Nieuwe HD, beste partitie oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
Om maar met de deur in huis te vallen:

Ik ga deze week een tweede seagate 320gb 7200.10 HD halen en vraag me af hoe ik deze het beste kan partitioneren.
- Partitioneren met betrekking tot een pagefile dacht ik die windows gebruikt, deze moet op een andere schijf dan windows heb ik gevonden, maar hoe groot moet deze zijn?
- Partitioneren met betrekking tot hoe groot ik de partities moet maken op NTFS m.b.t. het zoeken naar bestanden.

Ik heb urenlang faq's op deze site en andere site's gecheckt en heb wat nieuwe dingen geleerd maar toch nog geen concreet antwoord (als die er is) kunnen vinden.

Ik wil dus de schijf/ pc zo snel mogelijk maken in de volgende configuratie:
P5w DH deluxe met E6300 alles op stock. 2GB ddr2-800 zelfs underclockt (wel betere timings) zodat hij 1-1 staat.

Er zit nu 1 Seagate 320GB sata II hd in, met AHCI etc enabled op de sata1 ingang vlgns mij (jmicron is disabled).
Deze schijf is als volgt gepartitioneerd:

C= 40GB voor windows en progs alleen
D= 65GB voor games
E= 200GB voor files

De nieuwe schijf gaat alleen gebruikt worden voor bestanden/ backup en de pagefile van windows denk ik. Dit wordt eveneens een 320GB seagate schijf i.v.m. later misschien in de Raid doen.
Hij gaat er nu gewoon op als 2e HD, omdat ik Raid0 te risky vind en ik meer dan 320GB nodig heb waardoor Raid1 ook niet gaat lukken.

- Is het goed om de partitie 4GB NTFS te geven en 1 keer 100GB (Files) en 1 keer 200GB (Backup)

Verwijderd

Het is maar net wat je wilt bereiken. Met 2 GB Ram moet je wel behoorlijk rare dingen doen wil je je pagefile echt nodig hebben. Maar goed als je dat wilt dan zou ik 'm ook meteen wat meer ruimte geven. 8GB bijvoorbeeld, vooraan je 2e schijf. Op zijn eigen kanaal!

Verwacht alleen niet echt merkbare verschillen als je je PC vrij normaal gebruikt. Wil je echte winst bemerken dan moet je een Raptor halen en die als systeemschijf gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 01:13 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
veel partitie's maken heeft niet heel veel nut. Als je toch echt snelheid wil doe dan gewoon raid0, met een extra (externe?) schijf voor belangrijke data. Als je van windows een image maakt, dan is echt noodzakelijke data vaak nooit meer dan enkele tientallen gigabytes groot, een 80 gig voor 15 euro zou genoeg zijn.)

• Saiya
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 01:13:
Het is maar net wat je wilt bereiken. Met 2 GB Ram moet je wel behoorlijk rare dingen doen wil je je pagefile echt nodig hebben. Maar goed als je dat wilt dan zou ik 'm ook meteen wat meer ruimte geven. 8GB bijvoorbeeld, vooraan je 2e schijf. Op zijn eigen kanaal!
Wat bedoel je met eigen kanaal?
Gewoon de eerste partitie gelijk 8 GB maken? en dan moet ik de oude pagefile slepen ofzo, maar daar lees ik nog wel over na.
Ik had inderdaad ook gehoord dat je je pagefile minimaal kon maken of zelfs uit kon zetten als je veel geheugen hebt.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Waarom zou je willen partitioneren? Om bestanden te organiseren hebben ze mappen uitgevonden. Partities maken het er over het algemeen ook niet sneller op.

Aan je pagefile moet je ook niet gaan knoeien. Je kunt hem niet uitzetten en je schiet er ook helemaal niks mee op om hem zo klein mogelijk te maken (dat is echter wél een goede manier om onheil over jezelf af te roepen als je die pagefile onverhoopt toch nog eens nodig mocht hebben). Beste is gewoon 'system managed', eventueel op een aparte fysieke schijf (wat jij dus van plan bent) en er verder met je tengels af te blijven. Er valt gewoon niks aan te tweaken, sorry :P

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

NNF schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:09:
Waarom zou je willen partitioneren? Om bestanden te organiseren hebben ze mappen uitgevonden. Partities maken het er over het algemeen ook niet sneller op.

Aan je pagefile moet je ook niet gaan knoeien. Je kunt hem niet uitzetten en je schiet er ook helemaal niks mee op om hem zo klein mogelijk te maken (dat is echter wél een goede manier om onheil over jezelf af te roepen als je die pagefile onverhoopt toch nog eens nodig mocht hebben). Beste is gewoon 'system managed', eventueel op een aparte fysieke schijf (wat jij dus van plan bent) en er verder met je tengels af te blijven. Er valt gewoon niks aan te tweaken, sorry :P
waarom kan je hem niet uitzetten ? hier heb ik hem al bijna een jaar uit staan zonder problemen en dat met slechts 1,5 gb aan ram.

Verwijderd

Elke schijf op zijn eigen kanaal. Met SATA schijven is dat meestal standaard al goed met een modern mobo.

