Ik kick even dit oude topic omdat mijn vraag hier eigenlijk ook bij aansluit. Een search op het forum naar mobile rack levert immers alleen maar zeer oude berichten op.
Wat zijn nu eigenlijk de ervaringen met mobile racks? Op Ebay stootte ik op deze (schijnbaar) interessante en zeer goedkope oplossing:
linkje
Voor 10 euro per rack ben je geïnstalleerd. Met het oog op een toekomstige (thuis)data server leek me dat wel een interessante oplossing.
Mijn grootste zorg: aangezien er geen snelheid vermeld staat, vermoed ik dat de bus van de rack zal gelimiteerd zijn tot Sata 1 (150MBps). Ik was van plan mijn server in Raid 1 te draaien met klassieke harde schijven, dus in principe zou deze snelheid nog geen bottleneck mogen zijn voor mijn systeem, maar zie ik hierbij iets over het hoofd?
Bij sommige mobile racks van andere merken zie ik een limiet tot schijven van 1TB. Op de Ebay-aanbieding staat deze niet (wat overigens niet wil zeggen dat er geen limiet zou opzitten). Ik kan me echter niet voorstellen dat een rack, die mijns inziens gewoon een verlenging is van een aansluiting, plots de opslaggrootte kan limiteren. Zijn deze limieten echt iets om mee rekening te houden?
Ik veronderstel dat hot-swap van moderne schijven geen probleem meer is, aangezien met E-Sata ook al een en ander aan hot-swap mogelijk is.
Op internet vind ik betrekkelijk weinig terug omtrent deze materie, daarom hoop ik op Tweakers mensen met ervaring hierin te kunnen treffen. Gewoon goede raad of punten van aandacht zijn natuurlijk ook altijd welkom.