[ PLESK ] Eigen (automatische) nameservers mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Hoi iedereen,

Ik lig een beetje overhoop met m'n hosting provider.

Even een 'goeie situatie': prive heb ik ergens een el-cheapo reseller hosting lopen (voor de gein, vind het leuk om te experimenteren), deze draait op cPanel/WHM. Voor een knaak per maand (ofzo) heb ik daar eigen nameservers bij.
Zodra ik een domein aanmaak in cPanel/WHM worden automatisch m'n beide nameservers geconfigureerd (ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl) en kan ik meteen naar de SIDN met domeintjes registreren (as in: een nameserver controle geeft meteen SUCCES).

Prima dus.

Andere situatie: bij een professioneel hosting / internet access club hebben we een dedicated machientje draaien. Een 2e komt er binnenkort bij. Deze dingen draaien op Plesk. Nu wil ik hier eigenlijk dezelfde situatie: domeintje aanmaken in Plesk -> nameservers automatisch geconfigureerd. Dus dat we ook meteen daadwerkelijk het domein kunnen registreren.

Deze club doet hier nogal moeilijk over ("kan niet","extra server huren","moeilijk","omslachtig","zoeken we uit",etc..) (voorheen deden we alle registraties via hun, waarbij ze zelf hun nameservers 'goed' zette) en ik zou het fijn vinden als ik wat second opinions heb. Is zo'n configuratie met Plesk mogelijk? Ik kan me haast niet voorstellen dat een simpel shared reseller hosting accountje met cPanel dit wel kan, en Plesk niet. (Over deze club verder niks dan lof, zeer goede ervaringen mee, daarom vind ik dit ook zo vreemd...)

Bedankt alvast voor de feedback!

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Verwijderd

kort antwoord: dat is zeker mogelijk met plesk :)

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 13:49
Of dit vanuit Plesk is te configureren weet ik niet zeker (volgens mij niet) maar je kan dit wel zeer gemakkelijk scripten op je secundaire server. Op de tweede server hoef je er enkel voor te zorgen dat de zonetranfers voor domein X toe worden gestaan van server Y.

Plesk slaat al zijn informatie op in de psa database waar je de hostingaccounts en domeinen zo uit kan vissen. Vervolgens kan je het makkelijk scripten dat je server zonetransfers voor het betreffende domein accepteerd.

Misschien 15 minuten werk om een net script te schrijven en je bent sowieso al klaar.

EDIT: Zie bijv: http://forum.swsoft.com/s...dfd3c41ed9&threadid=38404

[ Voor 10% gewijzigd door sPENKMAN op 10-10-2007 21:44 ]

Eve char: Warock <TEST>

• BramT
Update (voor mensen die hier via zoeken terecht komen oid, daarna mag de topic op slot):

Via de provider waar ik prive al bij zat nu een dedicated Plesk bak geleased. Eigen nameserver welke 'realtime' aan Plesk hangen, werkt perfect en alles zonder extra (noemswaardige) kosten. Geen 2e server e.d. nodig (financieel dan). Oftewel, het kan inderdaad gewoon prima, zoals Goldeneye reeds melde.

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 22:35
BramT schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:37:
Hoi iedereen,
Zodra ik een domein aanmaak in cPanel/WHM worden automatisch m'n beide nameservers geconfigureerd (ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl) en kan ik meteen naar de SIDN met domeintjes registreren (as in: een nameserver controle geeft meteen SUCCES).
Zoiets wil ik ook, dan ziet de whois van mijn domein er wat netter uit.
Bij welke club zit je?

• BramT
Kan nergens je mail/contactgegevens vinden.. En weet niet zeker of ik hier zo 'reclame' mag gaan zitten maken :X (modje???)

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 22:35
BramT schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:17:
Kan nergens je mail/contactgegevens vinden.. En weet niet zeker of ik hier zo 'reclame' mag gaan zitten maken :X (modje???)
Zie profiel ;)
Verder staat DM aan :)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Plesk is een bitch wat betreft nameservers. Geheel onmogelijk is het echter niet. Mogelijkheid is een brug bouwen tussen bestaande nameservers en de Plesk machine. Verbaast me ook dat SWsoft nog geen eigen nameserver lijkt te hebben wat echt out of the box lekker werkt.
Pagina: 1