Wireless signaal valt steeds tegen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb een computerwinkel en ben dus vaak op locatie bij de klant om wireless aan te leggen.
Vaak gaat dit goed, maar in sommige situaties zit ik echt met mijn handen in het haar.

Het bereik van de gemiddelde wlan router valt mij echt tegen, ook met het gebruik van externe antennes van veelbelovende merken zoals HAWKING.

Ik hoorde laatst dat de routers die in nederland verkocht worden, als het ware afgeknepen zijn qua zendsterkte omdat dat in de wet vast gelegd staat.

Maar ik wil heel graag weten of er uberhaupt merken bestaan die hier niet aan meedoen, en of dat ook uitmaakt in de praktijk.

Ik maak namelijk erg vaak mee dat zelfs met het gebruik van a-merken en zonder obstakels in de weg en externe antennes het signaal na +- 150 meter gewoon niet meer op te pikken valt.

Wie kampt nog meer met dit probleem en wie weet hier een oplossing voor.

Misschien routers uit belgie bestellen of zo?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wellicht een andere firmware die sterkere signalen verstuurt. Al vind ik 150m best veel, in een gemiddeld huishouden is dat uiteraard perfect, en voor menig bedrijf kun je wellicht AP's koppelen.

• programfile
  • Niet online
Is het mogelijk om dmv andere firmware sterkere signalen te versturen?

Is er niemand die zich een beetje bezig houd met wireless signaal?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bepaalde routers, zoals de eerste versies van de Linksys WRT54G laten het toe om custom firmware te gebruiken, zoals DD-WRT of HyperWRT. Met die firmware is het mogelijk om de zendsterkte van de router te verhogen. De apparaatjes zijn er echter niet voor gemaakt en de garantie is zo neem ik aan weg, dus de vraag is of je wel helemaal deze kant op wil gaan met wireless verkoop.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
rodie83 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:01:
Bepaalde routers, zoals de eerste versies van de Linksys WRT54G laten het toe om custom firmware te gebruiken, zoals DD-WRT of HyperWRT. Met die firmware is het mogelijk om de zendsterkte van de router te verhogen. De apparaatjes zijn er echter niet voor gemaakt en de garantie is zo neem ik aan weg, dus de vraag is of je wel helemaal deze kant op wil gaan met wireless verkoop.
Senao maakt accespoints die je 100 mw zijn dat is het maxium dat licentievrij is toegestaan in Nederland, maar als ik me niet vergis kun je die met de standaard firmware hoger zetten tot 400 mw???

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 11:08

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Ja klopt, Senao inderdaad. 400Mw volgens mij niet. Volgens mij is het met die firmware mogelijk om die op te krikken tot 200Mw.

Maar aangezien sterkere signalen in Nederland niet toegestaan zijn, is deze apparatuur hier in Nederland alleen maar te koop voor export naar het buitenland.

Steam || Diablo 3

• ik222
  • Niet online
l0n3w012ph schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:38:
Ja klopt, Senao inderdaad. 400Mw volgens mij niet. Volgens mij is het met die firmware mogelijk om die op te krikken tot 200Mw.

Maar aangezien sterkere signalen in Nederland niet toegestaan zijn, is deze apparatuur hier in Nederland alleen maar te koop voor export naar het buitenland.
Zou ook kunnen ja weet het niet zeker...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

150 meter das best veel voor een routertje. maar ben je dan niet verkeerd bezig, wil je dan geen ricchtantenne hebben ipv omni,
let wel verdubbeling van vermogen betekend niet altijd 2 keer zover, het neemt nogal kwadratisch af (bij rondstraling) dus 2 keer vermogen is ongeveer 1,4 meer singaal meer op de zelfde plek

Iperf

• programfile
  • Niet online
Hmm nog nooit van senao gehoord, zal ik es opzoeken.

