Toon posts:

[VBA Excel] hoe berekenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik zou op de een of andere manier moeten zoeken voor een manier, hoe ik de inhoud van een cel in Excel kan controleren op de waarde.
Die waarde moet dan nog es gefilterd worden, om een teller in werking te laten gaan...

bv.

cel A1: Z3
cel B1: D3
cel C1: XX
...

dan zou-ie in een ander blad het volgende moeten terug geven:

Z 1
3 2
X 2

iemand een idee? :)
(PS: per rij en ook in comments)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 17:07 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Dit is redelijk basic Excel VBA programmeren.
Google leverde mij deze hit, een pagina voor beginners met VBA:
http://www.neng.usu.edu/cee/faculty/gurro/VBA&Excel.htm

Heb je al ervaring met programmeren?

Verwijderd

Topicstarter
bigbeng schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:56:
Heb je al ervaring met programmeren?
buiten school, niet, nee...
tenzij webdesign, ma da bedoelde waarschijnlijk niet :)

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Dan heb je een leuke taak voor je liggen ;)

Definieer iets duidelijker aan welke voorwaarden je programma moet voldoen. Bijvoorbeeld is het aantal regels en kolommen wat je moet scannen van tevoren vastgesteld, of moet dat tijdens het proces bepaald worden? In het tweede geval, wat is je stopcriterium? Een lege cel? Twee lege cellen achter elkaar? Etc.

Hoe wil je het aantal gevonden letters en cijfers op gaan slaan? Ik kan je adviseren om daarvoor een array van integers te gebruiken. Je kunt namelijk met de functie ASC de ASCII waarde uitlezen van een teken, dit is een getal wat je als index in je array kan gebruiken, terwijl de waarde op die index het aantal maal dat je dat specifieke ascii teken bent tegengekomen representeert.

Goed, je kunt weer ff verder... succes!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ennuh.. Excel? Dat is een office applicatie. Dus een move naar Officesuites en -software

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook in OFF kunnen we niet heel veel anders zeggen dan 'koop een boek en leer VBA', als je het in MSOffice wilt doen. Oeh en ik zeg 'Welkom :Y) '

Al zou ik het niet in Excel zelf doen als er geen reden is om specifiek Excel te gebruiken, maar (alleen de juiste cellen) opslaan als plaintext en dan simpelweg het totale aantal A, B, etc tellen. Zie ook bigbeng in "[VBA Excel] hoe berekenen?"

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 10-10-2007 13:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
nee, 't moet dus Excel zijn, want 't is voor de GIP, of toch een deeltje ervan...

sorry, maar volgens mij viel het onder programmeren ;)

nuja, 't is zo da de stop al gedefined is :)
gewoon bij een lege cel :)

't is qua toepassing een blad, me de werkcodes van alle werknemers per dag, voor het eerste half jaar, en dan in een ander blad het tweede.

en ge moet zo alles berekenen, hoeveel keer er een V, D, A, ... in voorkomt, per werknemer (per rij dus ;))...

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 16:48
als het met de hand kan, dan kun je het ook opnemen (met een macro) en dan de macro's code uitlezen :)

super makkelijk om een VBA script te maken dan :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:52:
als het met de hand kan, dan kun je het ook opnemen (met een macro) en dan de macro's code uitlezen :)

super makkelijk om een VBA script te maken dan :)
ja, I know, dat is ook wat ik wil doen, zodat ik gewoon die macro achter de knop moet hangen en dat alles in werking gaat en automatisch z'n ding doet...

maar dat laatste is nogal het probleem... :(

ik heb al vele dingen geprobeer, zelfs de find, maar die blijft 0 weergeven...

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 16:48
ik snap
Z 1
3 2
X 2
dat niet?

dit misshien:
http://www.ozgrid.com/excel-add-ins/get-cell-values.htm
of dit:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms500767.aspx

OF VBA code:
code:
1
uitkomst = Range("B2:C2").Value

you had me at EHLO

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45
Het is niet direct nodig om hiervoor VBA te gebruiken. :)
(Oftewel: met werkbladfuncties kom je een heel eind).
Stel, je wilt weten of er in cel A1 een "A" staat.
->FIND("A",A1) geeft je info. ISERROR(FIND("A",A1) Geeft "True" als er geen a is en false als er wel een a is.
IF(ISERROR(FIND("A",A1);0;1) geeft een 1 als er een A in de cel staa en een 0 als die er niet is.
Nu kunnen we een trucje toepassen dat "matrixformules" heet.
Op te weten hoeveel cellen in A1:A10 een a bevatten typen we:
SUM(IF(ISERROR(FIND("A",A1:A10);0;1)) in het formulevak bovenin.
Om excel duidelijk te maken dat dit een matrixformule en geen normale formule is, sluiten we niet af met [ENTER], maar met [CTRL]-[SHIFT]-[ENTER].

Verwijderd

Topicstarter
@ TheNymf en onkl:

't mag niet met formules werken...
daarom dat ik er juist moeilijkheden mee heb.

de volledige berekening moet gebeuren in VBA en de resultaten in de bereiken moeten dan ook statisch zijn...
Pagina: 1