Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• OCTheEagle
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 11:09
Achtergrond:

Ik ben inmiddels 1 maand werkzaam bij bedrijf A, hierbij bevind ik mij op de helft van de proeftijd van 2 maanden. Bij bedrijf A heb ik het erg naar mijn zin; ik kan het goed met mijn collega's vinden en de opdrachten die ik doe zijn uitdagend en leuk. Collega's weten van mij dat ik goed werk verricht en zijn zeer blij met mijn komst. Zelf heb ik meerdere keren gezegd dat ik blij ben dat ik bij bedrijf A werk.

De uitnodiging:

Een week geleden heb ik een persoonlijke uitnodiging gekregen van bedrijf B om daar aan de slag te gaan. Bedrijf B is net zo groot/bekend als bedrijf A. Ik heb inmiddels 2 sollicitatiegesprekken aldaar gehad die goed zijn verlopen (buiten de kantooruren van bedrijf A om). Naar aanleiding van die 2 gesprekken heb ik flink lopen nadenken voor welk bedrijf ik verder wil gaan. Na een week erover nagedacht te hebben, heb ik besloten om toch voor bedrijf B te gaan. Reden hiervoor is dat bedrijf B mij een post-hbo opleiding aanbiedt zonder verplichting dat ik, nadat de opleiding is afgerond, ik x aantal jaar bij het bedrijf moet blijven werken. Ook bezoek ik bij bedrijf B allerlei grote bedrijven wat goed is voor mijn ontwikkeling.

Het probleem:

Er moet een tijd komen dat ik dit moet gaan vertellen aan mijn leidinggevende bij bedrijf A. Hiervoor had ik een mooie datum geprikt, maar helaas is de leidinggevende ziek en waarschijnlijk zal het 2 weken duren voordat ik hem weer zie. Dit duurt te lang, dus zoek ik naar een andere oplossing. Het probleem is dat ik niet weet wat de andere oplossing moet zijn. Moet ik de volgende dag opbellen en ontslag indienen? (men zal zich doodschrikken!) Moet ik mijn begeleider op de hoogte brengen? (die heeft niet de 'macht' om te zeggen 'we stoppen ermee'.)

Mijn vraag is hoe ik het bovengenoemde probleem moet oplossen. Wie moet ik aanspreken en hoe moet ik dat doen?

Wat puntjes:
- Er is geen vervangende leidinggevende.
- Als de leidinggevende terug is, en ik vertel mijn verhaal, dan zou het erg lullig zijn om na 1,5 maand weg te gaan.
- Er is een kans dat ik bij het derde gesprek bij bedrijf B alsnog afgewezen wordt, deze kans is nihil.
- De aanpak die ik bij de leidinggevende wilde hanteren, was : Open kaart spelen, vertellen dat ik wegga, hem de keuze geven of ik het project waar ik mee bezig ben afmaak, of dat ik het project beter aan iemand anders kan geven.

[ Voor 191% gewijzigd door OCTheEagle op 09-10-2007 13:19 ]

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:04

Meneer iCy

swarma

Gewoon ontslagbrief schrijven en aangetekend versturen.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Je schrijft een brief, maakt een afspraak met de personeelsmanager of gaat er gewoon naar toe, legt de brief op het bureau, voert een vriendelijk gesprekje en zwaait gedag..
edit, misschien verstandig om eerst een verhaal te schrijven en dit dan pas te posten.. Nu kan niemand je echt een advies geven hé.... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Calitomnication op 09-10-2007 13:07 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Zoals ze hierboven zeggen ..

Is het niet makkelijker om eerst een verhaaltje in notepad ofzo te typen en dan gelijk in je topic te plakken? ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• OCTheEagle
hehe, ging ff wat fout, drukte per ongeluk op submit voordat ik m'n bericht ging typen. :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:47

Dido

heforshe

Tsja. Ik neem aan dat die maximale proeftijd een idee van het bedrijf was, niet van jou?

Dan zou ik me er niet al te schuldig over voelen om van die proeftijd gebruik te maken.
Als het bedrijf morgen een belangrijke klant kwijtraakt sta jij accuut op straat vanwege diezelfde proefperiode; je kunt er echter ook voordeel bij hebben.

