Toon posts:

Vga of DVI met HDTV +/- 15 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
mensen,

Ik heb ook zojuist een hdtv gekocht (samsung LE40M87BD).

Ik ben aan het verhuizen en moet dus gaan nadenken hoe ik het allemaal wil hebben voordat alles netjes weggewerkt moet worden.

Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik zeker 10/15 meter aan kabel nodig heb. Mijn tv is full hd en wil dus het liefst ook full hd laten afspelen op me pc naar me tv toe. ik heb een x800 pro videokaart met een dvi en een vga aansluiting erop. Op me tv zit een vga uitgang.

Kan iemand me een beetje advies geven wat ik het beste kan doen qua bekabeling?

Moet ik een hdmi > dvi kabel kopen van 15 meter? maar heb ik dan geen signaalverlies zodat ik hem niet full hd kan af laten spelen?

Als het heel moeilijk gaat ben ik eigenlijk al tevreden als hij gewoon een beetje normaal beeld geeft, het is niet eens zo zeer de bedoeling (liefst wel natuurlijk) dat hij HD afspeeld... maar hij moet gewoon films vanaf me pc af kunnen spelen op tv.

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 15:13 ]

Verwijderd

Nvm

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 10:01 ]

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:38
Jammer dat Mentinal het niet weet waar hij het over heeft :X
Mentinal, pak eens een 149m kabel kijken of dat werkt :P
maar 15 meter is met een goede kabel wel te doen.

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 21:15
Waar basseer je dat op? - 150meter zonder versterking voor een signaal van 1920*1080p @60hz lijkt me ietwat optimistisch.

Voor het constructieve gedeelte: Ik gebruik een merkloze DVI kabel van 10m om een resolutie van 1680*1050@32bpp@60hz over te brengen. Zonder problemen. Ik zou de gok dan wel durven nemen om een 10, desnoods 15m kabel aan te schaffen. Neem wel meteen een fatsoenlijke kabel in plaats van mijn noname kabel (er treden nl wel problemen op als ik er een switch tussenzet)

Verwijderd

Topicstarter
1680*1050 zal wel volstaan inderdaad...

ik ga nu zometeen maar even testen met een 10 meter vga naar vga kabel... kijken wat voor resultaten ik eruit krijg :)

trouwens... volgens mij is mijn s-video poortje defect van mijn videokaart dus het wordt lastig om het via s-video te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 16:05 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dvi levert geen problemen op, maar vga kan wel problemen geven. (want vga is analoog, en heeft dus meer last van een lange kabel/storing. Dvi is digitaal dus het is een 1 of een 0, 0,5 bestaat niet)

edit: Wat ik probeer te zeggen is: DVI doet het of het doet het niet, je heb niet echt zoiets als storing in het beeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Aloys op 09-10-2007 16:11 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Aloys schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:04:
dvi levert geen problemen op, maar vga kan wel problemen geven. (want vga is analoog, en heeft dus meer last van een lange kabel/storing. Dvi is digitaal dus het is een 1 of een 0, 0,5 bestaat niet)
Wat een onzin, dvi is digitaal dus heeft geen last van afstanden ? Signaalsterkte van vga is veel hoger dus best kans dat je over hele lange afstanden met vga een veel bruikbaarder beeld over houdt dan met dvi.

Verwijderd

Topicstarter
:)

wel mooi dat mensen zoveel verschillende dingen zeggen :D

dan zou ik dus deze kabel moeten hebben?

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=10124

dat is een "professioneel" kabel... wat is het verschil dan precies?

