Toon posts:

Zwart scherm na kernelupdate

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het bakken van een nieuwe kernel krijg ik

Loading 2.4.0.............
Uncompressing linux... Ok, booting the kernel

En dan.......niets!
Het stopt gewoon!
Het bakken van de kernel is volledig volgens het boekje gegaan, en deze fout krijg ik zowel bij mandrake 7.2 als RedHat 7.0

Ik heb dus het gevoel dat de fout bij mij ligt....

WAT DOE IK FOUT???

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik gedaan:

/usr/src/linux symlink verwijderd

tar xfzC linux-2.4.0xxxxx.gz /usr/src

dan in usr/src/linux
menuconfig

hierna
make dep; make clean; make bzImage; make install; make modules; make modules_install

hierna in /boot:
rm System.map vmlinuz module-info

dan pico etc/lilo.conf
image=/boot/vmlinuz-2.4.0
label=2.4.0
root=/dev/hde5
readonly

hierna geef ik een lilo en reboot ik,
om vervolgens desolaat naar een monitor te staren zonder
....................................OK

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Een beetje vaag bericht (weinig details)

Je hebt de kernel opnieuw gecompileerd (het hart van elk os) en het gaat niet goed..

hmm nou dan zal je wel een optie in de kernel fout hebben staan. Maar als ik het zo van hier moet ruiken dan zou ik zeggen dat je met de framebuffer hebt zitten te kutten.
(kan ook heel goed iets totaal anders zijn hoor)

Compile kernel opnieuw met basic opties en daarna de gevaarlijke dingen aka experimental (heten niet voor niets zo :)

trouwens kijk of er in de updates wordt gerefereerd naar jouw hardware situatie..
misschien alweer iets opgelost

verder hoef je al die troep niet in /boot weg te halen hoor..

je kan eventueel je system.map met die uit /usr/src/linux vervangen.. niet dat dat helpt bij jouw prob...

suc6

ps meestal is het ook wel prettig als je steeds met de oude kernel kan booten...

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig kan ik nog met m'n oude kernel booten, (zit daar misschien de fout?).

In eerste instantie dacht ik dat de fout bij m'n HPT370 ligt, maar op andere systemen (PII laptop en P200 met meuk-moederbord) gebeurt exact hetzelfde.

Vandaar dat ik aanneem dat ik iets fout doe.

Heeft het draaien van mrproper overigens nog zin voor het compilen?

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Loopt Linux ook vast of krijg je alleen geen beeld meer? Ratelt de harddisk bijvoorbeeld? Wat gebeurt er als je je machine pingt (aangenomen dat je een netwerkje hebt)?

Als het alleen het beeld is, zou het zoals iemand al eerder opmerkte de framebuffer console kunnen zijn.

Krijg je een foutmelding als je lilo draait? Probeer ook eens "lilo -v", dan krijg je wat meer output.

"This is the noise that keeps me awake."

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eh, misschien domme vraag, maar heb je je kernel dan wel naar /boot gekopieerd? Want die stap zie ik er geloof ik niet tussen staan....

Prepare for unforeseen consequences

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Nog een ideetje: Red Hat 7 bevat toch die beta versie van gcc? Geldt dat ook voor Mandrake 7.2? Zo ja, installeer dan eens een oudere gcc in een aparte directory en probeer daarmee de kernel te compileren. Ik gebruik zelf 2.95.2, maar ze raden aan egcs-1.1.2 te gebruiken.

Heb je trouwens alle utils ge-upgrade naar de versienummers die nodig zijn voor Linux 2.4.0? Ik denk dat de binutils al gebruikt worden tijdens het compileren van de kernel. De benodigde versienummers staan in de file "Documentation/Changes".

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog modutils-2.4.0 geinstalleerd op een mandrake-bak.
Ben nu aan het compilen...

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
zag ik daar nu staan dat je

eerst: make install doet ,
en daarna : rm vmlinuz ?

eerst kernel installeren en hem daarna removen... dan lilo draaien en rebooten ... lijkt me dat dat removen niet zo snugger was :)

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op maandag 12 februari 2001 15:05 schreef SiR_prozaQ het volgende:
Dit heb ik gedaan:

/usr/src/linux symlink verwijderd

tar xfzC linux-2.4.0xxxxx.gz /usr/src

dan in usr/src/linux
menuconfig

hierna
make dep; make clean; make bzImage; make install; make modules; make modules_install

hierna in /boot:
rm System.map vmlinuz module-info
rm vmlinuz? Daarmee verwijder je de kernel?
Ik heb ook niet gezien dat je de kernel van /usr/src/linux/boot/i386/boot naar /boot hebt gekopieerd. Het kan dus zijn dat je een kernel probeert te laden die niet op je systeem staat.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon ff naar deze site gaan en al de stappen volgen ect.
http://www.linuxbeginners.nl/stories.php?story=00/10/19/3620569
Daar vind je duidelijke uitleg en ook staat er in welke dingen er belangrijk zijn die je moet meecompilen. En natuurlijk niet vergeten om alles te updaten voordat je aan de kernel begint. /usr/src/kernel-2.4.0/Documentation/changes daar staat van elke proggie in welke versie je nodig hebt. succes

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53

duronbug

Step on it.....!

De System.map file moet je ook ff in /
zetten.Ik heb hetzelfde probleem ook een aantal keer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan allen voor de reacties,
ik ga meteen weer aan de slag met deze nieuwe info.

rm vmlinuz staat fout,
dit doe ik als eerste (voor het uitpakken van de kernel).
Ik bedoelde cp vmlinuz /boot/vmlinuz-2.4.0

Maar goed, zoals een acteur in een onlangs verschenen niet nader te noemen film welke acuut bij de sectie B-films in de videotheek komt te liggen zei:
"Never give up, never surrender!"

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Gisteren toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen.

In je Lilo.conf staat momenteel iets van "vga=791". Dit heeft iets te maken met een framebufferoptie.
In de meeste distributie kernels zit dat meegebakken, in de kale source however zit die optie niet.

Oplossing die ik op dit moment voor je heb is booten in de oude kernel, en de regel veranderen in "vga=normal". Helaas kom je dan wel op het normale - krap bemeten textscherm, en heb je geen geile grafische geintjes in je boot screen.

Mocht iemand me kunnen vertellen hoe ik dat in de kale source toch mee compileer... Plze, I GoTta know.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Op woensdag 28 maart 2001 10:32 schreef Firefox het volgende:
Helaas kom je dan wel op het normale - krap bemeten textscherm, en heb je geen geile grafische geintjes in je boot screen.

Mocht iemand me kunnen vertellen hoe ik dat in de kale source toch mee compileer... Plze, I GoTta know.
who needs grafische bootschermen?!?! :)

trouwes, als je die mooie grafische meuk wilt, leech dan de Linux Progress Patch ff....
Pagina: 1