Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MODELLEREN] Modelleer technieken bij informatieanalyse

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 06:53
Geachten,

Voor een sollicitatie is mij gevraagd een informatieanalyse te maken van een bibliotheek. Deze case is niet heel erg ingewikkeld, echter er zijn een aantal begrippen die genoemd worden die ik niet allemaal ken. Daarmee loop ik de kans dat ik ze anders interpreteer dan de bedoeling is (ik geef direct toe dat dit soort modelleren al enige tijd geleden is voor mij). Ik heb overigens natuurlijk wat voor onderzoek gedaan voordat ik deze vragen hier plaatste.

Hieronder heb ik een aantal vragen geformuleerd en daar ook wat extra informatie bij gedaan zodat anderen die ook opzoek zijn ook wat verder kunnen komen. Dat is ook de reden waarom ik de vragen hier integraal plaats en niet opgesplitst in meerdere topics. Bedankt alvast voor de moeite! _/-\o_ Hier eerst een klein stukje van de case.
De leiding van een regionale bibliotheek berust bij de directeur. Deze is tevens
belast met het personeelsbeheer.
Het hoofd uitvoering is verantwoordelijk voor de uitvoeringsplanning, de verwer-
ving van boeken, de ledenadministratie en de uitlening. Uitvoeringsplanning be-
treft o.a. het maken van een inkoopplan, een prognose van het ledenaantal en
het opstellen van een uitleenplan inclusief een basisrooster voor het personeel,
dat over het algemeen voor vele taken inzetbaar is.
De afdeling inkoop zorgt voor de verwerving van boeken (selecteren, bestellen,
ontvangen, catalogisering etc.). Zij wordt daarin ondersteund door de landelijke
organisatie.
De vragen die hierbij horen zijn:
  1. Maak een gegevensgroepen-diagram voor de bibliotheek
  2. Detailleer de functie decompositie van de bibliotheek tot 2 niveaus
  3. Maak een C/U-matrix met de resultaten van 1.1. en 1.2 en definieer informa-
    tiegebieden.
Het probleem begint voor mij al bij de eerste vraag. Wat is een gegevensgroepen-diagram? Is dat een diagram zoals dat bij UML "packages" worden genoemd? Vervolgens wat moet ik verstaan onder een functie decompositie tot 2 niveau's? Is dat zoals op wikipedia staat? Bij vraag 3 is "C/U" volgens mij "Create/Use".

De case gaat vervolgens verder met als specifiek informatiedomein "Uitlenen". Hier wordt gevraagd een entiteiten-relatiediagram te maken. Dat is niet zo lastig echter wat er met
maak een erd voor het informatiegebied uitlenen (inclusief leden en boeken), over een langere termijn
wordt bedoelt snap ik niet.

Is er iemand die hier wat licht kan laten overschijnen voor mij?

Verwijderd

1. Ik denk dat dit ook in je ERD komt te staan (dus wel gegevens sla je op bij welke entiteiten.
Gegevensgroepen diagram is geen bekend woord voor mij (7 jaar informatica studies gevolgd op HBO en Uni)
2. Dit is denk ik gewoon normaliseringen naar het 1e normaalvorm. (maar dit is mij niet bekend)
3. Dit is een CRUD matrix zonder Read en Destroy/Delete U staat voor Update ipv Use (dat is de read)

ERD (entity relation diagram)
welke gegevens gebruik je, welke tabellen, welke relaties. etc.

Echter als CRUD en ERD je niets zeggen, ben ik wel benieuwd of je een informaticus bent of je gesolliciteerd heb naar iets waar je niet voor geschikt bent. (met alle respect!!)
Ik ken ook niet alle triljoen afkortingen uit mijn hoofd maar kan ze iig of opzoeken of weet waar het mee te maken heeft. De formats en standaarden zoek ik wel op in mijn eigen bibliotheek.

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 06:53
CRUD en ERD zeggen mij zeker wel wat, echter voor mij is dit meer dan 4 jaar geleden en daarnaast heeft de focus altijd op UML gelegen. Informatica heb ik niet gestudeerd, maar wel informatiekunde (business information management). Of deze baan wat voor mij gaat zijn, mwah weet ik niet. Maar het is mijn eer te na om nu op te geven ;-)

Zit/zat gewoon te klooien met de terminologie die zij toch anders hanteren (nederlands) dan ik (engels)

Verwijderd

Volgens mij heb je hier geen UML voor nodig, maar meer theorie uit de bestuurlijke informatice (BPM):

1) Groeperen van gegevens per domein binnen de bibliotheek: uitvoeringsplanning, verwer-
ving van boeken, ledenadministratie, uitlening.

2) Niet normaliseren, want dat is later nodig wanneer je een database gaat bouwen. Hier bouw je gewoon de functie 'hoofd uitvoering' uit tot twee niveau's diep:

'Hoofd uitvoering'
-> 'Balie miep'

3) Inderdaad Create/Use, welke resource wordt op welke activiteit binnen welk domein gezet.