Toon posts:

Slechte camera of verkeerde instellingen (Sony T5)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In aug. 2006 ben ik op vakantie geweest naar Hong Kong. Uiteraard wat mooie foto's proberen te maken van de HK skyline, maar de kwaliteit van de foto's, die met name in de avond zijn gemaakt vallen erg tegen. Hieronder een paar voorbeelden:

http://home.orange.nl/m.lam/DSC01070.JPG

http://home.orange.nl/m.lam/DSC01218.JPG

http://home.orange.nl/m.lam/DSC01225.JPG

M'n toestel (de Sony T5) is uiteraard niet het allerbeste toestel (zo slecht zal ie toch niet zijn?), maar mijn vraag is of het echt gewoon aan 't toestel ligt of heb ik gewoon totaal de verkeerde instellingen gebruikt? (ben nog een leek op fotografie gebied) Ik stel deze vraag "nu pas" omdat ik binnenkort weer ga en dan uiteraard wil thuiskomen met veel mooiere foto's. (dan weet ik evt. of ik ook een ander toestel moet aanschaffen).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

foto's even aangepast i.v.m breedte

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 10-10-2007 14:25 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Om het kort te houden:

1. Ja, het is een niet al te beste camera. Leuke point and shoot kiekjes camea, verwacht hier niet te veel van.

2. Als je leek bent moet je geen nacht foto's schieten. Hier zijn instellingen voor nodig die (als dit uberhaupt mogelijk is op deze camera) zelf moet instellen.

3. Als je nacht foto's wilt schieten, doe dit niet met een compact camera. Geen lichtsterke lens, gevoeligheid CCD te laag en post processing doet vaak de boel verzieken.

Heb je zelf niet het idee dat flitsen in die situatie volslagen zinloos is? Dit zorgt er niet alleen voor dat de regen ineens vol in beeld is maar ook dat de plaatjes totaal verkeerd uitkomen. De camera gaat er dan vanuit dat ie objecten kan belichten met flitser, wat dus niet zo werkt :+

[ Voor 23% gewijzigd door baquelappe op 10-10-2007 14:07 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een statief kan al wonderen doen. Kun je exposure compensation gebruiken op de cam? -> overbelichten. Heb je PASM-standen (zo te zien niet helaas) -> belichting zelf instellen

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

Misschien ook handig om thuis even in het donker wat foto's te maken en daarbij wat met de instellingen te spelen?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

nachtfoto's zijn op zich best met een compactcamera te schieten maar je moet idd wel weten wat je aan het doen bent.
Je camera heeft gebruik gemaakt van z'n flitser tijdens het maken van de foto (waarschijnlijk het gevolg van een automatische stand). Je wilt sowieso geen flitser gebruiken omdat dan het hele nachteffect weg is (bovendien krijgt je flitser zoiets ook nooit ingeflitst).
Het nadeel van dat flitsergebruik is dat de sluitertijd standaard ingesteld wordt op iets als 1/60. Dat is voor deze donkere scene gewoon te weinig.
Je zult dus een statiefje en een langere sluitertijd en moeten gebruiken. En daarvoor zul je moeten kijken of je T5 dat kan (in de handleiding zoeken bij sluitertijd of nachtopname zo iets dergelijks).
Zo niet, dan zul je aan naar een andere camera moeten gaan zoeken. Daar zou ik je 2 dingen voor willen aanraden:

• ga dingen lezen over fotografie (dat geldt niet alleen bij aankoop van een nieuwe camera). Sluitertijden, ISO, diafragma etc. Als je daar niets over weet is het maken van een keuze voor een nieuwe camera totaal zinloos
• koop zo'n camera ruim voordat je weg gaat, lees de handleiding en probeer veel met het ding. Anders kom je weer met niets terug.

Verder heb ik van je foto's linkjes gemaakt gezien de max 600px breedte

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:59:
M'n toestel (de Sony T5) is uiteraard niet het allerbeste toestel (zo slecht zal ie toch niet zijn?), maar mijn vraag is of het echt gewoon aan 't toestel ligt of heb ik gewoon totaal de verkeerde instellingen gebruikt?
Waarschijnlijk beide :P

Aangenomen dat je geen zin hebt om 600+ euro uit te geven aan een DSLR, tips voor handmatige instellingen met je huidige camera die betere resultaten geven:

- Flitser uitschakelen, zoals al gezegd. Tenzij je een flitser bij je hebt met een bereik van een kilometer of meer (plus bijbehorende kerncentrale 8)7 )
- Geef 25-30 euro uit aan een statief.
- Kies (als het toestel dat kan) een lage ISO-waarde (bv. 50 of misschien nog 100 - op een compact camera). Ondanks dat dit de sluitertijd langer maakt, krijg je dan misschien nog foto's met een acceptabel ruisniveau. Het zal duidelijk zijn dat een statief in dit geval dus keiharde noodzaak is.
- Als dat handmatig in te stellen is: zet de lens wijd open (zo groot mogelijk diafragma, wat betekent een zo laag mogelijk f-getal). De belichtingstijd kun je vervolgens meestal wel op automatisch laten staan. Veel toestellen hebben dit als "A" instelling (niet te verwarren met "auto" overigens), wat betekent "Aperture priority", oftewel het zelf instellen van diafragma (de sluitertijd wordt dan automatisch gekozen). Zelf gebruik ik mijn DSLR 95% van de tijd in deze mode.
- Als extra trucje, gebruik de zelfontspanner met een korte vertragingstijd (als je dat kunt instellen) om te voorkomen dat de camera meteen al beweegt op het statief wanneer je zelf op het knopje drukt. (dit werkt ook met DSLR's uiteraard)

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 10-10-2007 19:30 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ben je trouwens op stap en heb je geen statief bij je dan kun je nog wel 's wat improviseren met een sjaal of jas of iets dergelijks. Leg de camera goed neer en gebruik inderdaad de selt timer.

Zit er handmatige focus op dan kun je die bij dit soort panorama shots het beste op oneindig zetten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1