Dat jouw direct leidinggevende er niet is, is misschien lastig, maar ik kan me niet voorstellen dat zijn/haar taken niet door een ander worden waargenomen.
Als dat wel zo is: run like hell.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Pff, gewoon ontslagbrief aangetekend versturen en een vriendelijk mailtje naar je chef en collega's om hen te bedanken voor de geboden kansen en 'het allerbester en misschien tot ooit eens'. Meer hoeft dat niet te zijn, maak het niet te moeilijk.

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Als je het goed kon vinden met de begeleider, zou je nog een persoonlijk telefoongesprek kunnen voeren. Verder zou ik het richting bedrijf A dan zo kil mogelijk houden dat je ontslag neemt.
Het is reeel maar dan weten ze ook hoe de vork in de steel zit.

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Je zit in je proeftijd, die is wederzijds. Het is niet alleen voor het bedrijf om te kijken of ze met jou verder willen, het is ook voor jou om te kijken of jij verder wil met het bedrijf. Het is echt niet onethisch om nu op te stappen.

Misschien is het inderdaad wel zo netjes om je collega's en begeleider even persoonlijk op de hoogte te stelen. Succes.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik zou iig eerst ff een contract tekenen bij B....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

kamstra schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:49:
Ik zou iig eerst ff een contract tekenen bij B....
Precies! Zorg eerst maar dat dat derde gesprek is afgerond, en dat je een contract hebt getekend met bedrijf B. Daarna kan je met een gerust hart bij bedrijf A vertrekken.

*zucht*

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zou ook eerst tekenen. Straks ben je weggelopen bij A en kan je niet beginnen bij B.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd eerst nieuwe contract tekenen.
Daarna Aangetekende brief versturen en dan een telefoontje naar je leidinggevende erachteraan. Dat is ieder geval de manier waarop ik het heb gedaan. Het telefoontje naar je leiding gevende is in princiepe niet eens strikt noodzakelijk maar is wel zo netjes om te doen. Dan kan je ook beter afspreken hoe je het voor de rest gaat afwikkelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dat doodschrikken zal wel meevallen.
Kun je in de proeftijd niet per direct weg gaan?
Wel eerst een contract op papier met B natuurlijk.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:31

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Eerst contract werkgever B afwachten. Wanneer je die op zak hebt, gewoon opzeggen. Misschien is de ziekte van je huidige leidinggevende dan ook weer over. En ik zou het eerst persoonlijk aan hem vertellen dat je ander werk hebt gevonden en dit gesprek per brief bevestigen.

Zo kan je dan ook gelijk je ontslagbrief beginnnen: Bij deze bevestig ik ons gesprek van .... blablabla.

Dit is iig de manier waarop ik het heb aangepakt.

• OCTheEagle
Bedankt voor al jullie reacties.

Het probleem is dat ik voor het 3e gesprek een dag vrij moet nemen bij bedrijf A, dit terwijl ik voor dat 3e gesprek al 3 dagen vrij heb (prive). Het is dan wat lullig om na die 4e vrije dag bedrijf A te bellen/gesprek te hebben en ontslag te nemen.

Verder heb ik 100% zekerheid dat ik een baan krijg bij bedrijf B. Dit omdat ik bij't 3e gesprek naast de test al een gesprek heb staan met de leidinggevende om het contract te tekenen. Verder werkt een hele goede vriend van mij bij bedrijf B, iemand die het zeer goed kan vinden met die leidinggevende. Het zou dus wel heel raar lopen als ik dat contract niet zou krijgen.

Als laatste vind ik het wat laat om na de contracttekening bij bedrijf B ontslag in te dienen bij bedrijf A. Officieel heb je 2 maanden proeftijd. Maar om nou in de laatste week ontslag te nemen terwijl je constant hebt vermeld dat je't leuk werk vond... tja.. dat knaagt wat aan mijn geweten.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
OCTheEagle schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:13:
Het probleem is dat ik voor het 3e gesprek een dag vrij moet nemen bij bedrijf A, dit terwijl ik voor dat 3e gesprek al 3 dagen vrij heb (prive). Het is dan wat lullig om na die 4e vrije dag bedrijf A te bellen/gesprek te hebben en ontslag te nemen.
Als je die drie dagen niet per sé die dagen nodig hebt, kun je toch gewoon vragen of je ipv die eerste van de drie dagen, een dag erna kunt?