weet iemand dit?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 16:10 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-02 19:03
haha @mentinal: je haalt hier een paar dingen door elkaar. Signaalverlies hangt af van de fequentie/het signaal en de kabel. Voor een LAN kabel is dit acceptabel en onmerbaar tot 110 meter. Voor VGA: met een slechte kabel is het na 2 meter al knudde, met een goeie moet een meter of 15 haalbaar zijn. Wel ga je dan afwijkingen zien zoals reflecties (schaduwrandjes langs scherpe verticale overgangen) en synchronisatieafwijkingen (trillende lijnen bv). DVI is digitaal en heeft hier gaan last van maar mag maar 5 meter lang zijn gezien de hoge frequenties.
[qoute]Although the mandated DVI spec is 5 meters, we do carry cables up to 25 feet, and have succesfully extended them even longer than that (although results do vary depending on hardware). For guaranteed signal quality on long runs, you should consider using a powered DVI signal booster.[/quote]
(http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

en goede kabels van 15 meter voor VGA of DVI zijn niet de goedkoopste, en een goede hdmi kabel kan tot net 15m halen geloof ik, maar dan moet je wel een hdmi uitgang op de pc hebben

edit: lees net link naar dvi->hdmi kabel, professionele kabels hebben een veel beter wisselspanningsgedrag door betere afscherming en isolatie (materiaal dikte diameter etc hebben invloed...) waardoor je signaalverlies veel minder is en je beeld dus beter of in geval van digitale verbindingen je maximale lengte groter. Ik zou in ieder geval voor digitaal gaan en de kabel die je aangeeft is een goede keuze alhoewel ik niet weet welke resolutie deze gaat halen over die 15m. meer info over hdmi lengte: http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Cable_length

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 09-10-2007 16:15 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Aloys schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:04:
Maar stel jij bent een TV en je zit lekker de bitjes om te zetten in beeld en opeens komt er een 0.3 binnen, wat vind jij daar dan van :P
Is dat een 1 die 70% van zijn sterkte is kwijtgeraakt of een 0 die er door nabijgelegen kabel wat bij heeft gekregen? Natuurlijk is digitaal wel veel beter maar ook niet heilig op lange afstanden.

Daarnaast wordt DVI doodleuk een analoge aansluiting als er aan de andere kant geen digitaal apparaat zit, dan wordt het DVI-A

[ Voor 9% gewijzigd door marcieking op 09-10-2007 16:15 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
ach ja... het is gewoon de bedoeling dat ik "fatsoenlijk" beeld krijg met het bekijken van dvd's via mijn pc :D

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:15:
ach ja... het is gewoon de bedoeling dat ik "fatsoenlijk" beeld krijg met het bekijken van dvd's via mijn pc :D
Had je dan met die 15 meter kabel in gedachten niet beter een TV kunnen kopen met een DVI of HDMI aansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
marcieking schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:16:
[...]

Had je dan met die 15 meter kabel in gedachten niet beter een TV kunnen kopen met een DVI of HDMI aansluiting?
er zitten 3 hdmi aansluitingen op.... :)

maar dan moet ik dus een hdmi > dvi kabel hebben om hem naar mijn pc te laten lopen.

Verwijderd

mdcobra schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:00:
Jammer dat Mentinal het niet weet waar hij het over heeft :X
Mentinal, pak eens een 149m kabel kijken of dat werkt :P
maar 15 meter is met een goede kabel wel te doen.
Mijn excuus, ik dacht dat dezelfde regel gelde als voor audioapparatuur met goede bekabeling.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 20:49 ]

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:18:
[...]
er zitten 3 hdmi aansluitingen op.... :)

maar dan moet ik dus een hdmi > dvi kabel hebben om hem naar mijn pc te laten lopen.
Ah, dan heb ik de vraag waarschijnlijk verkeerd begrepen omdat je melde dat er een VGA ingang zat, niet dat er een HDMI ingang op zat.
Een fatsoenlijke DVI-HDMI kabel is dan het beste.

• base_
@marcieking: die had hij al gevonden idd ;)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Ik denk dat je goedkoper uit bent op zo'n lange afstand om een DVI - DVI kabel te nemen en vervolgens gewoon een klein omvormstekkertje van DVI - HDMI.