Pagefile kun je in de settings veranderen van lokatie en na een reboot staat er een nieuwe pagefile op de nieuwe lokatie.

• Saiya
1) Ok, dus HD erin, sata eraan, voedingskabel eraan.

2) PC aan, BIOS in en kijken of hij dezelfde settings heeft als m'n 1e schijf (AHCI, 32-bits transfer etc aan).

3) In windows 8GB partitie maken voor pagefile. en 2 andere partities a 100 en 200gb.
4) Pagefile van lokatie veranderen op de 8GB partitie en rebooten.

------------------------------------------------------------------------------
Nog 2 vraagjes:

- Als ik die partities aanmaak moet ik (bij een nieuwe HD) waarschijnlijk formatteren waarbij ik de "Quick" optie heb en normaal. Kan ik dan gewoon de "quick" optie kiezen? Of moet hij normaal aangezien hij nieuw ofzo is?

- Ik heb dus een MMC reader erin zitten, die bij mijn eerste pc installatie de C/D/E/F schijfen overnam waardoor mijn HD bij G begon :S dit veroorzaakte toen veel problemen (standaard C willen installeren van programma's enz) Daarna opgelost door nieuwe install waarbij ik de MMC ding had unplugged tot nadat ik het had geinstalleerd.
Nu heb ik dus C/D/E als HDD en F=DVD-Ram, G/H/I/J = MMC en K=virtual DVD.
Als ik mijn nieuwe HD erin doe.. begint deze dan bij L? of bij F?
Kanik deze nog veranderen? OF moet ik bij deze install ook eerst de MMC reader eruit trekken?

Zijn iets meer vraagjes geworden, maar kwou het even uitleggen :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

Saiya schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:11:

- Als ik die partities aanmaak moet ik (bij een nieuwe HD) waarschijnlijk formatteren waarbij ik de "Quick" optie heb en normaal. Kan ik dan gewoon de "quick" optie kiezen? Of moet hij normaal aangezien hij nieuw ofzo is?

- Ik heb dus een MMC reader erin zitten, die bij mijn eerste pc installatie de C/D/E/F schijfen overnam waardoor mijn HD bij G begon :S dit veroorzaakte toen veel problemen (standaard C willen installeren van programma's enz) Daarna opgelost door nieuwe install waarbij ik de MMC ding had unplugged tot nadat ik het had geinstalleerd.
Nu heb ik dus C/D/E als HDD en F=DVD-Ram, G/H/I/J = MMC en K=virtual DVD.
Als ik mijn nieuwe HD erin doe.. begint deze dan bij L? of bij F?
Kanik deze nog veranderen? OF moet ik bij deze install ook eerst de MMC reader eruit trekken?

Zijn iets meer vraagjes geworden, maar kwou het even uitleggen :)
Quick is prima. Hij doet dan alleen geen eror checking. Schijven kun je gewoon een andere letter geven in schijfbeheer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ten aanzien van de ts.. überhaupt partities maken heeft volgens mij niet veel nut meer tegenwoordig, tenzij je echt de laatste snelle seconde eruit wil persen. Snelheden van schrijven lezen en copieren van en naar partities is een illusie. Daarnaast wordt ik al gek van al mijn schijfletters. 8 virtuele schijven, 2 branders, een 20in1 cardreader en 6 HD's. Dan wordt mijn usb stick letter T. :/

ik zou zeggen, gebruik geen partities, kom je ook later niet in de kneut als iets net niet op 1 partitie past.

-_-

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nue niet helemaal mee eens

gewoon 1 voor het os+ bende etc, en 1 voor je data .....
(zeker als je klein grut hebt die om de haverklap je os naar de tering helpt met spyware)

Iperf

• Saiya
Ok quick is dus goed, misschien dan toch 2 partities maken op de nieuwe HD: Backup/Files en Pagefile...
Ik kan me nog herinneren dat ik op de microsoft site n tijdje geleden (jaar of 2) gelezen had over tips voor de zoek functie in windows (hoe bestand te noemen etc zodat die sneller gevonden wordt) daar stond dus ook in partities niet al te groot te maken voor NTFS d8 ik.. maar wat al te groot is :S 100GB ofzo :? kweenie meer...

Dus ik hoef niet de MMC reader te unpluggen, maar drive letters te veranderen.

Denk dat ik zo genoeg weet :) Bedankt allemaal ^^

Verwijderd

Het is storage. Meer niet. Dan is het echt niet interessant meer voor de performance.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Saiya schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:12:
.... kinp ....

Dus ik hoef niet de MMC reader te unpluggen, maar drive letters te veranderen.

Denk dat ik zo genoeg weet :) Bedankt allemaal ^^
je kan ze ook mounten als folder, en de drive letter weglaten ...

geld ook voor je (extra)hd, usb stok etc ...
in princiepe alles wat je disk management ziet.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 11-10-2007 00:14 ]

Iperf

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit is eigenlijk allemaal in de FAQ van dit forum te vinden.

