Aanleggen hip innovatief netwerk :)

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-03 22:01

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Op het moment probeer ik een netwerk aan te leggen met de volgende infrastructuur.

Het gaat om een 2e pand dat op 500 afstand ligt zonder tussenliggende objecten.

Ruimten zijn voorzien van duo RJ-45 UTP outlets met Cat6 UTP bekabeling. Aanwezige serverruimte 200 individuele UTP outlets gepatched worden.

Magazijn is de infrastructuur voorzien van STP RJ-45 outlets met Cat5 STP bekabeling. Hier komt het totaal op 50 individuele outlets die in de serverruimte gepatched kunnen worden. In deze serverruimte worden de back-up servers van de naastliggende vestiging geplaatst.

De serverruimte is voorzien van een openbare netwerkaansluiting, via KPN, welke VDSL toelaat.

Werkplekken bestaan uit een desktop met een bandbreedte 100 Mbps, Medewerkers hebben een PDA met een IEEE 802.11g verbinding.

De gehele infrastructuur van de dependance dient als één of meerdere LAN's in de infrastructuur van naastliggende vestiging opgenomen te worden. De te realiseren bandbreedte tussen beide vestigingen bedraagt circa 4 Gbps.

Welk apparatuur en bekabeling zou voor dit netwerk geschikt zijn?
Wat zijn de "in's and out's"?
Wat zijn de kosten?

Bij voorbaat dank _/-\o_ _/-\o_ !

TOAOMatis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

10Gbps glasvezel. Moet je wel mogen graven enzo, en kosten zou ik niet weten maar kun je samenvatten als "DUUR".

Hier stond een dode link.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Wat heb je zelf al opgezocht? Ik neem aan dat je al de basis selectie gemaakt hebt en wellicht enkele zaken hebt waar je tussen twijfelt?

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Al geregeld :)

[ Voor 57% gewijzigd door Marlibica op 11-10-2007 16:45 ]

Sign here against sigs

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

klinkt een beetje als een huiswerkopgave....

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-03 10:04
Vraag aan je baas of je cisco CCDA en CCDP mag volgen. Dit zal al je antwoorden bieden en niet alleen met een factor hip...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
dhr. banuyn schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:01:
klinkt een beetje als een huiswerkopgave....
huiswerk :S
ik wist niet dat je daarvoor betaald werd _O-

-----

Ik zat te denken aan de volgende componenten:

Accesspoint - 1x: U.S. Robotics type USR805453A, €249,-
Patch kabinet 200 UTP - 9x: A-PAN6-24 / Patch Panel, CAT6, 19" 24x RJ45 Jack 8P8C, €42,63 per stuk
Patch kabinet 50 STP 19", - 3x: A-PAN-24S / Patch Panel, CAT 5e, 24 Port, fully shielded, €47.85
VDSL modem router - 1x: ASM-61 VDSL Modem, €1180
Switch voor in patchkast - 5x: Linksys Switch 48 poorts (SRW248G4, 19"), €389,- per stuk
- 1x: Linksys Switch 24 poorts (SRW224G4, 19"), €229,- per stuk

[ Voor 57% gewijzigd door Matis op 10-10-2007 13:13 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 16:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ehh, je hebt de keuze uit draadloos en bedraad, in de varianten getrunked en niet getrunked.

Wees eens iets speciefieker in je wensen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Keiichi
toaomatis schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
[...]

-----
Als je baas wilt dat je dit gaat realiseren, moet je gewoon een extern bedrijf in de hand nemen.
En je wilt geen 200 patches in 1 kast hebben. Ondermeer omdat ik niet geloof dat je binnen een straal van 100 meter en op 1 vloer al je aansluitingen hebt zitten.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Keiichi schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:14:
[...]

Als je baas wilt dat je dit gaat realiseren, moet je gewoon een extern bedrijf in de hand nemen.
En je wilt geen 200 patches in 1 kast hebben. Ondermeer omdat ik niet geloof dat je binnen een straal van 100 meter en op 1 vloer al je aansluitingen hebt zitten.
ow, ik volg alleen de wensen van de klant.

Ik ben dus aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Bedankt voor je post O+

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

toaomatis schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
[...]

-----
Jij krijgt ervoor betaald en de antwoorden verwacht je van Got?
Apart man dat internet. :D

Wat zijn de kosten?
:X
Mogen we een factuurtje sturen?
Dit kan toch niet zo man? GoT ook voor bedrijven? Misschien moet Got maar een aparte sectie invoeren voor de mensen die bij een bedrijf werken en met vragen zitten. Tegen een klein bedrag uiteraard.