Daarnaast, zoals gezegd, zal DVI een veel beter signaal geven over een dergelijke afstand dan VGA, omdat DVI een stuk minder last heeft van signaalverlies over een langere afstand.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• base_
een fatsoenlijke DVI kabel is ook vrij prijzig dus of dat veel uitmaakt weet ik niet, wel lijkt het erop dat de specs van hdmi iets langere afstanden toelaten als dvi, maar ik denk dat het niet veel verschilt. Ben nu wel benieuwd of hij 1080(p of i) resoluties gaat halen op 15 meter eigenlijk! hou ons op de hoogte snellius ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm, ik durf de gok niet zo te nemen om een kabel te halen van 15m terwijl ik er geen zak aan heb :D

iemand nog meer suggesties? :)

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:18
Tja, je zal toch de gok moeten nemen, of een 15 meter VGA of 15 meter DVI/HDMI. Ik zou een kabel in een normale winkel kopen, thuis proberen en als het werkt, mooi. Zo niet, terug gaan naar de winkel en omruilen voor de andere variant. Eerst de goedkoopste optie proberen :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Heren,

Ik heb een andere vraag dan TS, maar ik denk dat de vraag wel in dit topic thuis hoort.

Ik heb een Laptop met DVI uitgang aangesloten op mijn Samsung 32" lcd TV. Het maakt niet uit welke resolutie ik de laptop in stel, het beeld is nogal wazig... bij film valt het minder op dan bij tekst maar de kwaliteit blijft bar slecht. De laptop is verbonden via een DVI -> VGA converter en dan een 3 Meter lange VGA kabel.

Mijn vorige laptop had gewoon een VGA uitgang, en de beeldscherpte was altijd perfect bij het af beelden op de zelfde televisie.

Ik vermoed dat de converter van bagger kwaliteit is, en hierdoor het beeld waziger wordt. Ik ben echter beniewd of er mensen zijn die hier soort gelijke ervaring mee hebben, of er meer verstand van hebben. Want het kan eventueel uiteraard ook aan de laptop zelf liggen.... dit is de eerste X dat ik hem op iets anders dan het interne scherm aan sluit.

Alvast bedankt.

edit:
Heb zojuist een andere VGA kabel getest (een kortere) en het beeld is weer scherp. Dit toond dus des te meer aan dat VGA vooral voor afstanden langer dan ~1.5 meter, zeer ongeschikt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Bert2000 op 10-10-2007 18:51 ]

• base_
@bart2000: Bij VGA wordt vanaf 2 meter de kwaliteit van de kabel bepalend voor de 'scherpte' en kwaliteit van het beeld. Een goede kabel kan veel langer zijn maar daarbij maakt de videokaart ook uit: sommige videokaarten (matrox bv) hebben veel betere analoge uitgangen als andere. Daarbij is ook de resolutie belangrijk: hoe hoger de resolutie hoe hoger de frequentie van het signaal en hoe kritischer dus de kabel wordt. Bij DVI heb je daar geen last van tot een bepaalde lengte/resolutie waarbij het signaal onvoldoende wordt en het beeld uitvalt (of iig zeer slecht wordt).

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Ik heb zelf 15 meter hdmi-hdmi tussen mijn computer en HDTV hangen (Kun je denk ik in het zelfde straatje plaatsen als hdmi-dvi)

Ik kan je vertellen dat het bij mij perfect werkt. Geeft een een scherpe full-hd resolutie door, gewoon zoals het hoort. Ik heb de goedkoopste kabel gekocht die ik kon vinden op ebay (duitsland). Was iets van 35 euro incl verzenden. Niks op aan te merken.

Op zich...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat meer over consumentenvideo dan VB, dus move:

Move VB -> VID

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, dan ga ik er maar een halen en dan op hoop van zegen dan maar :D

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dus volgens jullie heeft een vga kabel van ongeveer een meter of 3 a 4 al problemen? naja k ga binnenkort ook wel testen en laat dan horen hoe de kwali wordt

• base_
@sj44k13: als het een hoge resolutie is en de kwaliteit van de kabel niet hoog genoeg is wel (de goedkope VGA kabels van 3 meter of langer geven geen al te best beeld boven de 1280x1024 meestal)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

HDMI is digitaal en heeft dus een stuk minder last van signaal verlies. En al helemaal van kabelkwaliteit, dat maakt in feite maar heel weinig uit. (Met name op de korte stukken, maar dat is niet zo van toepassing :P)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1