Synchronisatie & Backup, iMac & MacbookPro

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 15:59
Over enkele weken krijg ik mijn iMac binnen. Op mijn iMac wil ik dezelfde documenten hebben als op mijn Macbook Pro en wil ik een externe hardeschijf als backup medium gaan gebruiken in combinatie met Time Machine (ik richt dit verhaaltje even op Leopard). Nu rest even de vraag op welke wijze ik dit het handigste kan doen. De externe hardeschijf die ik waarschijnlijk ga aanschaffen wordt een WD My Book Studio Edition of een Iomega Ultramax.

Deze hdd's hebben 3 of 4 interfaces, ik kan dus tegelijkertijd m'n mbp en m'n imac hierop aansluiten icm Time Machine. Maar heeft dit zin ? Hierdoor zou hij dus 2 keer een dezelfde mirror van m'n files bewaren, oftewel dit is useless.. Wat waarschijlijk ook niet gaat werken is het volgende: Time Machine op iMac kopieërt gewijzigde files naar de externe hdd en 1 of andere app op de mbp zorgt ervoor dat deze files weer vanaf de externe hdd naar de interne hdd van de mbp worden gesynct.

Wat dan nog rest is het volgende:
iMac aangesloten op de externe hdd, en wordt gebruikt icm Time Machine voor backup van gewijzigde files en via het netwerk tussen mijn iMac en m'n Macbook Pro een sync applicatie.

Dit klinkt een beetje omslachtig, maar ik kan niets beters verzinnen..
Iemand een beter plan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Is een klein thuisservertje geen oplossing?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

YellowCube

Wait...what?

ik heb geen antwoord op deze vraag, maar is het zo dat je 2 van de X interfaces op de externe HD tegelijk kunt gebruiken voor verschillende machines?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 17:48
YellowCube schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:29:
ik heb geen antwoord op deze vraag, maar is het zo dat je 2 van de X interfaces op de externe HD tegelijk kunt gebruiken voor verschillende machines?
Was ook mijn gedachte inderdaad, het lijkt me sterk namelijk. Dus ik heb 't net even geprobeerd, en ik krijg het hier niet voor elkaar met een LaCie Triple nog-iets :)

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30
Kaspers schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:27:

iMac aangesloten op de externe hdd, en wordt gebruikt icm Time Machine voor backup van gewijzigde files en via het netwerk tussen mijn iMac en m'n Macbook Pro een sync applicatie.
Ik ben net vanmiddag aan de slag gegaan met rsync, dat komt in aanmerking voor je '1 of andere app'.

[ Voor 9% gewijzigd door Japius op 09-10-2007 17:34 . Reden: linkie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Voor het synchroniseren tussen machines (in mijn geval een XP Pro doos en mijn MBP) gebruik ik Synchronize Pro X.. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Je stelt het 1x goed in, en dan synct ie wanneer jij wil (als ze allebei in hetzelfde netwerk zitten, upon boot, elke dag om x-uur.. etc)

Voor het gebruiken van TimeMachine denk ik dat je moet kijken naar 2 externe hdd's.. (Voor de iMac en voor de MBP allebei 1..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 17:48
Japius schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:32:
[...]

Ik ben net vanmiddag aan de slag gegaan met rsync, dat komt in aanmerking voor je '1 of andere app'.
Daar is ook een mooie GUI voor geschreven, zie http://arrsync.sourceforge.net/ :).

Hoempapaaa Holladiejeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Bedankt voor de rsync aanrading, zal me zeker op weg helpen.
Ik sync nu m'n backups naar een externe hdd met Chronosync maar dat vind ik op 1 of andere manier een beetje een sjonny applicatie.

Jammer dat een externe hdd niet tegelijkertijd met 2 apparaten aan is te sturen, maar dat had waarschijnlijk toch geen oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben hier ooit bezig geweest met verschillende sync programma's en een MB en PM. Chronosync deed het het beste maar qua feel is het inderdaad een sjonny applicatie. Arrsync werkte minder goed bij mij, rsync kwam ik niet echt uit. Uiteindelijk heb ik het synchroniseren maar helemaal opgegeven.

Het is vooral lastig wat te doen met bestanden die je op beide machines hebt verder bewerkt, eigenlijk wil je die niet syncen maar samenvoegen. En een betrouwbare backup functie biedt syncen niet omdat je je bestanden iedere keer automatisch overschrijft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kan je met een .mac account ook niet zoiets organiseren? Zit je wel aan een abo vast, maar volgens mij is het wel erg handig!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Probeer foldershare (foldershare.com) synct de folders die jij opgeeft beide kanten op van windows naar mac en andersom.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Lijkt me wel tergend traag eigenlijk..
breinonline schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:57:
Het is vooral lastig wat te doen met bestanden die je op beide machines hebt verder bewerkt, eigenlijk wil je die niet syncen maar samenvoegen.
Inderdaad, daar moet je gewoon mee oppassen..
breinonline schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:57:
En een betrouwbare backup functie biedt syncen niet omdat je je bestanden iedere keer automatisch overschrijft.
En daar wil ik dus Time Machine voor gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

breinonline

Are you afraid to be known?

.Mac kan het ook. Daar heb ik ook nog naar gekeken destijds maar was niet bereid te betalen (dan doe ik het handmatig wel). Je kan ook proberen om .Mac voor elkaar te krijgen zonder abbo. Maar ook dat kreeg ik niet voor elkaar :p

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Zoek voor een netwerk harde schijf met 1gbit aansluiting, ik heb een mybook world edition
die is niet echt aan te raden aangezien ik deze flink heb moeten hacken om hem naar mijn wens werkend te krijgen

Van een netwerk harde schijf kunnen zowel de iMac als de Macbook Pro gebruikt maken, enige probleem is als je je Macbook Pro mee neemt naar een andere locatie dat je niet zo makkelijk kan beschikken over deze bestanden. Sommige netwerk harde schijven beschikken daarin tegen wel over FTP toegang

[ Voor 7% gewijzigd door Royal op 09-10-2007 20:19 ]

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Maar dan moet ik eigenlijk ook weer een gigabit router regelen, want over 100mbit gaat het soms niet al te snel eigenlijk..

Wel een mogelijk oplossing idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Zijn er mensen die ervaring hebben met Synk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeleken met de commandline tool rsync is arrsync echt mega mega traag met syncen. Het scheelt al heel snel meer dan een factor 10 heb ik zo het idee. Je hebt dan weliswaar het gemak van een GUI maar daarvoor moet je dus wel fors inleveren op de snelheid. Overigens valt er met rsync nog het e.e.a. te scripten in AppleScript zodat je de nodige synchronisatie automatisch kunt laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27
Maar helaas werkt rsync maar 1 kant op. Je kunt er alleen directories mee mirroren. Dat werkt dus niet als je op beide locaties bestanden hebt gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met rsync kun je prima aangeven wat je precies wilt syncen en wat niet. Het doet dan verder niets anders dan wat vrijwel iedere sync tool doet: kijken welk file nieuwer is en die dan eventueel syncen. Sommige synchronisatie tools zijn inderdaad wat intelligenter omdat ze beide locaties gelijk maken wat je met rsync niet doet maar daarmee verhelp je niet het probleem dat als op beide locaties iets gewijzigd wordt in dezelfde file. Daar heeft praktisch iedere sync tool last van. Als je dat wil voorkomen is het gebruik van subversion waarschijnlijk een veel beter idee. Dan zit je dus meer in de versiebeheer hoek.
Pagina: 1