• Keiichi
XunFar schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:16:
[...]

Jij krijgt ervoor betaald en de antwoorden verwacht je van Got?
Apart man dat internet. :D

Wat zijn de kosten?
:X
Mogen we een factuurtje sturen?
Dit kan toch niet zo man? GoT ook voor bedrijven? Misschien moet Got maar een aparte sectie invoeren voor de mensen die bij een bedrijf werken en met vragen zitten. Tegen een klein bedrag uiteraard.
Zal ik ook eens gaan proberen.

Maken jullie eens ff wat mooie script voor het project waar ik mee bezig ben. Wat zijn hiervan de in's en outs? etc etc... :|

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:49
Dit kun je makkelijk bij verschillende bedrijven navragen. Als je niet weet wat een aantal mogelijkheden zijn, denk ik niet dat je hier zelf aan moet gaan beginnen.

offtopic:
@marlibica, ik heb een lange tijd terug ook ditzelfde icoon gehad, maar deze werd door een modje toch echt verwijderd omdat het niet kon.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Keiichi schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:18:
[...]

Zal ik ook eens gaan proberen.

Maken jullie eens ff wat mooie script voor het project waar ik mee bezig ben. Wat zijn hiervan de in's en outs? etc etc... :|
love it or leave it :*)

hulp wil ik graag, geen commentaar op de manier waarom

• Keiichi
toaomatis schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:20:
[...]

love it or leave it :*)

hulp wil ik graag, geen commentaar op de manier waarom
Je hebt zelf al een hoop apparatuur gesommeerd. Tel de bedragen bij elkaar op zo duur kost het 8)

Al kan ik het nergens terug vinden hoe je uberhaupt naar het andere pand denkt te gaan. Met XX aantal kabels vanuit je patchkast?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 12:36

DinX

Motormuis

Keiichi schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:22:
[...]

Je hebt zelf al een hoop apparatuur gesommeerd. Tel de bedragen bij elkaar op zo duur kost het 8)

Al kan ik het nergens terug vinden hoe je uberhaupt naar het andere pand denkt te gaan. Met XX aantal kabels vanuit je patchkast?
Als ie 4Gbit over 500 meter wil halen zal het toch fiber worden. En dan komen er toch wat duurdere onderdeeltjes bij dan wat Linksys switchjes.

En ik zou voor klanten niet denken aan woorden als hip en innovatief maar eerder degelijk en betrouwbaar.
toaomatis schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:23:
[...]

Zelf zat ik te denken aan glasvezel (loopt theoretisch op op 10Gbps)
Dan moeten je switchen het ook kunnen.
Je hebt trouwens aan 2 kanten een glasvezelswitch nodig, of je moet het met een media converter doen.

[ Voor 30% gewijzigd door DinX op 10-10-2007 13:25 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Keiichi schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:22:
[...]

Zelf zat ik te denken aan glasvezel (loopt theoretisch op op 10Gbps) dus 1 lijntje zou genoeg moeten zijn, wel moet de andere kant dan een glasvezel switch hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 10-10-2007 13:24 ]

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Zal je niet nodig hebben voor dat beetje windows data. Je kan over single mode glas inderdaad 10 gig sturen. Wij hebben hier op schiphol tussen 2 panden single mode laten graven van ruim 3 km. Daar 2 d-link media converters op en gaan als de brandweer op 1 gig.

Maar denk dat ze in je huiswerk opdracht doelen op een straal verbinding omdat er helemaal geen objecten tussen de twee panden hebt zitten..... Want dat is verder een vrij zinloze opmerking als je zelf aan glas denkt.... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door dennismaus op 10-10-2007 13:27 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
dennismaus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:25:
Zal je niet nodig hebben voor dat beetje windows data. Je kan over single mode glas inderdaad 10 gig sturen. Wij hebben hier op schiphol tussen 2 panden single mode laten graven van ruim 3 km. Daar 2 d-link media converters op en gaan als de brandweer op 1 gig.
mooi wat reacties vanuit de praktijk, dankje wel voor je post :)

@dennismaus

daar halen we geen 4Gbps mee denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 10-10-2007 13:30 ]

• DinX

DinX

Motormuis

dennismaus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:25:

Maar denk dat ze in je huiswerk opdracht doelen op een straal verbinding omdat er helemaal geen objecten tussen de twee panden hebt zitten..... Want dat is verder een vrij zinloze opmerking als je zelf aan glas denkt.... ;)
Dacht ik ook al. Onze hele backbone (20 backbone switchen door de hele stad) voor 600-700 pc's is maar 1Gbit fiber en daar komen we al bijlange na niet aan qua verkeer.