Een Quickformat kan trouwens alleen bij een eerder geformateerde HD. Een nieuwe HD moet altijd volledig worden geformateerd. E.e.a. uiteraard ná het partioneren.

ARME AOW’er

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Guardian Angel schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 07:38:
Dit is eigenlijk allemaal in de FAQ van dit forum te vinden.

Een Quickformat kan trouwens alleen bij een eerder geformateerde HD. Een nieuwe HD moet altijd volledig worden geformateerd. E.e.a. uiteraard ná het partioneren.
Het is wel verstandig om te doen, het MOET niet.
Ik kan een nieuwe schijf onder Windows XP gewoon snelformatteren hoor.
Vista doet zelfs alleen nog maar aan quickformat tijdens de setup ( klaar binnen 10 sec. dus).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Brede P schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 07:56:
[...]

Het is wel verstandig om te doen, het MOET niet.
Ik kan een nieuwe schijf onder Windows XP gewoon snelformatteren hoor.
Vista doet zelfs alleen nog maar aan quickformat tijdens de setup ( klaar binnen 10 sec. dus).
ik vind het altijd verstandig om 'm volledig plat te formatteren. Als ik dan toch de tijd neem om wind00s te installeren, dan wil ik het ook graag meteen goed doen. dan is een kwartiertje (of half uurtje) koffie drinken toch niet zo'n ramp :)

en @ fish,
nue niet helemaal mee eens

gewoon 1 voor het os+ bende etc, en 1 voor je data .....
(zeker als je klein grut hebt die om de haverklap je os naar de tering helpt met spyware)
tja, als je slecht met je windows omgaat zit het binnen no-time vol met meuk en troep, en zeg niet dat het zomaar vol komt te zitten. als je correct surft en niet op elk venstertje zo snel mogelijk op OK drukt valt het met de spyware en meuk reuze mee.

daarnaast moet je gevoelige data sowieso op een andere schijf backuppen, en niet op een andere partitie. Als je schijf echt kaduk is, dan zijn beide partities kwijt.

-_-

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

M2M schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:42:
[...]

ik vind het altijd verstandig om 'm volledig plat te formatteren. Als ik dan toch de tijd neem om wind00s te installeren, dan wil ik het ook graag meteen goed doen. dan is een kwartiertje (of half uurtje) koffie drinken toch niet zo'n ramp :)
Mijn ervaring is dat de windows installatie bij een brakke HD toch al direct op zijn bek gaat. Kun je de koffie halen tijdens het installeren van je overige software.
daarnaast moet je gevoelige data sowieso op een andere schijf backuppen, en niet op een andere partitie. Als je schijf echt kaduk is, dan zijn beide partities kwijt.
Helemaal mee eens.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Saiya
Hmm, ok voor de zekerheid trage formats doen in windows. Alhoewel ik mijn bij mijn vorige HD alleen de windows partitie traag had gedaan en de andere snel.

Over volle windows, mijn temp dir raakt altijd aardig vol (niet de temp internet files) en daar had ik een keertje gewoon de rotzooi in de folder delete.. gewoon ff in prullebak gegooid.. en dat vond de OS niet zo leuk... na het terug gezet te hebben deed ie het weer goed :/

• NNF

NNF

Ray schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:14:
[...]

waarom kan je hem niet uitzetten ? hier heb ik hem al bijna een jaar uit staan zonder problemen en dat met slechts 1,5 gb aan ram.
Goed, het kan wel, maar het is in 99% van de gevallen geen goed idee. Windows "paget" er niet minder door maar méér, alleen niet van/naar de page file maar naar andere bestanden. Verder verspil je op die manier RAM-geheugen door er data in te proppen die je misschien helemaal niet meer nodig hebt en vergroot je de kans op crashes (je hebt immers geen "vangnet"). :)

[ Voor 23% gewijzigd door NNF op 12-10-2007 10:47 ]

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-01 16:32
ik moet binnenkort ook een paar partities formateren, 100Gb, 200Gb, 400Gb en 500Gb. Nu heb je een optie File Allocation Size of iets dergelijks. Wat is nou de beste grootte? 1024, 2048? Of iets totaal anders?

• NNF

NNF

Gewoon de standaard grootte, dat lijkt me nogal erg duidelijk ;) Als een andere grootte beter was hadden ze die wel als standaard ingesteld.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Namoh schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:43:
ik moet binnenkort ook een paar partities formateren, 100Gb, 200Gb, 400Gb en 500Gb. Nu heb je een optie File Allocation Size of iets dergelijks. Wat is nou de beste grootte? 1024, 2048? Of iets totaal anders?
NTFS of FAT32 ?

Vista (NTFS) maakt bijv. bij default een 4K clustersize aan. Op de een of andere manier voelt NTFS zich daar prettig bij. Er kan echter voordeel zitten in een grotere clustersize als je bijv. grotere videobestanden gebruikt of monteert.

Het nadeel is dat bij een kleiner bestand dus lang niet alle ruimte in een cluster benut waardoor dus de zgn. slackspace ontstaat. Daardoor verlies je dus aan ruimte op je HD.

ARME AOW’er

Pagina: 1