Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Interne Dell monitor voeding debuggen/doormeten, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb in een volkomen onhandige bui mijn Dell monitor (2007WFP) op de grond laten donderen. Daarna was de monitor helemaal dood - zelfs stand-by lampje gaat niet meer aan.

Na het openschroeven van de monitor vond ik dat de zekering die op de voedingsprint zat doorgebrand was. Een nieuwe zekering erin geplaatst maar helaas die brandde ook meteen door.

Dell gebeld of ze losse voeding print kunnen leveren maar dat doen ze dus niet. Helaas...

Ik wil echter nog niet opgeven enerzijds omdat ik het veel te leuk vind om te kijken hoe ver ik kan komen maar anderzijds omdat ik het gewoon hartstikke zonde vind van een monitor die (hopelijk) verder nog goed is.

Ik zelf heb een informatica achtergrond maar met veel interesse in de electronica en de nodige soldeer (niet SMC) ervaring. Ik heb echter geen idee wat nu mijn mogelijkheden zijn. Ik hoop dat iemand van jullie me verder wil en kan helpen:
- Mogelijk weet iemand waar je dergelijke prints kunt bestellen (maar dat lijkt me een hele kleine kans);
- Weet iemand een boek/document/url oid waar een uitleg staat hoe een voeding door te meten (zonder schema want dat hadden ze bij Dell natuurlijk ook niet);
- Tips oid wat bijv. vaak kapot gaat aan voedingen als ze een flinke klap krijgen?
- etc.

Alvast heel erg bedankt voor je moeite,
Roland.

Verwijderd

Een voeding debuggen is echt het meest irritante werk ooit, dit komt doordat iedere keer als je gaat testen je het risico loopt dat je nog meer kapot maakt (doordat het probleem niet gefixed is en er ergens kortsluiting ontstaat).

Maar laat ik het eens over een andere boeg gooien: Weet je zeker dat het de voeding is?

Meet eerst eens de punten door waar de voeding uitgang(en) op zit aangesloten, als je backlight CCFL gebroken is bijvoorbeeld kan goed je inverter zijn doorgefikt en die voor kortsluiting zorgen.

Als een monitor op de grond valt ga ik eerder denken aan een gebroken backlight of een lek scherm, niet zo snel aan een kapotte voeding (aangezien voedingen vaak mega stevig zijn omdat het allemaal vaste onderdelen zijn). Een fysiek defect in de voeding is vaak snel te zien, vaak scheurt de printplaat daar waar grotere spoelen/koelvinnen zitten.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Haal eens alle interne voedingsstekkers los.
Als de zekering dan niet kapot gaat dan weet je dat je voeding mogelijk niet kapot is.
Sluit dan eerst de stekker naar de display electronica aan. En kijk of je zekering nog goed is.
Vervolgens de stekkertjes naar de CCFL voeding. Wel aansluiten als je de stroom eraf hebt want CCFL voedingen geven een flinke optater als je ze op de verkeerde plaats aanraakt.
Zo kom je er wel achter waar je het moet zoeken.

Mogelijk is een klein stukje aluminium afscherming op een printplaat gedrukt door de val.

Een kapotte TFT geeft geen kortsluiting voor zover ik weet.

Laat anders eens wat foto's zien. =)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik heb het wel eens gehad met een oude TFT die lek was (scheurtje) die kortsluiting gaf, buiten het lek was er niets mis met het scherm. Geen idee of dat met hedendaagse technieken nog zo is, maar van een lek kan ie dus wel kortsluiting geven.

Overigens is een lek nogal makkelijk te zien dus ik denk niet dat dat het is, maar je weet nooit.

Verwijderd

Topicstarter
-=bas=- & TRRoads dank voor jullie snelle en heldere reactie.

Slordig van mezelf dat ik het niet in mijn eerste post vermeld had maar ik had ook zelf al bedacht dat ik de print verder los moest halen van de overige componenten alvorens verder aan de slag te gaan.

Dus de print is uit de monitor kast verwijderd; alle connecties (m.u.v. 220V) zijn verwijderd maar de zekering brandt dan dus nog steeds door (en de print ligt uiteraard niet op geleidend materiaal).

Ik weet dan natuurlijk nog niet of de voeding het enige is dat kapot is maar wel dat die in ieder geval kapot is.

Ik heb de voeding uitgebreid visueel gecontroleerd maar geen scheuren op de print / losse contacten of lekkende onderdelen kunnen vinden.

Zoals ik al schreef heb ik weinig ervaring met 'echte' electronica maar ik dacht zelf ook al dat er weinig echt kapot aan een voeding kan gaan door een schok. Er zit tussen het 220 deel en het lagere spanningsdeel wel een spoel; mogelijk is die kwetsbaar(der).

Veel groeten en nogmaals dank voor het meedenken! Roland.

