Welk moederbord herkent mijn huidige raid0?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 16:02
Gisteren avond heeft mijn moederbord de geest gegeven. Tijd om ineens een nieuwe pc aan te schaffen.

Mijn oude pc had een asus a7v600 moderbord met geïntegreerde raid controller die ik gebruikte om een raid0 aan te maken. Op de array staat geen data die ik absoluut niet kan missen, maar indien mogelijk wil ik de data wel recupereren. In een van de FAQ's op dit forum vond ik volgende informatie:

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:
• zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
• zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
• ene merk > andere merk = no-go
Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.

Op internet ben ik op zoek gegaan naar de manual van mijn oud moederbord. Als ik mij niet vergis had deze een 'VIA VT8237 southbridge chipset' als raid controller?
Kan dit kloppen?

Ik ben nu op zoek naar een nieuw moederbord met een nieuwere versie van deze raid controller. Even een overzichtje van de relevante onderdelen die ik al geselecteerd heb:
  • Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz LGA775 4Mb FSB1333 Boxed
  • MSI nVidia GeForce NX8800GTS-T2D640E-HD-OC PCIe 640Mb TV Out & Dual DVI
  • Apacer DDR2 1024MB PC6400 CL5.0 Passive Cooling twee maal
Ik was zeer tevreden van het merk asus en zou dus in de eerste plaats dit merk opnieuw nemen. Ik zou graag een moederbord hebben dat voldoet aan volgende zaken:
1. Degelijk, performant, stabiel, betrouwbaar (Ik geef graag iets meer uit voor een kwalitatief beter moederbord waar ik enkele jaren mee verder kan)
2. werken met de bovengenoemde processor & geheugen
3. werken met mijn huidige raid array!

Aan de eerste twee voorwaardes voldoen is geen probleem. Dat kan ik zelf ook vinden met googlen en door reviews na te lezen.

Maar het derde punt is wat moeilijker. Ik vind geen asus moederbord met een via raid controller (bij de meesten staat nforce2 vermeld). Kan iemand mij opweg helpen om een moederbord te selecteren dat aan mijn eisen voldoet? (al dan niet een asus moderbord)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op internet ben ik op zoek gegaan naar de manual van mijn oud moederbord. Als ik mij niet vergis had deze een 'VIA VT8237 southbridge chipset' als raid controller?
Kan dit kloppen?
Kan. Kan ook een losse Promise controller zijn geweest. Hangt er puur vanaf waar *jij* je schijven aan had hangen op dat moederbord...
Ik ben nu op zoek naar een nieuw moederbord [...]
Zie FAQ van dit subforum. Een Tweaker wordt zelf geacht te kiezen. Evt zul je dan een ander merk moederbord moeten nemen, al zie ik niet zo in waarom je niet gewoon weer een A7V600 zou nemen. Maar hoe dan ook, "welke moet ik kopen?"-topics zijn op GoT niet gewenst, al helemaal niet als je ondanks lappen text simpelweg niet meldt waar je je schijven op je oude bord op had aangesloten...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.