Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met passief koelen PSU

Pagina: 1
Acties:

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:52
Hallo, ik heb een (klein) probleempje met mn 600w voeding van xilence

Ik vond het teveel herrie maken, dus kwam ik op het slimme idee om er een supergroot koelblok te gebruiken voor de koeling.

Het blok paste niet direct op de bestaande blokjes, maar na een paar uur zagen/solderen/prutsen had ik eindelijk de sjips van de print :D

Draadjes eraan, op de andere kant van de print gesoldeerd.
Gat in de behuizing gemaakt.

So far so good, uiteindelijk de chips op het grote koelblok gemonteerd, en testen maar.

Stekker ering zonder apperatuur eraan *niets ontploft* :D yey dat iig niet fout.
Daarna testen met mobo en cd-speler (oude rommel) *niets* "shit"

Bleek een stekkertje nog los te zitten...... 8)7

Na wat gekloot deed het nog steeds niets, ben maar gaan slapen, morgen weer een dag.
De volgende ochtend nog een x gekeken, bleek een diode chip verkeerd om te zitten (geluk bij een ongeluk).

Weer goed gesoldeerd, en testen: met mobo etc.

Ik krijg een +5v SB, maar als ik het mobo aan doe hoor ik bzt, fan draait 1sec, en ding is compleet uit.

Nu bleek dat 1 vd chips in contakt stond met het koelblok.

Weet iemand toevallig wat het volgende betekend (sorry voor de lange intro)

Wel +5V SB
bij inschakelen bzt geluidje fan draait eff, en dan niets
na ontladen zelfde effect.

MVG
René de Jong

1. Ik weet dat het stom is om de ic's verder van de print te halen.
2. Heb geen scoop, en kan er niet aan komen.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44

RvL

Specificeer 'chips' eens wat meer: transistors? mosfets? opamp? En diode chip? Bedoel je hier een gelijkrichter mee? Deze wil bij verkeerd aansluiten volgens mij ook nog wel eens de geest geven.

Verder lijkt het me niet zon strak plan om alle 'chips' ongeisoleerd op hetzelfde koelblok te zetten, vooral als je het schema niet kent. Dikke kans dat je namelijk de voeding vernield omdat de case van de ene 'chip' aan ground verbonden zit en de case van een andere aan een plus. Of een soortgelijke situatie waardoor je kortsluiting krijgt.

Over het algemeen kunnen IC's niet zo goed tegen verkeerd aansluiten. En het verlengen van draden in een schakelende voeding kan wel eens leiden tot een oscillerende voeding, waardoor deze uitschakelt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• rdejongjr
Ik had ze wel met van die padjes etc, maar net niet goed dus.

het was een chippie met een diode teken erop geen ic (zit 1 ic tussen, de rest heeft van die diode tekens erop)

ik heb al wel gemeten dat uit een setje van 3 dezelfde mofsets(?) 1 chip een andere waarde aangeeft.

zal vanavond eens de type nr's oppennen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Voor de veiligheid, koelblok aarden (dan slaat de verliesstroomschakelaar uit bij een foutje, minder kans dat je jezelf met je knutselwerk levensgevaarlijk verwond). Als hij niet werkt als je elk gekoeld component netjes elektrisch geïsoleerd aan het koelblok hebt verbonden, kan je het (gezien je kennis) beter opgeven, en laten doen door mensen met kennis van zaken.

Andere optie is om zelf een mens met kennis van zaken te worden, daarvoor zal je wel flink wat tijd en moeite moeten steken in het bijleren over de werking van die zaken, en hoe je veilig ermee omgaat (geloof me vrij, 380V DC is écht niet prettig om op je vingers te krijgen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rdejongjr
Hehehe denk dat ik het idd maar opgeef, weet opzich wel hoe het werkt, maar als het niet goed werkt, is het idd hopeloos bij mij.

Denk dat ik iets doorgebrand heb met mn bout (380 graden)

Gaat het later met een wat beter merk opnieuw proberen (maar dan met goede foto's en documentatie).
Als ik het dan wat rustiger aan doe werkt het wel.

Iemand tips over hoe lang ik de kabels kan maken? (had nu 10cm, en das toch best krap)

Verwijderd

_O-

Allereerst hulde voor je actie, wat was je drijfveer? :)

Ten tweede, waarom isoleerde je die transistoren niet? Of aarde je het koelblok niet? Als je de PSU uit elkaar haalt zie je toch hoe het ongeveer in elkaar zit? En wat wel en niet aan mag raken met massa of iets anders.... :?

• rdejongjr
had een middagje nix te doen, en heb 17KG aan koelblokken liggen.

had het wel geisoleerd, maar toch net niet goed 8)7

ik weet idd dat het prikt en dergelijke, maar houd wel van een beetje spanning (altijd netjes laten ontladen etc.)

had het alleen niet goed opgeschreven, en had geen tinzuiger (vette zooi op de print nu)

volgende x beter

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Dat je steeds +5VSB krijgt is normaal. Dit heb je nodig om op te starten. Je powerswitch op je kast schakelt een circuit op het moederbord (gevoed door +5VSB, ondermeer voor ACPI doeleinden). Dat sluit 2 pennen vna de mobostekker zodat de voeding opstart. Eenmaal de voeding gestart is laat hij dit aan het mobo weten (PWROK pin) en start je pc.
Wellicht is je voeding een zooi waardoor hij niet opstart, integendeel, aan de noodrem trekt :p

* the_stickie wil stiekem pics

• rdejongjr
Ok, morgen komen er wel pix, nu te donker

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
Als een voeding vaak buzzt lijkt het eerder op kortsluiting ergens. Heb ik zelf ook vaak gehad met mijn kleine projectjes, als er dan sluiting in zat sprong de fan even aan maar ook direct weer uit en hij buzzte wat. Controleer alle pinnetjes goed of er niet iets tegen iets verkeerds aan komt.

• rdejongjr
eff een plaatje van de rommel: http://www.flickr.com/photos/rdejongjr/1544291819/

als iemand het ding wil, inc koelblok, doe een leuk bod (zoek nog een andere voeding :P , of waterkoel spul )

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb ene geschakelde voeding schema gekeken en weet nu dat 5VSB gevoed wordt door aparte schakeling met eigen stroomcircuit. Vroegere gaat dat via 7805 regelaar, dus het werkt altijd. Daardoor krijg je indruk dat voeding werkt, maar het is gewoon aparte voedingcircuitje dat altijd aan staat.

De power gedeelte die niet meer reageert kan dan stuk zijn. Een kortsluiting of een regelaar ic dat schakelciruit aanstuurt is zo stuk bij onjuiste spanningen.

Er zijn inderdaad voedingmods, maar ze zijn wel geisoleerd gebouwd.
Beter is kant-en-klare voeding nemen met passieve blok als je geen ervaring mee hebt of geen schema bij je hebt.
Pagina: 1