Verwijderd

Dan wens ik je veel sterkte, het is mij pas 1x ooit gelukt een voeding weer te fixen, het is echt een rotwerk tenzij je heel precies weet wat er waarom kapot is gegaan.

Je bent beter of met het zoeken van een vervangende voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:14:
Dan wens ik je veel sterkte, het is mij pas 1x ooit gelukt een voeding weer te fixen, het is echt een rotwerk tenzij je heel precies weet wat er waarom kapot is gegaan.

Je bent beter of met het zoeken van een vervangende voeding.
Jammer, dan moet ik, met waarschijnlijk aanzienlijk minder ervaring dan jij hebt, het al helemaal niet gaan proberen. Het goede nieuws is dat ik persoonlijk niet als rotwerk ervaar maar ik realiseer me dat de kans op succes dus nihil is. Nog iets van boeken/uri's/o.i.d. waar ik wat tips kan vinden?

Je suggestie op zoek te gaan naar een vervangende voeding grijp ik met beide handen aan; alleen ook daarbij ben ik zeer geholpen met hints/tips. Dell zelf heb ik al geprobeerd en dat leverde niets op (geen losse onderdelen van monitoren worden verkocht en geen schema's beschikbaar). Het lijkt me ook niet iets wat je bij de Conrad of zo kunt bestellen. Evt. een externe vervangende voeding lijkt me dan nog wel een optie alleen weet ik (door ontbreken van technische documentie van Dell) weer niet welk voltage op welke kleur moet zitten (behalve zwart dan ;-) )

Roland.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Iets wat bij deze zaken altijd erg interessant is: neem een foto van de print (niet met je GSM, een scherpe en duidelijke foto, liefst van beide kanten). Het eerste wat je doet bij het herstellen van een voeding, is een grondige visuele check (en zelfs het ervaren oog zal snel iets over het hoofd zien).
Als er echt niets zichtbaar defect is (door de schok kan er een soldering losgekomen zijn, systematisch alle solderingen nakijken dus), kan je kijken naar schokgevoelige componenten, en dan ga je idd aan de spoelen en trafo's denken (ferriet kern die gebroken is ==> no-go).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Wat betreft een vervangende voeding: Zoek eens op DIY beamer fora, die mensen bouwen heel regelmatig eigen voedingen voor bestaande prints.

Het is in principe vrij eenvoudig, je kijkt gewoon welke uitgangen er op de voeding zitten, dan ga je op de prints kijken welke chips direct voeding krijgen van de voeding, dan ga je op internet zoeken naar datasheets om te kijken wat voor voltages die chips aankunnen.

Het is even wat speurwerk, maar op zich moet dat zeker te doen zijn, ook met de datasheets van chips op de voeding zelf kun je misschien al een eind komen (hoewel ze daar vaak overkill chips gebruiken die veel meer kunnen als dat ze leveren op de voeding). Vaak worden er gewoon standaard 5 volt 12 volt combi's gebruikt, dus dat moet zeker geen probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog wat verder gaan zoeken over door-brandende zekeringen in voedingen en vond het volgende artikel: Fixing the Power Supply. Hierin wordt de suggestie gedaan om de zekering te vervangen door een 60W gloeilamp. Klinkt erg creatief en m.i. ideaal voor het 'debuggen' maar kan dat ook werkelijk?

Overigens vond ik Put your power supply to the test with a multimeter een heel verhelderend artikel.

Verwijderd

Mjah dat is wel iets wat menig fixert een keer probeert, gewoon de zekering ertussenuit halen.

Goede kans dat je dan een condensator laat ploffen of er een spoel in de fik gaat, exploderende mosfets zijn ook altijd grappig.

Als je em genoeg stroom geeft kan het hele ding in koolstof veranderen en zit je 3 dagen met een stikend huis ;)

Je kunt het dus gerust doen, maar doe even een bril op, zet eventueel een raam open en hou er een brandblusser bij (geen water natuurlijk, een poeder of CO2 blusser)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een paar weken geleden heb ik ook een 'oud' Dell 19" gehad, waarvan de voeding kapot was. Na wat speurwerk bleek het een rebranded LG-scherm te zijn. Wat gegoogle verder en de complete datasheet gevonden.

Uiteindelijk voor de simpele oplossing gegaan, voedingsprint eruit gehaald, 12V van m'n pc voeding verlengd naar het scherm, en intern met een 7805 van de 12V de benodigde 5V gemaakt. Aansluiten was een kwestie van de juiste draadjes van de voedingsprint aansluiten. Het enige 'nadeel' is dat er nu dus een extra draadje van de pc naar het scherm loopt voor de voedingsspanning :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-11 08:49
maak inderdaad een foto van de print. ik heb nooit problemen gehad met voedingen van monitoren te reparen..

Groet
Pagina: 1