Volume kinderspeelgoed verlagen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit met een een aantal kinderspeeltjes die volgens mij veel te veel decibellen produceren om nog gezond te zijn (zowel voor de oortjes van de kinderen, maar vooral ook voor de geestelijke toestand van de ouders 7(8)7 ).

Het gaat dan vooral om apparaten die gewoon via een versterkertje en een speakertje samples afspelen. Ik zat eraan te denken om gewoon fysiek het speakertje te dempen met een stukje schuim ofzo, maar veel mooier zou natuurlijk zijn om dit netjes met de soldeerbout op te lossen.

Helaas heb ik weinig verstand van electronica, maar mijn gevoel zegt mij dat als ik gewoon een weerstandje voor het speakertje soldeer, dat ik dan na verloop van tijd het versterkertje beschadig.

Is er in het algemeen iets te zeggen over hoe ik hier veilig zou kunnen ingrijpen zonder iets definitief kapot te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Volgens mij zou je een codensator over de polen van het speakertje kunnen zetten, maar liever afwachten tot iemand dit bevestigd of ontkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
heb wel ns een mcdonalds radio'tje aangepast door speakertje af te plakken met plakband. Prima demping.
edit: zie dat het een elektronika post is. negeer dan maar mijn oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-10-2007 11:51 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

* soepkip had een briljante oplossing hiervoor, die gaf de hellenhonden.....eeuh kinders gewoon een hamer erbij, probleem binnen 3 minuuten opgelost

* soepkip heeft wel ondekt dat na 3 minuuten zaken betimmerd werden die hij zelf toch wel even heel wou houden

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Gewoon een weerstandje er tussen moet prima werken zonder schade aan de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zet een weerstand in serie met de speaker. (Dit wil zeggen, een draad los en daar de weerstand tussen)
Hiermee beschadig je niets, je vespilt alleen een fractie aan energie.

Een condensator over de polen van de speaker is geen goed idee.
Hiermee zou je wel iets kunnen beschadigen en het is ook een demping die afhankelijk is van de toonhoogte.

[ Voor 9% gewijzigd door guus.assmann op 10-10-2007 12:02 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-04 23:14
Weerstand in serie met speaker lost het op en zorgt er zeker niet voor dat je het versterkertje beschadigt. (wel even waarde van de weerstand bepalen).
Hoewel dit de beste oplossing is, kies ik voor de makkelijkste --> afplakken met doorzichtig plakband aan de buitenzijde, of indien mogelijk dempen aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31

Theo

moederbord

Een weerstandje voor de speaker moet genoeg zijn. Let er wel opd at je er één neem van een half watt of meer, helemaal als je het volume behoorlijk wilt dempen.

je kan ook gewoon de speaker verwijderen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:38
soepkip schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:56:
* soepkip had een briljante oplossing hiervoor, die gaf de hellenhonden.....eeuh kinders gewoon een hamer erbij, probleem binnen 3 minuuten opgelost

* soepkip heeft wel ondekt dat na 3 minuuten zaken betimmerd werden die hij zelf toch wel even heel wou houden
Hahaha, misschien een topic openen met goede ideeën die later niet zo goed bleken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Niet online
Dank voor de snelle reakties, ik ga toch voor het weerstandje dan. Waarom knippen en plakken als je lekker kunt solderen?

p.s. Dat met die hamer klonk ook wel errug goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wel een weerstandje in het enkele-ohms bereik nemen, een 8-ohms speakertje + een weerstandje van 8,2ohm zorgt al voor een halvering van het geluid.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:56
Met een weerstand blaas je over het algemeen de "versterker" niet op aangezien dit meestal gewoon 1 transistor is.

