Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Webdesign voor PDA*

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet voor school een project maken waarbij we een browserpagina voor een PDA gaan ontwerpen. We willen het optimaliseren voor een resolutie van 240x320 pixels.

Echter moet er rekening gehouden worden met de scrollbalk. Is deze altijd aanwezig (dus ook als een pagina minder dan 320px hoog is) en zoja, hoe breed is deze? Ik verwacht iets van 15px. Maar het is handig om dit zeker te weten.
En welke browser wordt er over het algemeen gebruikt op een PDA? Draait IE6 nog op een model?

Ik hoop dat dit topic in de juiste categorie staat.

Alvast bedankt.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Worse.

Maaruhm. Heb je uberhaupt een PDA bij de hand om te testen dadelijk? Zo nee heb je per definitie een probleem, want Pocket Internet Explorer en andere PDA-browsers gedragen zich in veel situaties nogal anders dan desktopbrowsers. En als je wel een PDA bij de hand hebt is je vraag als geheel nogal loos.

Professionele website nodig?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dit lijkt me meer wat voor WEB. Hoe dan ook, in SEA hoort het niet: Waar hoort mijn topic?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik zou me trouwens eerst gaan verdiepen op welke pda's het moet draaien en welke browsers daarvoor beschikbaar zijn ;)

[ Voor 90% gewijzigd door BtM909 op 09-10-2007 15:56 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Zover ik weet is trouwens Moblie Opera te downloaden voor je desktop pc. Dan heb je iedergeval al een aantal telefoons (waaronder mijn Nokia 6300), waarvoor je kunt testen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Je kan ook gewoon opera (de gewone) downloaden en je site erin zetten en shift f11 intikken. Dan komt hij in een klein scherm :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Disjfa: maar is de rendering dan hetzelfde als bij Opera Mini/Mobile/iets?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ook handig is het om de Windows Mobile emulator te gebruiken:

http://www.microsoft.com/...500ED1F19A&displaylang=en

Buiten het feit dat je dan MSPIE hebt, kan je daar ook de trial van Opera Mobile op zetten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Erkens op 09-10-2007 16:17 ]

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 07:24

Zydell

* * * * *

Je kunt toch gewoon een aparte stylesheet definieren (media="handheld") en die opmaken voor het formaat 240x320 pixels ? Als je echt wil weten hoe het er in de praktijk uitziet moet je dus gewoon met een PDA gaan checken (die emulator lijkt mij ook een goede tip). Ik zou anders gewoon beginnen om het op 240x320 compatible te maken onder IE5.5, 6.0, 7.0, Opera, Safari en Firefox.

Relevant ALA Artikel over adaptive layouts gaat wat ver maar wel een mooi systeem vind ik zelf
Relevant ALA Artikel over Pocket-size designen met extra links naar andere relevante artikelen

Moet wel lukken zo lijkt me

[ Voor 83% gewijzigd door Zydell op 09-10-2007 16:21 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Scrollbalk is standaard niet aanwezig.
Op 320x240 komt ie wel heel snel, want daar kan niet veel op natuurlijk.
Ook gebruiken veel PDA's een virtueel toetsenbordje. Wanneer dat opengaat (invoerveld, adresbalk, ed.) dan verlies je ook veel ruimte.
Daarnaast komt de startknop + taakbalk + adresbalk boven en de menubalk beneden nog als de gebruiker niet fullscreen gebruikt tijdens het bekijken van de pagina.
Verder heb je natuurlijk de portraitweergave, 90 graden- (CW) en 270 graden (CCW) gedraaid.

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 23:35
JW1 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:29:
Verder heb je natuurlijk de portraitweergave, 90 graden- (CW) en 270 graden (CCW) gedraaid.
wat niet wegneemt dat deze beiden feitelijk maar 1 gevolg hebben: 320x240. Of de site naar links of naar rechts wordt gekanteld maakt natuurlijk niet uit ;)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Zydell schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:17:
Ik zou anders gewoon beginnen om het op 240x320 compatible te maken onder IE5.5, 6.0, 7.0, Opera, Safari en Firefox.
En dan vooral IE en Opera aangezien dat de PDA browsers zijn (IE voor de mensen niet weten dat IE de enigste browser is) en Opera voor de tweakers.

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 23:35
En dan vooral geen nieuwerwetse ajax-dingetjes gebruiken, zoals HTTP/XMLrequests via AJAX. Daar liep ik ooit eens tegenaan... :X

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Blackbird-ce schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:27:
En dan vooral geen nieuwerwetse ajax-dingetjes gebruiken, zoals HTTP/XMLrequests via AJAX. Daar liep ik ooit eens tegenaan... :X
Je moet sowieso javascript beperken tot simpele form checking dingen. Overigens kan PIE wel XmlHttpRequests doen, alleen is het nut ervan nogal beperkt door diverse DOM zooi die hij niet kan...

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 07:24

Zydell

* * * * *

Muthas schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:06:
[...]

