Momenteel heb ik gewoon IDE modus actief staan in de BIOS van mijn GA-P35-DS3 mobo (ICH9).
Als ik mijn hdd's benchmark geven ze perfect normale resultaten weer.
Als ik AHCI nu activeer in de BIOS dan weigert WindowsXP van op te starten (Debian Linux heeft er gelukkig geen moeite mee).
Wat is nu precies het voordeel van AHCI?
Zover ik weet:
+ NCQ ondersteuning (gebruik ik toch niet, schakel het altijd uit)
+ Hotplug ondersteuning (ga ik ook nooit gebruiken)
- het booten duurt zo maar eventjes 10 seconden langer omdat er iets van een Intel AHCI BIOS op komt te staan
- WindowsXP crasht momenteel met AHCI
Zie ik hier nog iets over het hoofd?
Maakt het activeren van AHCI enig verschil uit voor stabiliteit, performance of veiligheid van de data?
Als ik nu de Intel Matrix Storage software installeren in windows met IDE actief, en daarna AHCI activeer, zal windows er dan wel mee overweg kunnen?
Bij mijn nForce4 AMD platform vond ik dit toch een pak handiger, daar was SATA + NCQ + Hotplug gewoon altijd actief, zonder vervelende delay, en zonder installatieproblemen
Als ik mijn hdd's benchmark geven ze perfect normale resultaten weer.
Als ik AHCI nu activeer in de BIOS dan weigert WindowsXP van op te starten (Debian Linux heeft er gelukkig geen moeite mee).
Wat is nu precies het voordeel van AHCI?
Zover ik weet:
+ NCQ ondersteuning (gebruik ik toch niet, schakel het altijd uit)
+ Hotplug ondersteuning (ga ik ook nooit gebruiken)
- het booten duurt zo maar eventjes 10 seconden langer omdat er iets van een Intel AHCI BIOS op komt te staan
- WindowsXP crasht momenteel met AHCI
Zie ik hier nog iets over het hoofd?
Maakt het activeren van AHCI enig verschil uit voor stabiliteit, performance of veiligheid van de data?
Als ik nu de Intel Matrix Storage software installeren in windows met IDE actief, en daarna AHCI activeer, zal windows er dan wel mee overweg kunnen?
Bij mijn nForce4 AMD platform vond ik dit toch een pak handiger, daar was SATA + NCQ + Hotplug gewoon altijd actief, zonder vervelende delay, en zonder installatieproblemen
[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 09-10-2007 17:54 ]