En tja, als het niet anders kan, dan is het lullig ja. So be it.
Verder heb ik 100% zekerheid dat ik een baan krijg bij bedrijf B. Dit omdat ik bij't 3e gesprek naast de test al een gesprek heb staan met de leidinggevende om het contract te tekenen. Verder werkt een hele goede vriend van mij bij bedrijf B, iemand die het zeer goed kan vinden met die leidinggevende. Het zou dus wel heel raar lopen als ik dat contract niet zou krijgen.
Desalniettemin pas ontslag nemen als je het contract al hebt :P
Als laatste vind ik het wat laat om na de contracttekening bij bedrijf B ontslag in te dienen bij bedrijf A. Officieel heb je 2 maanden proeftijd. Maar om nou in de laatste week ontslag te nemen terwijl je constant hebt vermeld dat je't leuk werk vond... tja.. dat knaagt wat aan mijn geweten.
Ach, zo is proeftijd. Mijn pa is ook de een naar laatste dag van z'n 1 maand lange proefperiode tussen mond en lippen door verteld dat hij morgen voor het laatst kon komen, omdat het toch niets werd enzo, en datzelfde risico loop jij. Als het dan andersom eens gebeurd is dat misschien niet goed voor je geweten, maar het is niet anders. Als je nu aangeeft bij een ander bedrijf bezig te zijn, is het ook je laatste dag. Als jij echt naar B wilt (en dat wil je), en pas op het moment dat je gaat (en geen seconde eerder), neem je ontslag bij A. Kut voor ze, maar dat is het ook voor jou als het andersom gebeurd.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

SambalBij

We're all MAD here

Ja maar stel dat het, hoe onwaarschijnlijk ook, bij bedrijf B toch niet door blijkt te gaan... Als je bij bedrijf A ontslag neemt dan is dat, aangezien je nog in je proeftijd zit, per direct en niet met een opzegtermijn waarin je eventueel nog op je ontslag terug zou kunnen komen.
Je moet dan maar hopen dat bedrijf A je nog terug wil hebben...

Ik zou echt *nooit* ergens ontslag nemen voordat er bij een nieuw bedrijf handtekeningen staan onder een contract. Sterker nog, in een dergelijk geval zorg ik er wel voor dat bij het huidige bedrijf niemand (nou ja, in ieder geval geen leidinggevenden) weet dat ik ergens anders aan het solliciteren ben. Zou je sollicitatie dan op niets uitlopen dan is het natuurlijk niet handig dat men bij je huidige werkgever weet dat je weg wil, aangezien je daarmee mogelijk bij beoordelingen of reorganisaties ineens vooraan blijkt te staan bij de mensen die eruit gaan, terwijl je misschien op dat moment helemaal niets anders hebt lopen...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:54

TheVMaster

Moderator WOS
hmm....als je echt bij B aan de slag wilt en je zit nog in de proeftijd bij bedrijf A dan ga je gewoon met de directeur babbelen toch? Ik bedoel je hoeft alleen maar te zeggen dat je weggaat en dat je niet blijft...dag erop begin je bij bedrijf B :p

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
SambalBij schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:26:
Sterker nog, in een dergelijk geval zorg ik er wel voor dat bij het huidige bedrijf niemand (nou ja, in ieder geval geen leidinggevenden) weet dat ik ergens anders aan het solliciteren ben. Zou je sollicitatie dan op niets uitlopen dan is het natuurlijk niet handig dat men bij je huidige werkgever weet dat je weg wil, aangezien je daarmee mogelijk bij beoordelingen of reorganisaties ineens vooraan blijkt te staan bij de mensen die eruit gaan, terwijl je misschien op dat moment helemaal niets anders hebt lopen...
Bij ons op de werkvloer helpen we elkaar met het opzetten van een CV :P

Je kunt bij BedrijfA gewoon je proeftijd af laten lopen en niet verder gaan, dus na nog 1 maand zou je zonder problemen daar weg kunnen, tegen die tijd ben je ook zeker van BedrijfB. Bij bedrijfA zou ik niets laten doorschemeren tot het nieuwe contract ondertekend is.

Verwijderd

Man, je bent toch niet getrouwd met bedrijf A?

