Totaal geen spanning op PC?

Pagina: 1
Acties:

• BartB.
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 14:22
Hallo allemaal,

Na vandaag onderdelen voor een nieuwe PC ontvangen te hebben, ben ik vanavond bezig geweest de hele handel in elkaar te zetten... Bij de eerste opstartpoging (toch altijd weer een spannend moment) bleef m'n PC echter volledig dood. Uiteraard voor de zekerheid alle kabels nog eens nagelopen en naar mijn weten ontbreekt er toch echt niets...

Nou begrijp ik dat het voor jullie op afstand nogal moeilijk is om de oorzaak van het probleem te achterhalen, maar zijn er hier wellicht meer mensen die ook ooit een gloednieuw systeem niet aan de praat wisten te krijgen, en die toevallig een mogelijke oplossing weten? ;)

Belangrijkste onderdelen:
- Sonata III met de standaard voeding (ik meen een Antec Earthwatt 500W)
- Gigabyte GA-P35C-DS3R
- Intel Q6600 met Scythe Mugen SCINF-1000
- HD2900 XT

Dus nogmaals: heeft iemand enig idee wat er mógelijk mis zou kunnen zijn? Zodra ik mijn PC aanzet branden de lichtjes van m'n muis en toetsenbord heel kort even, maar voor de rest is er totaal geen activiteit; de fans draaien niet, de HD slaat niet aan, niks.

Zou geweldig zijn als iemand me een beetje verder op weg kan helpen met de 'gouden tip', alvast bedankt!

Bart

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter helemaal doornemen, en alles testen. Dus niet alleen lezen, maar ook werkelijk uitproberen, en de resultaten hier rapporteren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BartB.
Ah, dat topic kende ik nog niet. Thanks, die ga ik 'ns even goed doorlopen. :)

• BartB.
Het lullige is eigenlijk dat veel van de in dat topic genoemde problemen worden veroorzaakt door ofwel goedkope rommel dat na verloop van tijd gewoon kapot gaat, ofwel wat agressiever gebruik (door bijvoorbeeld te overclocken e.d.)...

Verder lees ik wel dat de voeding het natuurlijk allemaal wel aan moet kunnen, maar dit zou geen probleem moeten zijn. Die Earthwatt 500W zou dat systeem prima moeten kunnen trekken lijkt me. Alle voedingskabels (inclusief de twee extra voedingskabels voor de videokaart) zijn ook gewoon aangesloten, dus daar zou 't hem niet in moeten zitten.

Waar ik eigenlijk het bangst voor ben is dat m'n voeding of moederbord gewoon een gevalletje DOA is... Juist omdat al die hardware gewoon gloednieuw is en alles (voor zover ik tot 3 keer toe na ben gegaan) goed aangesloten zit. En 't is toch echt niet de eerste keer dat ik een systeem in elkaar flans... Dat hij dood blijft heb ik nog nooit meegemaakt, though.

Het enige kritieke puntje dat wellicht nog wel op mijn systeem van toepassing is, zou dit kunnen zijn:
Aparte gevallen zijn OCZ DDR2 geheugenreepjes in combinatie met een willekeurig DDR2 moederbord. De schuldige is hier OCZ dat in feite overclocked geheugen levert met een te hoge voltage-eis. Normaal DDR2 geheugen heeft genoeg aan 1,8V, echter OCZ DDR2 repen vereisen 2,1V. Het gevolg kan zijn dat de PC na een tijdje spontaan gaat rebooten of zelfs helemaal niet post.
In de betreffende PC zit dus inderdaad DDR2 geheugen van OCZ, maar zelfs áls daar een probleem mee zou zijn, dan zou er toch op zijn minst meer activiteit in mijn PC moeten zijn? Ik bedoel, fans, leds en harddisks zouden zelfs in dat geval toch ook gewoon nog aan moeten springen? Dat lijkt me dus niet direct de veroorzaker van dit probleem...

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 17:46
Doe eens alleen processor op je moederbord. Hij moet dan gaan piepen. Als je geheugen erbij doet en hij doet dan helemaal niks, ook geen piepje, dan is je geheugen kapot/incompatible denk ik.

• BartB.
In principe kan ik ook alleen even het geheugen eruit halen dus, om te kijken of er dan wel iets van leven in komt?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tip: gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gifeditmogelijkheid, het is niet de bedoeling binnen 24 uur twee keer achter elkaar te posten. Zie de FAQ :) .

Tja, er is maar een ding om erachter te komen, en dat is uitproberen. Zit de 4-polige stekker er apart in, zitten de voedingsstekkers in de videokaart, start zo kaal mogelijk op, etc. De troubleshooter is ook bruikbaar voor duur spul, want ook dat kan kapot gaan/zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BartB.
Nou ja, denk dat ik morgen maar weer verder ga klooien... Zit hier ook met een ernstig gebrek aan vrije stopcontacten namelijk en kan maar één PC tegelijk aan hebben staan. :P Betekent dus dat de PC waar ik nu op werk uit moet als ik met de nieuwe bezig ben. 't Is een beetje behelpen allemaal...

In elk geval bedankt voor de reacties tot nu toe. Eerste wat ik morgen ga testen is het geheugen... Mocht ik daar geen problemen vinden, dan moet ik misschien maar 'ns kijken of mijn voeding überhaupt wel werkt en die dus niet DOA is.

Zal hier morgenavond ongetwijfeld wel weer een update posten. ;)

• BartB.
Kleine update: inmiddels is de PC volledig up and running. :)

Heb de hele avond zitten te kloten. Ben zo kaal mogelijk begonnen, in eerste instantie zelfs alleen maar met moederbord + CPU. Toen steeds in stapjes tests uitgevoerd met verschillende reepjes geheugen op verschillende plekken en afwisselend met/zonder videokaart, en uiteindelijk bleek het probleem hem in de voedingskabels voor de videokaart te zitten. In die 2900 XT kan namelijk een 8-pins én een 6-pins voedingsstekker, wat ik dus ook gedaan had, maar de 8-pins blijkt problemen te geven. Als ik twee 6-pins stekkers gebruik werkt alles perfect (en zo heb ik het nu dus), maar met één 8-pins en één 6-pins blijft de PC compleet dood en draaien zelfs de fans niet. Waar dit precies aan ligt is me op dit moment nog onduidelijk, lijkt er toch op dat die 8-pins iets van een kortsluiting veroorzaakt ofzo.

Erg vreemd, maar ik ben in elk geval blij dat het niet om een defect moederbord o.i.d. gaat. :)

Degenen die in dit topic gereageerd hebben in elk geval bedankt voor jullie inbreng; uiteindelijk blijkt dé oplossing inderdaad gewoon zo kaal mogelijk beginnen te zijn, op die manier loop je natuurlijk vanzelf tegen het probleem aan. :P

Edit: Neem overigens aan dat deze dubbelpost na 24 uur geen probleem is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BartB. op 11-10-2007 00:56 ]

Pagina: 1