Toon posts:

[Logitech X-530] Mijn bas blijft drummen.

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag een "Logitech X-530" 5.1 surround set gekocht en heb hem aangesloten op mijn "C-Media CMI8738/C3DX Audio Device" geluidskaart. Nu heb ik een probleem, als ik muziek luister en de subwoover op de laagste stand zet en dan ook nog het volume van de subwoover in de "C-Media Mixer" software uit zet dan klinkt de bas nog steeds door het hele huis. Ik heb geen idee hoe ik die bas nu ook uit kan zetten want ik woon in een flat en 's avonds is dat gebonk voor de buren niet zo prettig.
En links/rechts is ook omgedraait om een of andere rede...

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou kunnen proberen om:

een stuk schuimrubber in de poort te stoppen
de woofermodule van de grond af te halen.

Wise enough to play the fool

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-02 20:16
Je woofer niet gebruiken :+

Nah. Mischien kan je proberen zoals teacher zegt je woofer op iets zacht te zetten.
Daarnaast produceert een woofer alleen lagetonen. en deze kunnen ver doordringen door beton.

Dus je zou kunnen kijken of je huis kan isoleren met schuim rubber :+
Mischien kan je iets vinden wat je verder helpt als je weet hoe een woofer werkt???

http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Die Logitech/Creative setjes zijn allemaal rampzalig voor muziek. Ze dreunen enorm om zoveel mogelijk 'indruk' te maken. Wat je nog zou kunnen proberen: ik heb een Z-640 setje van Logitech gehad en kwam er bij toevalig achter dat de achterkanalen van de speakerset veel minder overdreven laag weergaven en daarom heb ik toen ik de frontuitgang van m'n geluidskaart op de rear speakers aangesloten en de rear-uitgang op de frontspeakers. Was een stuk verteerbaarder geluid dat veel meer in balans was :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Creative geluidskaart kopen van paar tientjes, heb ik ook gedaan en daarmee kan je het softwarematisch lager zetten.
Heb je meteen veel mooier geluid! Echt, ik merkte het verschil goed tussen mijn oude sweex kaartje en deze Creative.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Ik heb die speakers ook. Je kan ze zo goed als uit zetten door de lage tonen in je control panel van je geluidskaart naar beneden te zetten.

Of het geluid er mooier van word is een tweede ;)

Verwijderd

Topicstarter
mijn geluidskaart heeft niet zon control panel waar dat bij kan. En de man in de winkel zij dat het verschil tussen die geluidskaarten eigenlijk niet veel uitmaakten behalve als je geluid wou opnemen dus vandaar dat ik geen creative kaart heb..
en bestaat er tapijt ofzo dat die bas tegenhoud?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 18:47
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 23:01:
mijn geluidskaart heeft niet zon control panel waar dat bij kan. En de man in de winkel zij dat het verschil tussen die geluidskaarten eigenlijk niet veel uitmaakten behalve als je geluid wou opnemen dus vandaar dat ik geen creative kaart heb..
Dat is best wel onzin imho.
en bestaat er tapijt ofzo dat die bas tegenhoud?
Nee, de kunt de bass niet tegenhouden met een matje. Het enige wat je tegen kunt houden is resonatie met bijvoorbeeld je laminaat. Wat je kunt doen is een rubberen matje onder je sub leggen tegen die resonatie, maar de bass gaat daat niet van weg. Zelf heb ik 2 oude sokken in die 'holte' gestopt, dat vermindert de bass lichtelijk (maar nog wel hoorbaar).

Verwijderd

Topicstarter
is er iets instoppen niet schadelijk want toen ik er iets in deed toenstraks ging hij allemaal zuig geluiden maken

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 00:57:
toen ik er iets in deed toenstraks ging hij allemaal zuig geluiden maken
Willen wij dit weten....? :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 18:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
De X-530 staat er bekend/berucht om dat de subwoofer al in zn allerlaagste stand als een malle staat te dreunen (heb 'm zelf ook). Enige remedie is om in ieder geval die draaiknop op de sub helemaal dicht te draaien, en het ding op een stoeptegel te zetten met spikes ertussen. En eventueel in je toonregeling/equalizing de lage tonen wat dempen, als dat niet met de software van je kaart kan, dan zou het wel in je afspeelprogramma moeten zitten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

de sub niet in een hoek zetten kan een hele hoop schelen;
per oppervlakte waar een lage tonen speaker (ken 't vooral vanuit muziekwereld met mn basgitaar speakers, maar is geldend voor 'alles wat lage tonen voortbrengt' ;) ) neemt de geluidsdruk in de lage regionen met 3db toe..
dus op vloer (is meestal standaard = +3db -> makkelijk te verhelpen door idd spikes of acoustisch ontkoppelings materiaal te gebruiken (zijn te koop voor studiomonitoren, denk dat zo'n logitech subje daar makkelijk op moet passen..)
tegen muur (of dicht bij) is weer toename in geluidsniveau, dus in een hoek levert een theoretische toename van 9db op.. in praktijk is dit iets minder vanwege materialen die nog wat absorberen, maar het idee is hopelijk duidelijk..
het probleem is dat je sub hierdoor vaak minder duidelijk / strak klinkt..
ik zou je sub als dat nog niet het geval is uit een hoek halen, spikes of van dat foam eronder
en idd als 't dan nog niet over is zou je kunnen kijken naar een geluidskaart (of een software matige eq) waarbij je de lage tonen omlaag draait (voorzichtig, te veel is ook weer niet de bedoeling)

over het algemeen is het geloof ik zo dat geluid vanaf 80-100 hz echt gehoord word qua toon, daaronder is het meer gevoel dan dat je het echt nog kan definieren..
ik zou dan de frequenties onder de 80 hertz wat naar beneden draaien..

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb het ook geprobeerd om mijn subwoofer van m'n X-530 te dempen.
Een sok erin of helemaal achter het schot te zetten hielp allemaal niet.

Maar nu in een onboard HD-audio kaart heb van intel kan ik software matig heel easy alle lage tonen weg filteren. Nu is het echt een top speakerset !

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Exirion schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 07:18:
[...]

Willen wij dit weten....? :+
:+ :D

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een Sound Blaster X-FI Xtreme Audio kaart gekocht en ga die zo installeren, daar zal de software wel die lage tonen weg kunnen filteren. Ook zal ik hem van onder mijn bureau weghalen en op een betere plek neerzetten.
Bedankt voor alle tips en zal nog wel posten of het helpt.
Pagina: 1