Toon posts:

linksys wrt54g sinaal versterken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na aanschaf van de linksys router, gaat alles fijn draadloos.
de router staat onder, en het huis is van beton en ijzer. dit gaat ten koste van het sinaal..
boven op mijn kamer heb ik zo'n 2 a 3 sinaal stripjes. Dit is genoeg voor de surfe op het internet.

maar nu bekijk ik film's op de laptop die via het netwerk van de server bekeken worden. maar de beelden blijven af en toe hangen.

nu wil ik het sinaal versterken. zodat mijn overdacht ook hoger is. maximaal 54mb/sec in de theorie.

nu zag ik een uitbreiding voor deze router.
http://www.alternate.nl/h...1045409&showTechData=true

zouw dit een oplossing zijn ? wat nergens te vinden is hoeveel dBi die dingen hebben.

of toch eerder naar een zelfbouw

• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
Omschrijving:

Vergroot het bereik van uw wireless-netwerk met deze antenne.
Geschikt voor de WRT54GS, WRT54G, WAP54G, BEFW11S4, WAP11
dus jouw model staat er bij

Verwijderd

Dat helpt wel, maar niet veel.

Je router zelf gooit geloof ik iets van 15dbmv naar buiten. De standaard antennes gooien daar iets van 4 bovenop. Goeie antennes hebben 7 of 8 dbmv. Dus 4 meer. Dan is het dus:
15 + 4 = 19dBmv stanaard
15 + 8 = 23dBmv in het beste scenario.

Scheelt dus ongeveer 17 procent.
Ik denk dat je eerder moet gaan zoeken naar DD-WRT, daar kan je de kracht waarmee de router het signaal uitzendt mee verveelvoudigen. Ik geloof tot 10 x zo sterk. (Word de router wel erg heet van overigens.) Maar dat gaat beter helpen dan die dure antennes.

Overigens moet je jezelf wel goed inlezen op de site van DD-WRT, je garantie vervalt namelijk als je er alternatieve firmware op hebt staan. Als je de oude firmware terug upload, heb je trouwens weer garantie.

Linkje naar DD-WRT download site.
Als je inderdaad de WRT54G hebt, en niet de WRT54GL/GS dan is dit de goeie firmware.

Let er wel op dat je de goeie er op zet, want als je de verkeerde upload kan je de router gelijk weggooien.

Laat even weten of het gelukt is!

Trouwens Davel, niet lullig bedoeld maar jouw reactie voegt niet erg veel toe denk je niet? Je had je de tijd en moeite kunnen besparen van het geven van zo'n antwoord. Maargoed.

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je eerder moet gaan zoeken naar DD-WRT, daar kan je de kracht waarmee de router het signaal uitzendt mee verveelvoudigen. Ik geloof tot 10 x zo sterk. (Word de router wel erg heet van overigens.) Maar dat gaat beter helpen dan die dure antennes.

Overigens moet je jezelf wel goed inlezen op de site van DD-WRT, je garantie vervalt namelijk als je er alternatieve firmware op hebt staan. Als je de oude firmware terug upload, heb je trouwens weer garantie.
Dit lijkt me wel intressant, Het is als waren de router overklokken. via firmware (software)
bestandje downloaden, en de frimware update in de router, het sinaal gaat dat vanzelf sterker worden, of zijn hier nog instellingen voor nodig.?

richard d:)b

moet ik nog verder ergens op letten, nadelen , addertje onder het gras ? :X

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 00:22:
Je router zelf gooit geloof ik iets van 15dbmv naar buiten. De standaard antennes gooien daar iets van 4 bovenop. Goeie antennes hebben 7 of 8 dbmv. Dus 4 meer. Dan is het dus:
15 + 4 = 19dBmv stanaard
15 + 8 = 23dBmv in het beste scenario.

Scheelt dus ongeveer 17 procent.

Let er wel op dat je de goeie er op zet, want als je de verkeerde upload kan je de router gelijk weggooien.
4dBi vind ik erg optimistisch voor de standaard 'rubber duck' antennes; ik reken eerder op 2-3dBi, maar ik heb van geen van beide antennes specs bij de hand (7-8dBi lijkt me ook hoog), dus laat ik dat even aannemen. Het verschil is dus inderdaad tussen 19dBm en 23dBm. dBm is een logaritmische schaal, dus dit scheelt geen 17%, maar een factor 2,5 (100,4): het verschil tussen 79mW en 200mW.

Het grote voordeel van een sterkere antenne is dat het ook de ontvangstgevoeligheid vergroot. Het verhogen van het zendvermogen heeft eigenlijk alleen zin als je het aan de andere kant ook kan verhogen (bijvoorbeeld een bridge tussen twee identieke AP's), hoewel het altijd iets kan helpen. De beperking is echter meestal de ingebouwde antenne en het zendvermogen van de laptop/netwerkkaart, en daar helpt een krachtigere zender in het accesspoint niet tegen. Je zou het kunnen proberen met een groter vermogen: het is gratis en kost je alleen je garantie. Veel echte verbetering (dus niet alleen meer streepjes maar betere snelheid/betrouwbaarheid) verwacht ik er in dit geval niet mee. Als de antenne inderdaad een stuk sterker is (dat lijkt wel zo) maak je daarmee een goede kans.

Het is overigens erg moeilijk om een moderne WRT54G(L) te bricken weet ik uit ervaring: zelfs bij een misluke flash heb ik ze nog wel kunnen redden, maar het vereist wel wat kennis en tijd.

Je moet het vermogen in de instellingen wijzigen nadat je dd-wrt hebt geinstalleerd op je AP. Het addertje onder het gras is dat je hardware het mogelijk niet leuk vind om zover boven het ontwerpvermogen te zitten, en dus vroegtijdig zou kunnen sterven. Dan heb je uiteraard geen garantie, maar accesspoints zijn tegenwoordig goedkoop genoeg dat dat geen ramp meer is. Weet wel dat je illegaal bezig bent als je boven het maximaal vermogen op deze band (20dBm uit m'n hoofd) uitkomt.

Van kanaal veranderen kan ook wel eens helpen als het kanaal statisch ingesteld is en je net de pech hebt om op hetzelfde kanaal te zitten als je buren (of bij een magnetron in de buurt als je hoge kanaalnummers gebruikt).

Die 54Mbit/s is trouwens half-duplex, en heeft nog wat overhead, dus reken op max ~20Mbit/s (2,5MB/s) onder ideale omstandigheden.