Als het inderdaad voor maar een paar backup servers is, en zeker moesten die nie zoveel bandbreedte nodig hebben, is het niet zo heel zinnig om 4Gbit aan bandbreedte te willen (of ze zouden later willen uitbreiden met een hoop clients naar dat pand). Een straalverbinding zou dan kunnen voldoen.

Waarvoor hebben ze die 4Gbit nodig ? Zoals ik de "opgave" zo lees lijkt het inderdaad meer op een huiswerkvraag dan een echte situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 10-10-2007 13:31 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-03 10:50
Het moet ook 'hip' en 'innovatief' zijn, wat bedoel je daar precies mee?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
coyote1980 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:33:
Het moet ook 'hip' en 'innovatief' zijn, wat bedoel je daar precies mee?
hip in de zin van moderne hardware

innovatief in de zin van uitbreidbaar en gericht op de toekomst (evt. uitbreiden)

• Keiichi
toaomatis schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:36:
[...]

hip in de zin van moderne hardware

innovatief in de zin van uitbreidbaar en gericht op de toekomst (evt. uitbreiden)
Dan vind ik dat je switches ook POE moeten kunnen doen, zodat er direct VoiP telefoons op aangesloten kunnen worden ;)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Keiichi schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:37:
[...]

Dan vind ik dat je switches ook POE moeten kunnen doen, zodat er direct VoiP telefoons op aangesloten kunnen worden ;)
Power over ethernet ken ik zelf niet uit de praktijk, ben er nogal onzeker over, wel is voip een goed idee om mee te nemen! _/-\o_

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 16:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DinX schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:23:
[...]
Als ie 4Gbit over 500 meter wil halen zal het toch fiber worden.
Niet perse hoor, kan ook nog steeds door de lucht. Kwestie van trunken.....

Dan moet je wel weer beslissen of het een "eigen" frequentie wordt met vergunning, een set WiFi's of een Laser-verbinding. Heeft allemaal ook weer zijn eigen voor en nadelen.

(Soms kan glas bijvoorbeeld niet omdat er niet onder een weg/sloot geboord kan of mag worden.)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• mvanderkruk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 01:47
Het gaat om een 2e pand dat op 500 afstand ligt zonder tussenliggende objecten.

De gehele infrastructuur van de dependance dient als één of meerdere LAN's in de infrastructuur van naastliggende vestiging opgenomen te worden. De te realiseren bandbreedte tussen beide vestigingen bedraagt circa 4 Gbps.

Wat zijn de kosten?
1) Hoe komt men bij de bandbreedte van 4Gbps ? Ik heb gewerkt op een school waar tussen de diverse vleugels en de serverruimte maar 1 Gbit uplink was en dat is al jaren meer dan voldoende. Over die 1G lijn liepen dus 400 PC's !
2) Als link tussen je panden kun je ook een straalverbinding nemen, Deze zijn er ook in Gigabit variant zoals bijvoorbeeld:
Deze
De rest van je punten liggen helemaal aan wat je zelf wilt. Wil men professionele apparatuur (3com / cisco / etc) of "el-cheapo"
Wil men met vlans gaan werken om bijvoorbeeld het draadloze netwerk af te schermen ?

Persoonlijk denk ik dat je dit soort zaken beter aan een professioneel bedrijf / iemand met kennis van zaken kunt overlaten (Ik bedoel dit niet persoonlijk hoor, maar als je door een bedrijf gevraagd wordt om zoiets te realiseren en je antwoorden op GOT moet vragen, vraag ik mij af of je wel genoeg kennis van zaken hebt...)

Voor advies kun je altijd mailen :)

MCDST | MCITP-EA

• DinX

DinX

Motormuis

Coach4All schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:57:
[...]

Niet perse hoor, kan ook nog steeds door de lucht. Kwestie van trunken.....

Dan moet je wel weer beslissen of het een "eigen" frequentie wordt met vergunning, een set WiFi's of een Laser-verbinding. Heeft allemaal ook weer zijn eigen voor en nadelen.

(Soms kan glas bijvoorbeeld niet omdat er niet onder een weg/sloot geboord kan of mag worden.)
Mja, ik wou laserverbinding al aanhalen omwille van het "hip" argument van de TS. Laser is wel nog altijd aan de prijzige kant. Al kost 500 meter fiber in de grond stoppen ook het nodige. Nog niet te spreken over de gevolgen als er op 1 of andere manier een breuk in komt :)

Met laser haal je tot 2.5Gbit per seconde dacht ik. Als je er zo 2 trunkt heb je 5Gbps (theoretisch).

Pagina: 1