[Asus A7N8X Deluxe] BIOS geeft keyboard & floppydisk failure

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03-2025

Crayne

Have face, will travel

Topicstarter
Na een klein 'ongelukje' maandag waarbij per ongeluk de Power switch werd ingedrukt terwijl de PC al draaide, herkent de PC plotseling het keyboard niet meer bij het opstarten en geeft een floppydisk failure. Hij sloot overigens zonder problemen af na het indrukken van de Power switch, dus geen brute crash van Windows of iets dergelijks.

In de PC zit een Asus A7N8X Deluxe bordje met 1GB naamloos PC2100 geheugen (2x identieke 512MB) en een AMD Athlon XP 2600+ processor, een PoV Geforce 4 Ti4280 128MB videokaart en een Maxtor DiamondMax 120 GB schijf.

De BIOS versie is 1008 (geen ÜberBIOS) en er is niets overklokt.

Na het verschijnen van de melding heb ik een ander PS/2 toetsenbord geprobeerd, maar dat hielp niets. Zelfs geen Numlock lampje dat aansprong als ik er op drukte. Vervolgens mijn eigen PS/2 toetsenbord op de muispoort gehangen, kreeg wel stroom (Numlock ging aan als ik er op drukte), maar nog steeds 'keyboard failure' bij het opstarten. Daarna een USB toetsenbord aan de PC gehangen, zelfde verhaal: wel lampje, geen respons of herkenning.

De floppydisk failure blijft sowieso.

Maandagavond kwam het POST screen nog met de gebruikelijke snelheid voorbij tot hij die keyboard failure gaf (herkende eerst de processor, toen het geheugen, daarna IDE devices en concludeerde vervolgens dat het geen keyboard of floppydisk kon vinden.), maar gisterenavond duurde booten een eeuwigheid. Bij elke stap bleef hij zeker 30 seconden hangen om vervolgens dezelfde conclusie als de dag ervoor te trekken.

Het bord had al de neiging om - wanneer de stroom op een niet zo nette manier van de PC was gehaald (zoals het 5 sec. lang indrukken van de powerswitch) - de processor te herkennen als een 1150 i.p.v. een 2600+ en het geheugen op 100Mhz te zetten. Ik kreeg dan de melding dat settings niet goed waren moest het BIOS in. Een 'Exit & Save Changes' later was alles weer oké. Er hoefde dus niets veranderd te worden in het BIOS, na de herstart herkende hij de processor weer netjes als een 2600+ en stond het geheugen weer terug op 166Mhz

Nu heb ik Google al lastig gevallen, de PMG FAQ gelezen (en ook het opstartproblemen en hangers topic), de search op GoT gebruikt en dus al een aantal zaken zelf geprobeerd, maar ik begin een gebrek aan opties te zien.

Wat ik nog niet heb bekeken is de mogelijkheid dat de CMOS batterij langzaam maar zeker aan het sterven is en aan vervanging toe is, maar verder krab ik me hard op het hoofd.

Heeft er iemand een suggestie waar ik het eventueel ook nog zou kunnen zoeken?

Mijn Library Thing catalogus

Verwijderd

Doe er eens een nieuwe batterij ten behoeven van de BIOS in dat bord. Ik denk dat die leeg is, omdat hij de instellingen niet onthoud.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Probeer eens het CMOS clear jumpertje, anders een nieuw batterijtje.
Als de CPU goed staat (als 2600+), de pc goed afsluiten en daarna 10 minuten de stekker los. Wat doet ie dan? Nog steeds als 2600+ of als 1150?
Nieuwe BIOS (1013 / 1013 uber) kan ook geen kwaad, maar dat zal het probleem niet zijn.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Controleer de elco's eens op lekkage
Dit setje is nog uit de tijd dat dit vaak voorkwam en je hoorde toen ook vaak soortgelijke wazige storingen.

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties. Ik heb voorlopig het volgende plan van aanpak (waarbij ik natuurlijk alleen naar de volgende stap ga grijpen als de huidige mogelijke oplossing niet werkt):

1. Condensatoren checken op lekkages

PHP:
1
if ($lek) punt4();

2. F8 bij POST screen om in veilige modus op te starten en vervolgens weer netjes afsluiten - zie er niet zoveel heil in, maar proberen kan geen kwaad ;)
2. BIOS clearen
3. BIOS batterij vervangen
4. Rondrennen in paniek, huilen over mijn banksaldo en kijken of ik toch ergens een ander bordje vandaan kan toveren. ;)

Als iemand nog andere stappen heeft die ik kan proberen, I'm all ears. :)

@good4u: You, sir, have a point. *kuch*

[ Voor 10% gewijzigd door Crayne op 10-10-2007 12:15 ]

• good4u
LOL je kan punt 2 meteen schrappen....hoe wil je F8 indrukken als je KB het niet doet :p

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Topicstarter
Even een update.

Ik heb vanochtend (hoera voor Citrix Metaframe en werken vanuit thuis ;)) de kast open gehad. Moederbord nagekeken, stekkers aangedrukt, draden beter weggewerkt, condensatoren nagekeken en vervolgens weer dichtgegooid.

Aangezet en hiep hiep hoera, keyboard en floppy drive werden weer herkend. Waar lag het aan?

I have no fucking clue.

Maar goed, iedereen bedankt voor de suggesties. :)

• good4u
Congrats mate :)
Laten we hopen dat het probleem hiermee opgelost is.
Pagina: 1