Ik heb hier toevallig een Linksys WRT54G liggen, kan ik deze gewoon oppeppen wil je zeggen?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 11:42

SeatRider

Hips don't lie

programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:02:

Ik heb hier toevallig een Linksys WRT54G liggen, kan ik deze gewoon oppeppen wil je zeggen?
Wel als je de standaard firmware vervangt door HyperWRT of DD-WRT, of nog wat anders. Google anders eens.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• programfile
  • Niet online
En hoe moet ik dat signaal van wireless eigenlijk voor me zien?
Is dat een rechte lijn, een loop, een lus, of een soort wolk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:04:
En hoe moet ik dat signaal van wireless eigenlijk voor me zien?
Is dat een rechte lijn, een loop, een lus, of een soort wolk.
Het zijn radiogolven op de 2,4GHz frequentieband. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:02:

Ja, mits het geen V5 of hoger is

• programfile
  • Niet online
Ik zit op de site van HyperWRT te kijken en zie dat ze de WRT54G ver.7 er niet bij hebben staan.
Durf het toch niet aan.

• programfile
  • Niet online
Hoppa ik vind zojuist een FON linksys WRT54GL ver 1.1

Kan het met deze?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:35:
Ik zit op de site van HyperWRT te kijken en zie dat ze de WRT54G ver.7 er niet bij hebben staan.
Durf het toch niet aan.
Dat kan kloppen. Linksys is vanaf hardware revisie 5 overgestapt op andere componenten, waardoor deze alternatieve firmware's niet meer gaan werken. Alle oudere hardware revisies doen dit wel.

Overigens is volgens mij in de standaard voor deze Wifi routers en accespoints een maximaal bereik van 30 meter, en dan ook nog zonder opstakels, opgenomen. Die 150 meter die jij noemt is gewoon super, overigens betwijfel ik of je die 150 meter met een Linksys WRT54G gaat halen ookal zet je er andere antenne's op.

Zelf heb ik ook WRT54G's in gebruik met extra grote antenne's, maar deze halen de 150 meter zeker niet en al helemaal niet in een woning of ander gebouw. (firmware van Linksys/Cisco)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• programfile
  • Niet online
Geld dat ook voor buiten dan? Gewoon door de lucht? komen ze dan niet verder?

En heb jij wel eens gexperimenteerd met andere firmware?

En wie weet of het zin heeft om de router hogerop te plaatsen? bijvoorbeeld in de nok van het huis

[ Voor 55% gewijzigd door programfile op 13-10-2007 14:50 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De afstand van 30 meter geldt zover ik weet voor een line of sight situatie en nee zelf ben ik nog niet met andere firmware bezig geweest, maar zit hier wel over te denken aangezien ik eigenlijk tegen dezelfde problemen aanloop als jij.

Een qoute van Wikipedia: "Een typisch bereik is 30 m met 11 Mbit/s, maar je komt zelfs tot 90 m met 1 Mbit/s. Door high-gain antennes te gebruiken (bundeling van straling, ook wel bekend als de beroemde Pringles-bus-antennes) kunnen zelfs point-to-point-verbindingen opgezet worden tot een afstand van ongeveer 8km. De records liggen zelfs op 120km, maar hierbij is gebruikgemaakt van speciale antennes, zeer gevoelige ontvangers, goede weersomstandigheden en line of sight."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Hier wordt aangegeven dat 30 meter veelal het maximum is of je moet inderdaad met andere antenne's of aparatuur gaan werken. Dan is blijkbaar een afstand van zelfs 120KM mogelijk.

De plaatsing is over het algemeen ook belangrijk, omdat de antenne's het meeste zendvermogen hebben in een horizontaal vlak is de beste opstelling dat zender en ontvanger zich op gelijke hoogte bevinden.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 13-10-2007 15:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• programfile
  • Niet online
Nou ik heb het voormekaar hoor, ik wil de Hyper firmware erop zetten, ik wacht ik wacht, powerledje blijft knipperen.
5 minuten later nog steeds, ik denk hij is vast gelopen ofzo, niet meer benaderbaar, hahaha geen ip meer.

Resetten wil niet meer, ik denk dat er zojuist een router heengegaan is. oeps

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:41:

Kan het met deze?
Nee dus, zoals je reeds hebt ondervonden :S. Je hebt geen GL 1.1, je hebt had een G v7...

• ik222
  • Niet online
programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 15:46:
Nou ik heb het voormekaar hoor, ik wil de Hyper firmware erop zetten, ik wacht ik wacht, powerledje blijft knipperen.
5 minuten later nog steeds, ik denk hij is vast gelopen ofzo, niet meer benaderbaar, hahaha geen ip meer.

