AHCI nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Momenteel heb ik gewoon IDE modus actief staan in de BIOS van mijn GA-P35-DS3 mobo (ICH9).
Als ik mijn hdd's benchmark geven ze perfect normale resultaten weer.
Als ik AHCI nu activeer in de BIOS dan weigert WindowsXP van op te starten (Debian Linux heeft er gelukkig geen moeite mee).
Wat is nu precies het voordeel van AHCI?
Zover ik weet:
+ NCQ ondersteuning (gebruik ik toch niet, schakel het altijd uit)
+ Hotplug ondersteuning (ga ik ook nooit gebruiken)
- het booten duurt zo maar eventjes 10 seconden langer omdat er iets van een Intel AHCI BIOS op komt te staan
- WindowsXP crasht momenteel met AHCI

Zie ik hier nog iets over het hoofd?
Maakt het activeren van AHCI enig verschil uit voor stabiliteit, performance of veiligheid van de data?
Als ik nu de Intel Matrix Storage software installeren in windows met IDE actief, en daarna AHCI activeer, zal windows er dan wel mee overweg kunnen?

Bij mijn nForce4 AMD platform vond ik dit toch een pak handiger, daar was SATA + NCQ + Hotplug gewoon altijd actief, zonder vervelende delay, en zonder installatieproblemen :(

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 09-10-2007 17:54 ]

Verwijderd

Voor gebruik van AHCI heb je drivers nodig voor XP, en ja het grootste voordeel zou NCQ zijn. Het hangt van je schijf en gebruik af of dit voor jou voordeel biedt. Sommige schijven gaan er netto op achteruit door een gebrekkige NCQ implementatie.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:01:
Voor gebruik van AHCI heb je drivers nodig voor XP, en ja het grootste voordeel zou NCQ zijn. Het hangt van je schijf en gebruik af of dit voor jou voordeel biedt. Sommige schijven gaan er netto op achteruit door een gebrekkige NCQ implementatie.
Daar horen mijn schijfjes dan bij denk ik (WD2500SD en WD5000ABYS).
De doorvoersnelheid gaat er niet op achteruit, maar wel de mate van interactiviteit vind ik, vooral als je iets intensief doet (unrar) dan zorgt NCQ voor slechtere prestaties, althans bij mijn setup.
Zijn er verder nog nadelen aan het gebruiken van die IDE-modus ipv AHCI?
Veiligheid, prestaties, stabiliteit, eender wat?
Want als het echt enkel om NCQ gaat, dan laat ik het liever zo.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
phobosdeimos schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:47:Als ik nu de Intel Matrix Storage software installeren in windows met IDE actief, en daarna AHCI activeer, zal windows er dan wel mee overweg kunnen?
Je kunt het op twee manieren doen :
  • Indien je een 2e onboard s-ata controller hebt (bv Jmicron) kun je de schijf daar aan hangen, bios veranderen, opstarten van de Jmicron, AHCI driver installeren en weer terug hangen aan de ICH9.
  • Driver van huidige Intel controller updaten in Apparaatbeheer, zelf driver toewijzen, compatible apparaten uitvinken en zo de AHCI driver forceren. PC opnieuw opstarten, in bios op AHCI zetten en weer opstarten in WIndows

Verwijderd

Heb een GA-MA78GM-S2H mobo en gebruik daarbij een Maxtor 6L080P0 (L23TM9CG) (ATA).
Nu krijg ik, als ie opstart, steeds een melding of ahci ingeschakeld dient te worden.
Anders gaat ie verder in IDE-mode.
Heb ik er iets aan als ik switch naar AHCI of niet ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 14:59 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

AHCI is voor Windows 6 (Vista/2008) beter aangezien dat native ondersteund wordt. Voor XP maakt het geen fluit uit omdat het sowieso een driver-issue is om SATA werkend te krijgen (waarbij de IDE-compatible modus vaker zonder specifieke driver werkt), dus voor XP zou ik het gewoon zo laten.

Ga je in de toekomst Vista installeren, zet dan voor de installatie de schijf op AHCI en dan heb je daar ook geen omkijken meer naar.

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik zie dat hier nog niet zolang geleden in is gereageerd. Maar ik wil graag een dual-boot. Heb XP met de IDE compatible modus geïnstalleerd. En ik vermoed dat als ik Vista met de AHCI modus installeer dat ik dan telkens moet switchen in de bios naar gelang welk OS ik wil draaien. En daarom denk ik dat ik beter Vista ook op de ' ouderwetse' IDE modus laat draaien. Tevens duurt opstarten in AHCI inderdaad al gauw 10seconden langen. (ook ICH9)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Pagina: 1