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:35:
Man, je bent toch niet getrouwd met bedrijf A?
Helemaal mee eens! Als het weer "minder" gaat (en die tijd zal echt wel weer eens aanbreken) dan mikken ze je, welk bedrijf ook en hoe loyaal je ook bent, zo weer eruit als het moet.

Gewoon die extra dag opnemen (je leidinggevende is er niet eens) en gesprek met B in gaan. Of dat gesprek buiten werktijd laten plannen met het oog op gebrek aan opgebouwde vrije dagen.....
Op het einde gesprek nog eens vragen naar dat contract, aangeven dat je dat liefst bij de volgende meeting wil aftikken en volgende/afsluitende afspraak meteen vastleggen of afdwingen dat ze je voor datum x het laten weten.

• OCTheEagle
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb toch het gevoel dat ik teveel waarde hecht aan bedrijf A waarbij ik teveel nadruk leg op moreel ipv zekerheid

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik toch besloten om idd voor die extra vrije dag te gaan en pas na contracttekening bij bedrijf B, bedrijf A te melden dat ik wegga.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Laten we niet vergeten dat bedrijfA - als ze heel erg tevreden waren geweest - een voorstel had kunnen doen om de proeftijd na een maand al te beeindigen. Ze besluiten (weliswaar stilzwijgend) om de TS nog geen zekerheid te bieden. De gevolgen voor hun eigen bedrijf nemen ze dan op de koop toe.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je kan natuurlijk ook de voordelen van bedrijf B voorleggen aan de leidinggevende van bedrijf A. Als hij jou echt wilt houden, is hij misschien bereid om samen tot een compromis te komen.

Zoiets zeg je dan: ''Ik kan €X meer verdienen bij bedrijf B en ik heb een extra vrije dag, daarnaast word ik op pad gestuurd naar andere bedrijven.''

Maar wie zegt dat je deze kansen bij bedrijf A niet krijgt? Je zit nog in de proeftijd, dan krijg je niet gelijk zoveel verantwoordelijkheid. Bedrijf A test jou ook nog een beetje :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

ff offtopic; kennen je collegas van bedrijf A toevallig je GOT naam, anders is je plan mogelijk al mislukt voor je het hebt uit kunnen voeren.

ontopic: kan je niet een halve dag vrij nemen, of aan et einde van de middag,om dan dat contract te gaan tekenen? En dan volgende dag melden dat je weggaat

Verwijderd

OCTheEagle schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:04:
Bij bedrijf A heb ik het erg naar mijn zin; [...] Zelf heb ik meerdere keren gezegd dat ik blij ben dat ik bij bedrijf A werk.

[...]
Na een week erover nagedacht te hebben, heb ik besloten om toch voor bedrijf B te gaan. Reden hiervoor is dat bedrijf B mij een post-hbo opleiding aanbiedt zonder verplichting dat ik, nadat de opleiding is afgerond, ik x aantal jaar bij het bedrijf moet blijven werken. Ook bezoek ik bij bedrijf B allerlei grote bedrijven wat goed is voor mijn ontwikkeling.
Als je het zo naar je zin hebt bij A en zij zijn ook blij met jou, neem dan in ieder geval de moeite om de situatie voor te leggen. Zeg dat je erg tevreden bent met A als bedrijf en de collega's die je hebt maar dat B je nu eenmaal een beter aanbod heeft gedaan en dat je dat niet zomaar naast je neer kunt leggen. Vraag wat ze nu en in de toekomst voor je kunnen doen.

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik weet niet of je in Nederland of België werkt, maar hier in België bedraagt de opzeg tijdens de proefperiode 7 dagen. Dit in tegenstelling tot een vast contract waarbij dit voor bedienden 1 maand bedraagt, verhoogd met een maand voor iedere 3 jaar anciënniteit.

Daarnaast moet je ook in gedachtehouden, dat dit wel eens slecht zou kunnen zijn voor je cv. Het is niet totaal ongebruikelijk dat mensen na een korte tijd van werkplek veranderen, maar maak er zeker geen gewoonte van. Waarom zouden bedrijven in de toekomst nog in je wensen te investeren als je voor niet al te lange tijd in het bedrijf blijft.

