Toon posts:

inhoud raid5 set

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar is er een manier om de data van een raid5 set te bekijken als je niet exact weet welke data er aanwezig is in de set? Ik vraag dit omdat we onze raid5 set willen vervangen door disks met meer capaciteit. Omdat mijn voorganger niet gedocumenteerd heeft zit ik me nu een ongans te zoeken. Het betreft hier een MSA1000.

Thanks!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik snap de vraag niet helemaal.
Je hebt een RAID 5 set en wilt weten wat erop staat?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt, ik zal het nader toelichten.......
We hebben hier een SAN draaien, een HP MSA1000. In het SAN hebben we 4 Scsi arrays draaien, allen in een raid 5 combinatie.

Array1 t/m 3 bevatten 6x149gb
Array4 bevat 6x 72,8gb

De 6x 72,8 GB gaan we vervangen (lees huidige raid set verwijderen) door 6x 500gb.
De veiligste manier om dit te doen is een backup maken van de data, raid5 set verwijderen, nieuwe 500gb disks plaatsen in een nieuwe RAID5 set en restore uitvoeren van de data.
Zoals je weet is het lastig om exact te weten waar wat wordt opgeslagen, helemaal als je nieuwe bent in een omgeving waar niks gedocumenteerd is. Het zou voor mij het meest simpel zijn als er een tool oid bestaat waarmee ik de inhoud van de raid5 set kan bekijken.

Snap ie 'm nog, duidelijker kan ik het niet uitleggen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Als het 1 volume is op het OS waar het op aangesloten is, dan kan je gewoon dat volume backuppen en restoren op het nieuwe volume als deze op het OS is aangesloten. Als het uit meerdere volumes bestaat, gewoon meerdere volumes backuppen en restoren...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De inhoud van een RAID5 set is gewoon te benaderen via de normale methodes toch? Ik neem aan dat er een soort filesharing systeem aanwezig is. Desnoods kijk je even of je via een adminpaneel erbij kan komen.

Trouwens, High-End RAID5 controllers ondersteunen vaak Hotswap en Online Capacity Expansion.
Als je 1 disk vervangt, rebuild, volgende disk vervangen, rebuild, etc etc doet, dan heb je aan het eind een grotere RAID5 array.
Tijdens het rebuilden is de SAN wel een tijdje traag, maar draait door. Als traagheid niet wenselijk is zou ik het s' avonds doen.
Lijkt me iig zinvol om te onderzoeken. Desnoods vraag je bij de fabrikant even na of het mogelijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 10-10-2007 12:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Juist dat is het probleem, hoe zie ik dan welke volumes bij die specifieke raid set horen?
We werken hier met NFS3 (voor vmware) en NTFS volumes.......ik heb uiteraard een overzicht van de volumes, maar die vertellen mij niet in een oogopslag welke raid5 set het betreft....Op het OS/server (W2K3) waar de volumes zijn aangemaakt zie ik de volumes ook wel binnen disk management, maar dat verteld me nog niet bij welke raid 5 set ze horen. Als je maar 1 raid5 set hebt draaien is het easy, maar met 4stuks in een SAN zonder documentatie wordt het lastiger :-)

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:02:
Trouwens, High-End RAID5 controllers ondersteunen vaak Hotswap en Online Capacity Expansion.
Als je 1 disk vervangt, rebuild, volgende disk vervangen, rebuild, etc etc doet, dan heb je aan het eind een grotere RAID5 array.
Tijdens het rebuilden is de SAN wel een tijdje traag, maar draait door. Als traagheid niet wenselijk is zou ik het s' avonds doen.
Lijkt me iig zinvol om te onderzoeken. Desnoods vraag je bij de fabrikant even na of het mogelijk is.
Hotswap en rebuilden is idd een andere manier en heb ik wel over zitten denken, maar zoals je zelf al aangeeft gaat hier veel tijd in zitten en de kans dat het mis gaat is groter dan een compleet nieuwe set bouwen en een restore uitvoeren. Echter ik hou de optie wel open om het zo te gaan doen

