberen met aantal parameters, moet je alleen ff kijken welke paramaters, dit wil ook weleens helpen bij zo iets.
Pagina: 1