En dan vooral IE en Opera aangezien dat de PDA browsers zijn (IE voor de mensen niet weten dat IE de enigste browser is) en Opera voor de tweakers.
Volgens mij kun je toch beter op de toekomst voorbereid blijven :) (hoewel ik me afvraag of er veel aanpassingen nodig zijn voor Firefox als het onder Opera goed werkt)

[ Voor 10% gewijzigd door Zydell op 11-10-2007 08:36 ]

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 09:39

Martinspire

Awesomeness

Erkens schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:24:
[...]

Je moet sowieso javascript beperken tot simpele form checking dingen. Overigens kan PIE wel XmlHttpRequests doen, alleen is het nut ervan nogal beperkt door diverse DOM zooi die hij niet kan...
Zolang je er een noscript blok bij zet wat je laat zien voor browsers zonder javascript, dan moet dat lukken toch?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Johnny
  • Laatst online: 10:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Martinspire schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:27:
[...]

Zolang je er een noscript blok bij zet wat je laat zien voor browsers zonder javascript, dan moet dat lukken toch?
Nee, want de browser ondersteunt wel JavaScript, dus laat de inhoud van <noscript> niet zien, maar omdat hij niet genoeg JavaScript ondersteunt om het goed te laten werken zal er een fout optreden en stopt het uitvoeren er van.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar dan ligt het probleem aan je javascript en eventuele foutafhandeling ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BtM909 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:00:
Maar dan ligt het probleem aan je javascript en eventuele foutafhandeling ;)
Wat heeft dat met "noscript" te maken?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Erkens schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:10:
[...]

Wat heeft dat met "noscript" te maken?
Ik reageer niet op het noscript gedeelte, maar op het feit dat Javascript niet volledig wordt ondersteund :) Ik dacht dat de discussie over noscript al was vervallen, aangezien het apparaat dus wel scripts ondersteund.

was dat niet duidelijk dan?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blijkbaar niet :P

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Gelukkig worden dit soort dingen met de komst van bijvoorbeeld de iPhone een stuk eenvoudiger. Heb laast een hele zware ajax pagina lopen testen op een iPhone, werkte feilloos :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BCC schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:20:
Gelukkig worden dit soort dingen met de komst van bijvoorbeeld de iPhone een stuk eenvoudiger. Heb laast een hele zware ajax pagina lopen testen op een iPhone, werkte feilloos :)
Als dat je enige doelgroep is, moet je dat vooral doen natuurlijk. Overigens heeft dat niks met die Iphone te maken, maar met de gebruikte browser. Zet op een Windows Mobile device bijvoorbeeld Opera Mobile (of straks de mobiele variant Firefox) en je kan precies hetzelfde ;)

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:16
Erkens schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:23:
[...]
Zet op een Windows Mobile device bijvoorbeeld Opera Mobile (of straks de mobiele variant Firefox) en je kan precies hetzelfde ;)
Dat valt nog tegen. Ik heb een iPod Touch en een Windows Mobile telefoon. Mobiel internetten doe ik sinds ik de iPod heb eigenlijk alleen maar op de iPod. Opera laat voor mijn gevoel nog wel eens wat dingetjes liggen en over Pocket IE wil ik niet te veel zeggen. :X

Ik moet wel zeggen dat het maken van een emailtje in Safari op de iPod Touch niet echt je van het is. Gmail werkt nog niet helemaal lekker.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

letinon schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:11:
Dat valt nog tegen. Ik heb een iPod Touch en een Windows Mobile telefoon. Mobiel internetten doe ik sinds ik de iPod heb eigenlijk alleen maar op de iPod. Opera laat voor mijn gevoel nog wel eens wat dingetjes liggen en over Pocket IE wil ik niet te veel zeggen. :X
Define "gevoel"... noem eens een site die brak werkt ofzo?

Gebruik je overigens wel Opera Mobile, en niet dat prut ding Opera Mini?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

JW1 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:29:
Scrollbalk is standaard niet aanwezig.
Afhankelijk van je stylesheet of browser(plugins)..
Op 320x240 komt ie wel heel snel, want daar kan niet veel op natuurlijk.
Klopt, maar je kunt ook motion browsing gebruiken (vergelijkbaar als je een klein IE venster op je PC hebt en dan je scrollwheel indrukt. Je krijgt kunt dan relatief aan je pinpoint heen en weer schuiven)
Ook gebruiken veel PDA's een virtueel toetsenbordje. Wanneer dat opengaat (invoerveld, adresbalk, ed.) dan verlies je ook veel ruimte.
Ook weer afhankelijk van je browser(plugins). Sommigen verkleinen het beeld (compress) wat net 8pt nog net te lezen is. Anderen gaan er als layer over heen.
Daarnaast komt de startknop + taakbalk + adresbalk boven en de menubalk beneden nog als de gebruiker niet fullscreen gebruikt tijdens het bekijken van de pagina.
Afhankelijk van je browser(plugins)..
En ook PDA's met 640x480 of 480x320.

Ik heb voor de Etos de frontend applicatie in de PDA (daar genaamd bestelassistent) geschreven en ik was best verrast met de mogelijkheden in dat pocket IE dingetje. Met eenvoudige tooltjes kun je ook dingen doen als fullscreen, pixel doubling en bijv. keyboardje disablen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1