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

kraats

Ik rol

In mijn MSA1500 heb ik Selective Storage Presentation, zodat ik zelf volumes aan een bepaalde server kan toewijzen. Is dat op één van jouw servers die op het SAN aangesloten zitten ook op te starten? Via de tool om de hele MSA te managen.
Om te verduidelijken: HP Array configuration utility, dan je MSA kiezen en bij mij onder 'common tasks' staat Selective Storage Presentation. Daar zie je alle Adapter-ID's met hopelijk een mooie naamgeving (servernamen) en de Logical drives die er aan toegewezen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door kraats op 10-10-2007 12:22 . Reden: verduidelijking ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
De mogelijk voor Selective Storage Presentation is aanwezig, echter is deze disabled :-(

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

kraats

Ik rol

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:53:
De mogelijk voor Selective Storage Presentation is aanwezig, echter is deze disabled :-(
Ik gok (met redelijke mate van zekerheid) dat je dit aan kunt zetten, maar als het op disabled staat, is het dan niet zo dat alle volumes aan alle servers toegewezen worden?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als je zeker weet dat je het hebt over een MSA1000, dan heb je toch een CLI die je zonder rare tools en utils zo kunt gebruiken? Op de voorzijde zit een rj45 aansluiting voor een serieel console - sluit die met de bijbehorende kabel aan op een laptop, start een of ander terminal program en klaar ben je. Standaard is 19200 baud.
De gebruikelijke Storageworks (alle Digital/DEC gebruikers zeggen Yo!) commando's zijh beschikbaar, dus je zult de volgende commando's willen gebruiken:
show globals
show this_controller
show units
show connections
show disks
Hiermee heb je een overzicht van alle hardware en de raidsets met hun LUN's. Anders even de manual erbij pakken, eventueel te downloaden van HP natuurlijk: http://h20000.www2.hp.com...l/c01183955/c01183955.pdf

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:08

SpamLame

niks

Hmm als je nieuw bent in de materie, zou ik toch gaan voor de ACU (Gui based) tool, omdat dat makkelijker werkt dan een CLI. Overigens zie ik op de meeste systemen de GUI als CLI base ACU geinstalleerd staan. De RJ45 serieele kabel wilt weleens missen.

[ Voor 0% gewijzigd door SpamLame op 10-10-2007 23:38 . Reden: interpunctie en spelfout ]

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Je kunt toch in vmware zien welke luns er aan de server zijn gekoppeld? En via de acu kun je de disken van de lun weer achterhalen.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:26:
Als je zeker weet dat je het hebt over een MSA1000, dan heb je toch een CLI die je zonder rare tools en utils zo kunt gebruiken? Op de voorzijde zit een rj45 aansluiting voor een serieel console - sluit die met de bijbehorende kabel aan op een laptop, start een of ander terminal program en klaar ben je. Standaard is 19200 baud.
De gebruikelijke Storageworks (alle Digital/DEC gebruikers zeggen Yo!) commando's zijh beschikbaar, dus je zult de volgende commando's willen gebruiken:
show globals
show this_controller
show units
show connections
show disks
Hiermee heb je een overzicht van alle hardware en de raidsets met hun LUN's. Anders even de manual erbij pakken, eventueel te downloaden van HP natuurlijk: http://h20000.www2.hp.com...l/c01183955/c01183955.pdf
Ik zal een kijken of ik dit idd op deze manier kan gaan uitzoeken...thnx!

Verwijderd

Topicstarter
MoBi schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 08:32:
Je kunt toch in vmware zien welke luns er aan de server zijn gekoppeld? En via de acu kun je de disken van de lun weer achterhalen.
Idd in VMware kun je zien welke LUNS er aan de VM's (servers) zijn gekoppeld, ook kan ik zien welke RDM's er eventueel zijn. Maar voor zover ik kan zien binnen de ACU kan ik de RAID set niet herleiden naar de LUNS.....
Pagina: 1