Resetten wil niet meer, ik denk dat er zojuist een router heengegaan is. oeps
Je moet eens even goed zoeken op dit forum. Ergens moet hier namelijk iets staan van hoe je een verkeerd geflashte router weer terugkrijgt naar de fabrieksfirmware maar ik weet niet meer waar precies.

Vaak zijn dit soort problemen nog wel op te lossen, denk niet dat het einde router is

• programfile
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:42:
[...]

Nee dus, zoals je reeds hebt ondervonden :S. Je hebt geen GL 1.1, je hebt had een G v7...
Ik had wel een GL 1.1

Ben ondertussen bezig hem handmatig te flashen, maar wil nog niet echt lukken.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

programfile schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 16:37:
[...]

Ik had wel een GL 1.1

Ben ondertussen bezig hem handmatig te flashen, maar wil nog niet echt lukken.
Dat bleek niet uit dit bericht:
programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:35:
Durf het toch niet aan.
Dat impliceerde namelijk dat je een G v7 had en op zoek was naar bijpassende firmware.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Je gaat toch geen routers verkopen, als bedrijf zijnde, waarmee je probeert de grenzen van de wet te overschrijden? Nee sorry, maar dat is echt een basis kansloos business plan. Vertel verder eens wat meer details over die 150 meter met een goede verbinding want dat is ook al een hele prestatie!

• programfile
  • Niet online
programfile schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:41:

Kan het met deze?
En dit impliceert dat ik een GL 1.1 heb gevonden, wijsneus.

• programfile
  • Niet online
Het handmatig flashen is inmiddels gelukt.
Ik heb de originele firmware er weer op gezet en het toen nog een keer geprobeert.

Dit keer heb ik de HyperWRT Thibor firmware erop gezet, en warempel het werkt.

Ik heb nu ineens een aantal nieuwe opties erbij, onder advanced wireless settings.
Ik kan hier mijn signaal sterkte aanpassen die default op 50% staat.
dat is 42 mW, ik heb hem nu dus op 100% gezet en dat komt neer op 84 mW.

Ook kan ik Rx en Tx over de linker en rechter antenne laten lopen.

Het is onvoorstelbaar hoever deze router nu komt. Met een telefoon met wifi kon ik over een afstand van zeker 250 meter het signaal oppakken. En zonder het gebruik van extra antennes.

Deze operatie is toch nog succesvol gebleken.

• programfile
  • Niet online
Zojuist signaal verstuurd naar iemand die 350 meter verderop woont.

Verwijderd

Wat versta je onder signaal? Dat je het netwerk kunt zien betekend niet direct dat er ook daadwerkelijk succesvol verbonden kan worden.
dit is iig erg ver, staat jou access point binnen of buiten in dit geval? Zit het access point binnen line of sight? Het lijkt mij iig onwaarschijnlijk dat dit een stabiele verbinding zal zijn..

100mW is overigens wat je maximaal mag uitzenden..

• ik222
  • Niet online
Je moet wel in de gaten houden dat je accespoint nu waarschijnlijk erg warm wordt omdat je hem 50% harder laat lopen dan waar hij voor bedoeld is. Dit kan de levensduur zonder voldoende koeling zeer ernstig verkorten!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb eens gelezen hier op GOT dat het niet echt aan te raden is accespoints daadwerkelijk op de volle 100% te zetten, dit schijnt de levensduur niet ten goede te komen. De apparaatjes schijnen te (zover ik mij kan herinneren) erg warm te worden wanneer je ze op 100% zend/ontcang vermogen zet.

^^ oke, ik222 was mij net voor. :D

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-10-2007 18:41 ]

• programfile
  • Niet online
Ja het is voldoende signaal, en ja ik kan gewoon verbinden.

Nee de router staat niet in line of sight, en hij staat binnen.

De router word niet warm, en het is inmiddels gelukt om de achterburen te voorzien van internet.
Ze hebben nog ongeveer 25 % signaal. en gewoon vlot internetten.

Er staat een HUGE boom voor het huis en de afstand is zeker 200 meter. Verder gaat het signaal dus ook door alle muren heen van de woning aangezien de pc helemaal aan de andere kant van de woning staat.

[ Voor 59% gewijzigd door programfile op 17-10-2007 21:08 ]

Pagina: 1