Ik heb al een tijd een nieuwe layout op mijn site en ik heb toen alleen de layout in een bestand genaamd style.css gezet, verder had ik alles in de html pagina's zelf gezet van tekst stijl, link stijl etc. Nu ben ik inmiddels verder met html en css door middel van tutorials via het internet enzo.
Nu heb ik het volgende gemaakt in elke pagina om de tekst stijl toe te wijzen, in plaats van voor elke alinea font te moeten gebruiken.
Voorbeeld van de home.html hoe dit er uit ziet in elke pagina:
Nu zijn er een aantal dingen die ik me afvraag, en een aantal problemen. Hier kom ik niet uit, ook niet via google, dit forum en ander zoekwerk.
1. In elke pagina moet ik in de head de tekst stijl zetten, kan je dit niet gewoon in de style.css waar de layout in staat of in een apparte pagina zetten en dat hij dat elke keer er in laad? Of hoe kan ik dit beter doen? Via google kwam ik niet met een goed antwoord of een werkend antwoord.
2. De achtergrond kleur van de body staat nu gewoon in de index, kan dit in de style.css worden gezet of hoe moet dit? (hier heb ik wel een aantal antwoorden voor gevonden om in de style.css bij #body de achtergrond kleur te zetten, maar dit werkte niet). Ook met de achtergrondkleur heb ik een aantal problemen, de kleur is licht geel/wit en naar mijn idee word die niet weergegeven in IE6 en IE7, FF2 werkt zonder problemen.
3. De links in het menu aan de linkerkant die worden in FF2 netjes gecentreerd weergegeven maar in IE6 en IE7 iets naar links, dus niet netjes gecentreerd weergegeven. De div van dit onderdeel is gecentreerd in het html bestand. Ik krijg deze niet goed, ook niet door positions te gebruiken in de tekst stijl boven inde pagina.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee en met tips kunnen komen.
De site is hier te bekijken.
Nu heb ik het volgende gemaakt in elke pagina om de tekst stijl toe te wijzen, in plaats van voor elke alinea font te moeten gebruiken.
Voorbeeld van de home.html hoe dit er uit ziet in elke pagina:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| html> <head> <title>Joopies place - www.joopiesplace.8s.nl</title> <link rel="shortcut icon" href="layout/jp.png" type="image/x-icon"/> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"/> <style type="text/css"> a { font-family: verdana; font-size: 10px; color: #ffffff; text-decoration: none; } </style> </head> <body bgcolor="fff7ea"> <div id="body"> <div id="container"> <div id="header"></div> <div id="gradient"></div> <center> <div id="nav"><iframe src="menu.html" width="160" height="412" frameborder="0" name="menu"></iframe></div> <div id="content"><iframe src="home.html" width="592" height="412" frameborder="0" name="tekstvak"></iframe></div> <a href="disclaimer.html" target="tekstvak"><div id="footer">copyright (C) johan hogervorst</div></a> </center> </body> </html> |
Nu zijn er een aantal dingen die ik me afvraag, en een aantal problemen. Hier kom ik niet uit, ook niet via google, dit forum en ander zoekwerk.
1. In elke pagina moet ik in de head de tekst stijl zetten, kan je dit niet gewoon in de style.css waar de layout in staat of in een apparte pagina zetten en dat hij dat elke keer er in laad? Of hoe kan ik dit beter doen? Via google kwam ik niet met een goed antwoord of een werkend antwoord.
2. De achtergrond kleur van de body staat nu gewoon in de index, kan dit in de style.css worden gezet of hoe moet dit? (hier heb ik wel een aantal antwoorden voor gevonden om in de style.css bij #body de achtergrond kleur te zetten, maar dit werkte niet). Ook met de achtergrondkleur heb ik een aantal problemen, de kleur is licht geel/wit en naar mijn idee word die niet weergegeven in IE6 en IE7, FF2 werkt zonder problemen.
3. De links in het menu aan de linkerkant die worden in FF2 netjes gecentreerd weergegeven maar in IE6 en IE7 iets naar links, dus niet netjes gecentreerd weergegeven. De div van dit onderdeel is gecentreerd in het html bestand. Ik krijg deze niet goed, ook niet door positions te gebruiken in de tekst stijl boven inde pagina.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee en met tips kunnen komen.
De site is hier te bekijken.
Het leven is te kort om geduld te hebben!