Toon posts:

Goedschikse of kwaadshikse temps?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een paar dagen geleden heb ik een HD2600XT kaart gekocht met name de type GDDR4 GPU: 800Mhz
Mem: 1100 Mhz.
Eerste keer dat ik het in me pc installeerde werkte alles goed tot ik dat ik Catalyst Control Center opende. Hier zag ik onder ATI Overdrive dat me temp 108 graden was wat dus niet bepaald een lekker temperatuurtje is. Hierna heb ik de de kaart gereset (uit me PCI slot verwijderd en terug gezet).
Hierna was de temp op idle: 70 graden en stressed: 87 graden.
Ook draait de fan van de vidkaartje draait niet lekker, soms draait hij en soms niet als hij onder stress staat.
Hier een plaatje ervan.
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y145/RadjaRoy/untitled2copy.jpg

ik heb ook op diverse site's en reviews gelezen en daar zijn de temps stukken lager.
zoals hier:
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_2600_XT/18.html

Zou eht zijn dat het te maken zal hebben met mijn fannetje die niet goed werkt?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Zeker! Als je fan niet goed draait gewoon RMAen. Videokaarten kunnen heel warm worden en het overleven, maar als je fan niet goed draait dan is er toch wat mis. Probeer anders handmatig je fan speed op 100% te zetten.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Een GPU kan behoorlijk heet worden onder belasting, dat is niet erg... Een graad of 80-90 is vrij normaal en zeker niet kwalijk. Idle is je temperatuur echter wel behoorlijk hoog.

Is het koelblok zelf ook erg warm? Zo nee, dan is je sensor brak, of de geleiding van hitte niet lekker.

Je zegt zelf ook al, je fan draait niet altijd. Als je blok erg warm aanvoelt en je fan draait niet, lijkt me dat niet de bedoeling. Wellicht is je kaart niet helemaal in orde!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
@ Reinman:
De fan speed op 100% zetten zou niet weten waar dit zal moeten want in de Catalyst Control Center zie ik hierover geen optie. Misschien in de bios?

@ Mojo:
Ik heb inderdaad de koelblok gevoeld om te kijken of het wel klopte die temp en hij klopt wel.
Ik kan geen 5 sec me vinger op die koelblok houden gewoon weg heet.
Eerleijk gezegd weet ik nie wat RMA is maar kan ik het ook gewoon terug ruilen?

Bedankt voor jullie reply.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:29:
@ Reinman:
De fan speed op 100% zetten zou niet weten waar dit zal moeten want in de Catalyst Control Center zie ik hierover geen optie. Misschien in de bios?

@ Mojo:
Ik heb inderdaad de koelblok gevoeld om te kijken of het wel klopte die temp en hij klopt wel.
Ik kan geen 5 sec me vinger op die koelblok houden gewoon weg heet.
Eerleijk gezegd weet ik nie wat RMA is maar kan ik het ook gewoon terug ruilen?

Bedankt voor jullie reply.
RMA betekend dat je het product dat defect is terugbrengt naar de winkel, de ene winkel doet er makkelijk over en vervangt het product, de ander zal deze eerst innemen om zelf te controleren.

Overigens MOET de winkel het product direct vervangen zolang het nog binnen 8 dagen van de aanschafdatum valt!

Verwijderd

Je kan met rivatuner je fan speed aanpassen. Moet je ff de faq daarvan lezen. Het lijkt ingewikkelder dan het is.
meuktracker: RivaTuner 2.05

RMA = Terug sturen en dan sturen zij je een nieuwe :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is dan kristal duidelijk voor mijn dan. :)
Ik zal wachten tot vrijdag en dan naar Alternate om het te omruilen.
Drukke dagen werken tot 6:30.
Hopen dat de kaart het nog ff volhoud.

EDIT: ff die fan speed progje checken dan.

Ik heb die programma RivaTuner geprobeerd maar tevergeerfs heb ik geen macht over fan speeds.
ik krijg alleen de mogelijk om clock speeds aan te passen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 11:46 ]

Verwijderd

De help file al gelezen? Je moet namelijk eerst wat aan vinken in het power user stukje. Dan kan je je fanspeed aanpassen.

Onder lowlevel system settings(bovenste pijltje, eerste icoontje) moet je enable low-level fan controll aan vinken, kan je de schuif omhoog zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:22:
De help file al gelezen? Je moet namelijk eerst wat aan vinken in het power user stukje. Dan kan je je fanspeed aanpassen.

Onder lowlevel system settings(bovenste pijltje, eerste icoontje) moet je enable low-level fan controll aan vinken, kan je de schuif omhoog zetten.
Ik heb inderdaad de help files gelezen en dit is het enige wat ik krijg te zien.
En volgens de help files moest het hier staan maar helaas voor mij. :'(
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y145/RadjaRoy/untitled.jpg

Verwijderd

Idd, het zou daar moeten staan 8)7. Ik heb daar onder geen overclock staan. Zal wel komen omdat ik een 8800GTS heb en jij een 2600. |:(

(heb je onder hoofd tapje power user wel de vinkjes aan gezet voor de fan?)

Probeer anders de beta versie van de nieuwe ati tool, deze kan je fan speed ook veranderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:12:
Idd, het zou daar moeten staan 8)7. Ik heb daar onder geen overclock staan. Zal wel komen omdat ik een 8800GTS heb en jij een 2600. |:(

(heb je onder hoofd tapje power user wel de vinkjes aan gezet voor de fan?)