Denk er zeker goed over na. Misschien moet je met enkele van je toekomstige medewerkers gaan praten en zien of het klikt. Wat zijn hun ervaringen in verband met het werk, enz.

Verder kan je ook bij je huidige bedrijf de situatie trachten uit te leggen, en vragen of zij gelijkaardige bijkomende voorwaarden kunnen en willen bieden.

veel succes nog met je carriere

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:42:
[...]

Als je het zo naar je zin hebt bij A en zij zijn ook blij met jou, neem dan in ieder geval de moeite om de situatie voor te leggen. Zeg dat je erg tevreden bent met A als bedrijf en de collega's die je hebt maar dat B je nu eenmaal een beter aanbod heeft gedaan en dat je dat niet zomaar naast je neer kunt leggen. Vraag wat ze nu en in de toekomst voor je kunnen doen.
Vooral daar zou ik het over hebben. Nu wat meer salaris is leuk maar ik zou vooral de mogenlijkheid tot doorgroeien benadrukken. Dan voelt het voor het bedrijf ook meteen wat positiever.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• OCTheEagle
Barry|IA schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:03:
Maar wie zegt dat je deze kansen bij bedrijf A niet krijgt? Je zit nog in de proeftijd, dan krijg je niet gelijk zoveel verantwoordelijkheid. Bedrijf A test jou ook nog een beetje.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat die kansen bij bedrijf A er niet zijn, dit vanwege een verschil in de werkzaamheden tussen bedrijf A en B.
sanzut schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:21:
ff offtopic; kennen je collegas van bedrijf A toevallig je GOT naam, anders is je plan mogelijk al mislukt voor je het hebt uit kunnen voeren.

ontopic: kan je niet een halve dag vrij nemen, of aan et einde van de middag,om dan dat contract te gaan tekenen? En dan volgende dag melden dat je weggaat
Offtopic: Daar heb ik al over nagedacht ;)
Ontopic: Die optie heb ik overwogen. Het probleem is dat jejezelf meer verdacht maakt door het laatste dagdeel weg te gaan, en de volgende dag te zeggen dat je weggaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:42:
[...]

Als je het zo naar je zin hebt bij A en zij zijn ook blij met jou, neem dan in ieder geval de moeite om de situatie voor te leggen. Zeg dat je erg tevreden bent met A als bedrijf en de collega's die je hebt maar dat B je nu eenmaal een beter aanbod heeft gedaan en dat je dat niet zomaar naast je neer kunt leggen.
Dit ga ik zeker doen. Dit lijkt mij zelf ook sociaal om te doen. Het is iig beter dan een lullig briefje of telefoontje.
wols schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:53:
Daarnaast moet je ook in gedachtehouden, dat dit wel eens slecht zou kunnen zijn voor je cv. Het is niet totaal ongebruikelijk dat mensen na een korte tijd van werkplek veranderen, maar maak er zeker geen gewoonte van. Waarom zouden bedrijven in de toekomst nog in je wensen te investeren als je voor niet al te lange tijd in het bedrijf blijft.

Denk er zeker goed over na. Misschien moet je met enkele van je toekomstige medewerkers gaan praten en zien of het klikt. Wat zijn hun ervaringen in verband met het werk, enz.

Verder kan je ook bij je huidige bedrijf de situatie trachten uit te leggen, en vragen of zij gelijkaardige bijkomende voorwaarden kunnen en willen bieden.
Eerstgenoemde heb ik idd opgenomen voor de verdere toekomst. Ik zit erover na te denken om de werkzaamheden bij bedrijf A niet op te nemen in m'n CV.

Ik heb met een paar toekomstige medewerkers gepraat varierend tussen mensen die er kort werken en die er lang (5 jaar of meer) werken. Hierbij veel gevraagd naar welke activiteiten ze verrichten, hoe een gemiddelde werkweek eruit ziet etc.Uitgaande van de verhalen die ze vertellen, spreekt mij het werken bij bedrijf B erg aan.

Over die vraag over gelijkwaardige bijkomende voorwaarden vragen, denk ik dat bedrijf A dit niet kan bieden, dit omdat de werkzaamheden bij bedrijf A verschillen van bedrijf B.

[ Voor 14% gewijzigd door OCTheEagle op 12-10-2007 11:29 ]

Pagina: 1