PUR schuim van de bouwmarkt dempt ook goed! (ik vermoed alleen te goed)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 24-11-2024
Neem wel een weerstand van 5 watt, anders komt er straks helemaal geen geluid meer uit het speelgoed.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
5 watt?!?! tikje overdreven. Waarom:
Speakertje zelf is 0.25 watt (over het algemeen), bij 5 watt zijn de batterijen in no time leeg.
0,25 watt in serie met 0,25 watt wordt nog minder watt omdat het vermogen over beide gedissipeerd wordt.
Piekvermogen is 0,25 watt. Een weerstand van 0,25 watt gaat niet stuk met korte pieken van een hoger wattage, en geluid is piekjes
maar als je zeker wilt zijn lijkt me een half watt al genoeg... (maar wie ben ik, overtuig me als ik geen gelijk heb...)
berekening: batterijvoeding 3v. weerstand 2x 8 Ohm, dus 16 ohm = spanningsdeler, dus
1,5 v over 8 ohm I = 1,5/8 = 0.1875
P = U * I -> 0,28125 w
ik gok dat het met een 0,25 watter wel lukt, aangezien je geen constante spanning op de weerstand hebt staan maar een sinusachtige vorm, was iets met een half wortel 2 ofzo... eindresultaat 0,28125 maal half wortel 2 is iets minder dan 0,2 w
maar nogmaals, correct me if i'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Het leek mij ook wel te kunnen met een 0,25 watt, maar de vraag is of je voor die 50 cent dat risico wilt lopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Gewoon batterijen gebruiken die niet vol zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

Ik ben dan misschien maar een leek, maar zet je met een weerstand de energie niet in warmte om? Is dat wel verstandig, diep verstopt in een pluche knuffeldier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 37526 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:46:
Ik ben dan misschien maar een leek, maar zet je met een weerstand de energie niet in warmte om? Is dat wel verstandig, diep verstopt in een pluche knuffeldier?
Dan is purschuim, als je geen al te definitieve oplossing voor het probleem zoekt, ook niet de beste methode als je denk aan die kleine peuterende kinderhandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Zo'n speelgoed ding jaagt er echt geen vermogens doorheen, zal inderdaad in de orde van een kwart watt zijn (tot pak 'm beet een half watt voor speelgoedradio's enzo). Dingen die alleen maar bliepjes geven zelfs nog minder (en helemaal als het een piezo buzzertje is). Het zou me verbazen als het weerstandje voelbaar warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
De luidspreker zet ook 99% van de energie om in warmte, dus het kan alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja maar die zit wel aan de buitenkant he ;)

maarruh geqxon: zal geen punt worden.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30200

elhopo schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:49:
5 watt?!?! tikje overdreven. Waarom:
Speakertje zelf is 0.25 watt (over het algemeen), bij 5 watt zijn de batterijen in no time leeg.
Batterijen sneller leeg??????, omdat je er een weerstand inzet die meer vermogen kan disciperen??? De Weerstand blijft hetzelfde, en het vermogen dat je wegstookt over de weerstand ook, je weerstand kan alleen meer hebben, en dit levert dus niet op dat je batterijen snel leeg zijn.

Maar, ben het wel met je eens dat 5 Watt een beetje overdreven is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 30200 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:16:
[...]

Batterijen sneller leeg??????, omdat je er een weerstand inzet die meer vermogen kan disciperen??? De Weerstand blijft hetzelfde, en het vermogen dat je wegstookt over de weerstand ook, je weerstand kan alleen meer hebben, en dit levert dus niet op dat je batterijen snel leeg zijn.

De weerstand wordt groter (je zet er 2 in serie), en de stroom kleiner, dus minder vermogen ;)

Apparaat blijft dus langer herrie maken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

10 Ohm ¼W weerstandje in serie en evt. over de luidspreker polen een elcootje van een paar µF 16V om de iritante hoge tonen te dempen werkt perfect. Heb er al diverse kinder walkmans mee gemodificeerd om oortjes te beschermen ;).

Batterijen gaan langer mee omdat de belasting kleiner wordt, er kan simpelweg minder stroom lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Anoniem: 30200 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:16:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer een speakertje 5 watt zou zijn waren de batterijen in no time leeg... 5 watt of 0,25 watt weestand maakt idd niets uit.

Pagina: 1