Probeer anders de beta versie van de nieuwe ati tool, deze kan je fan speed ook veranderen.
Ik heb deze opties aangezet bij poweruser en tijch krijg ik de optie voor fan niet.
Ik ga ff kijke wat de AtiTool zegt.
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y145/RadjaRoy/untitled2.jpg

EDIT: Die AtiTool werkt niet echt goed bij mij.
Als ik het start vreet hij 50% van me CPU en doet verder niks (5 min).
En krijg verlogens een VPU Recover error en die AtiTool blijft gewoon maar hangen.
Alweer een mislukte poging :|

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 14:15 ]

Verwijderd

Nieuwste drivers wel geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 15:33:
Nieuwste drivers wel geinstalleerd?
Ja gisteren gedownload met 7.9 CCC en hotfix.
Vage zooitje dit zeg.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb de MSI RX2600XT met 512MB DDR3. Nu zal er op die van jou wel een hele andere koeling zitten (die van mij is fanloos), maar om een indicatie te geven van de temps: die van mij is volgens CCC idle maar 37C en stressed zit ie op 72C. Ik zou die kaart van jou gewoon terugbrengen/sturen naar de winkel...

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad Apie! dat zal ik zeker doen want dat dacht ik in het begin ook dat de temps een beetje aan de te hoge kant zaten.

Bedankt voor de post Apie! Fijn dat je dat ff wou delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat reviews en benchmarks gezien van verschillende videokaarten.
Wat ik best veel tegen kwam was dat de X1950 Pro DDR3 schijnbaar sneller is dan de HD2600XT DDR4. Ik ga mijn HD2600 XT zo weer zo omruilen en wou wat meningen en ervaring van die mensen die
de X1950 Pro hebben. Ik het slim om over te stappen naar de X1950 Pro?

Deze heb ik nu:
http://www.alternate.nl/h...1063471&showTechData=true

Plan om te ruilen voor deze:
http://www.alternate.nl/h...1060058&showTechData=true

Enige eis is dat ik Crysis binnenkort op minimum kan spelen:
En Bluray dvd's maar dat zal geen probleem zijn.

Crysis specs:
Minimum:
* 2,8 Ghz processor voor XP en 3,2 voor Vista
* 1 Gigabyte Ram voor XP en 1,5 voor Vista
* Videokaart met 256 MB Gpu
* 12 Gigabyte ruimte op de harde schijf
* Directx 9.0c

Is dit een slimme aanpak?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enige suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine laatste kickje.

Ik denk dat ik voor de Sapphire Radeon X1950 Pro 512 MB ga.

Verwijderd

Ik heb sinds vandaag ook de hd2600xt van sapphire... Draait prima maar is wel met de luidste fan in mn kast en dat moet toch een stukkie zachter..

Iemand nog enig idee? AtiTool werkt met vista iig. voor geen meter.. In rivatuner zie ik ook niks...

Misschien maar een vf700 (of 900) op prikken? HIS is het iig. gelukt, moet hier dan ook wel lukken toch?!

Verwijderd

schop

Verwijderd

Kan je toch gewoon opzoeken of hij er op past? 8)7

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
kan er geen Arctic silencer op?
Die begeleiden de hitte ook meteen naar buiten dan blijft de rest van je fans in de kast ook lekker stil :P

Nukezone FTW

Verwijderd

Nou... Daarom schop ik niet alleen...

Zijn er verder geen progs die de fan speed in de bios kunnen regelen? In principe (vergeleken met m'n oude 7900gt) is deze fan idd. aardig stil... Met rivatuner heb ik de fan van de 7900gt toen wel aardig om laag kunnen krijgen (niet genoeg heb ik een vf900 opgezet)... maar als deze ook nog een stuk lager kan... Wie weet?

Valt me ook op dat in games (half-life 2) de kaart niet meer lawaai maakt dat hij doet in de windows desktop omgeving... wel raar niet?

http://www.goldfries.com/...-and-turbo-module-review/

dat is natuurlijk ook wel fun. maar zou het geheugen wel cool genoeg blijven zonder die fans?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 19:39 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
der zijn wel progs maar weet niet of die werken met 2600xt &vista
Met de 2600 ga ik zeer binnekort spelen , alleen niet met Vista dus moet je zelf uitzoeken :P

Lijkt me dat het wel werkt, Gwoon ff een aangepast bios erin flashen.
Wel eerst goed testen op warmte ontwikkeling.

Nukezone FTW

Verwijderd

Powrskin schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:12:
der zijn wel progs maar weet niet of die werken met 2600xt &vista
Met de 2600 ga ik zeer binnekort spelen , alleen niet met Vista dus moet je zelf uitzoeken :P

Lijkt me dat het wel werkt, Gwoon ff een aangepast bios erin flashen.
Wel eerst goed testen op warmte ontwikkeling.
Zelf heb ik een derde HD waar windows xp op staat... Deze heb ik ook even getest met ati tool en deze (0.26) doet het even goed als in Vista (niet)...

De beta2 werkt wel, de fan speed kun je ook aanpassen maar dit heeft verder geen invloed op de fan zijn rpm.

Bios flashen van hd2600xt... google weet van niets :N ?

Verwijderd

schop
Pagina: 1