Zoeken naar en vinden van artikelen *

Pagina: 1
Acties:

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07-2025
Ik heb vaker dat ik iets zoek op tweakers.net dat ik al eerder gelezen heb. Maar het werkt niet zo goed. Deze keer viel het me weer op.

Ik zocht: nieuws: Zoektool met zang-, neurie- en fluitherkenning gelanceerd

mn keywords: muziek zoekmachine (in eerste instantie, daarna nog andere dingen geprobeert)

uiteindelijk het artikel gevonden door eerst met google te zoeken: search music with your voice

toen midomi.com eruit kwam weer op tweakers gezocht en gevonden.

Misschien een idee om betere keywords in te stellen. Of ook de bronnen te doorzoeken. Of met behulp van een externe zoekmachine. Anyway ik heb het wel vaker dat het hier niet makkelijk te vinden is dat is wel jammer.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

flipthegreat schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:00:
mn keywords: muziek zoekmachine (in eerste instantie, daarna nog andere dingen geprobeert)
Een woord als zoekmachine had best in de tekst mogen staan ja, of een tag 'search engines' oid. Nadeel is natuurlijk dat toen dat artikel geschreven werd we nog geen tags hadden (zijn pas begin juni geintroduceerd).
Misschien een idee om betere keywords in te stellen. Of ook de bronnen te doorzoeken. Of met behulp van een externe zoekmachine. Anyway ik heb het wel vaker dat het hier niet makkelijk te vinden is dat is wel jammer.
Bruikbare losse keywords instellen is een vak apart (dat is bibliothecarissenwerk), maar de tekst had op zich wel iets meer bruikbare steekwoorden en/of synoniemen mogen bevatten inderdaad.
En dat geeft ook gelijk aan waarom keyword-searches uberhaupt lastig zijn. Er bestaan wel technieken om de boel op concepten te indexeren en andere oplossingen, maar dat is doorgaans lastig implementeren of nogal kostbaar (in geld en/of tijd).

Het "doorzoeken van bronnen" is overigens niet bepaald triviaal, zeker niet als dat er naar meerdere artikelen wordt gelinkt of de bron een intern ontvangen persbericht is... En dan kom je alsnog in de problemen waar Google dagelijks mee bezig is (welk deel van de gelinkte pagina is relevante content, etc).

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Is het misschien een idee om alle oude artikelen ook van tags te voorzien? Is flink wat werk, maar wel handig voor de zoekmachine. Eventueel leuke studentenjob ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 10-10-2007 16:32 ]

We are shaping the future

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Alex) schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:32:
Is het misschien een idee om alle oude artikelen ook van tags te voorzien? Is flink wat werk, maar wel handig voor de zoekmachine. Eventueel leuke studentenjob ;)
Durf je er een héél voorzichtige schatting van maken hoeveel werk dat zou zijn? Ik niet eerlijk gezegd :X Anders gezegd: het idee is leuk en goed, maar imo onhaalbaar.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 11:40

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Het moet toch wel mogelijk zijn een groot aantal tags aan te maken op basis van termen in de teksten?

code:
1
Staat in de titel Google ? Dan tag is zoekmachines

en dan verder. Dat is op z'n minst leuker werk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tukk op 10-10-2007 16:37 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
mwa, en dan Webwereldtoestanden krijgen met tags die nergens op slaan? Daar bedank ik ook voor. Als je op zoek bent naar zoekmachines, dan kun je ook al 'google' in de zoekmachine tikken en dan wordt dat artikel wel gevonden.

Tags zijn net bedoeld om 'context' aan te geven en dàt is nou net een punt waar alle zoekmachines, ook Google, heel veel problemen mee hebben: het snappen van context :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Yoeri schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:33:
Durf je er een héél voorzichtige schatting van maken hoeveel werk dat zou zijn?
Tien minuten keer 45000 artikelen is ruwweg vier manjaren. Als we de nieuwsproductie met 70% terugschroeven kunnen we het binnen een jaar regelen :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Rataplan schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:39:
[...]
Tien minuten keer 45000 artikelen is ruwweg vier manjaren. Als we de nieuwsproductie met 70% terugschroeven kunnen we het binnen een jaar regelen :)
Daarom suggereerde ik ook er vakantiewerk van te maken ;)

We are shaping the future

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wie wil zulk werk nou doen? 't Is het domste van het domste werk wat je kunt doen. Niet dat je het met een IQ van 0 kunt doen, maar omdat het geestdodend en saai werk is. Klinkt misschien bot, maar da's wel de praktische kant ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
stagaire's :D

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat zijn ook mensen en ook hen doe je dat soort dingen niet aan; misschien voor zeer korte tijd, maar geen dagen of weken achter elkaar.
Pagina: 1