Geen onboard HD audio

Pagina: 1
Acties:

• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:35
Mogge tweakerts,

heb gisteren met gepaste geilheid mijn nieuwe systeem in elkaar gezet en ontdekte dat ik geen geluid heb.
De set ( een Logitech Z-2300 ) doet het prima op een ander systeem. Het is een setje met maar 1 jack.
Het moederbord is een Foxconn G33M met een Intel chipset ( de G33, duh ). Audio is van Realtek.
Volgens de specs zit er 8 kanaals HD Adio op ( 7.1 plus subwoofer )
De layout van het MOBO kan je hier vinden.
Er zitten geen stekkers in de connectors op het MOBO. ( moet dit wel? )
De drivers zijn goed geinstalleerd en er zijn nergens uitroeptekens te vinden in apparaatbeheer.
Er zit ook een interface bij de realtek software, waarbij ik een HD output device zie en HD audio speakers. De plug word herkent, zodra ik die erin steek.
Wellicht heeft het te maken met mijn OS? ( Vista 64 )
Ik vermoed dat ik een stekkertje aan moet sluiten op het MOBO. Ik neem aan dat je HD audio met gewone stekkers\kabels kunt aansluiten?
Kan iemand hier iets over vertellen......alvast bedankt.

elrobbo

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:44
Audio connectors op het moederbord zijn voor Front Audio en niet voor Rear-panel Audio. Dus wat dat betreft zit het gewoon goed. Ik heb zelf een Asus A8N-SLI Deluxe met ook 7.1 Realtek geluid en die driver 'detecteert' zelf welke plug in welke connector zit. Misschien dat het hier misgaat bij jou en detecteert ie de verkeerde? Staat ook je Speaker setup in de Realtek Manager wel op 5+1 of 7+1? Standaard dingetjes gecontroleerd als volume, goede stekkertjes? Probeer ook eens een ander setje (standaard 2.0 setje of zelfs de koptelefoon van je Mp3 speler) en kijk eens wat ie dan doet.

Edit: Je moederbord heeft op het rearpanel 6 aansluitingen zitten als het goed is, aangezien het een 1-plug setje is (2.0 / 2.1), in welke probeer je hem te steken?

( o ) ( o ) ( o )
( o ) ( x ) ( o )

De X moet je hoogstwaarschijnlijk hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door UTwizard op 10-10-2007 13:25 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bedoel je nou gewoon of je je speakers moet aansluiten op je geluidskaart of lees ik het niet goed? Als je dat bedoelt, lijkt me wel handig ;)

• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:35
UTwizard schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:58:
Audio connectors op het moederbord zijn voor Front Audio en niet voor Rear-panel Audio. Dus wat dat betreft zit het gewoon goed. Ik heb zelf een Asus A8N-SLI Deluxe met ook 7.1 Realtek geluid en die driver 'detecteert' zelf welke plug in welke connector zit. Misschien dat het hier misgaat bij jou en detecteert ie de verkeerde? Staat ook je Speaker setup in de Realtek Manager wel op 5+1 of 7+1? Standaard dingetjes gecontroleerd als volume, goede stekkertjes? Probeer ook eens een ander setje (standaard 2.0 setje of zelfs de koptelefoon van je Mp3 speler) en kijk eens wat ie dan doet.

Edit: Je moederbord heeft op het rearpanel 6 aansluitingen zitten als het goed is, aangezien het een 1-plug setje is (2.0 / 2.1), in welke probeer je hem te steken?

( o ) ( o ) ( o )
( o ) ( x ) ( o )

De X moet je hoogstwaarschijnlijk hebben.
Thanks voor je antwoord. Ik ga het proberen en laat het weten.

@wagenveld: Ik ben geen Einstein, maar dat had ik nog goed aangesloten :)

elrobbo