Tips voor stroombesparing notebook / laptop.

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:45
Net zoals velen van jullie denk ik heb ik onlangs een laptop gekocht voor school. Nu had ik sowieso een 17" notebook nodig, dus dat is voor de batterijduur niet echt gunstig, alleen alsnog hoe langer hoe beter. Daarom wilde ik een aantal tips in een gezamelijk topic bijeensprokkelen.

Wat ik mometeel al heb gedaan:

RMClock draaien - Zorgt ervoor dat de processor en het voltage worden ondergeklokt als die bijvoorbeeld in idle draait of bij simpel tekstverwerken, hier heb ik naar mijn mening het meeste winst mee gehaald.

Apparaten uitschakelen - Alles wat ik niet gebruikt, 1394, Modem, Netwerkkaart en cardreader uitgeschakeld via apparaatbeheer, ik neem aan dat dit geen kwaad kan?

Vista - Onder Vista heb ik de thema's uitgeschakeld (mede ook omdat ik de oude veel fijner vind) om de load op de processor en videokaart minder te maken. Ook heb ik de indexeringsservice uitgeschakeld omdat dat toch nooit gebruik om de load op de harddisk te verminderen.

Zijn er verder nog tips en idee-en van de Tweakers hier?
I
k meen dat je ook je videokaart in 2D nog kan onderclocken? Zijn hier goede programma's voor en loont dit uberhaupt wel?

En ik wilde een 9-cell batterij kopen maar zag op de Acer site dat die 150,- euro is, zijn die krengen inderdaad zo duur 8)7? Ik heb een Acer overigens (9410Z).

• GENETX
  • Nu online
Post eens de specs van je laptop. Voor een ATi kaart kan je bv ATiTool gebruiken tewrwijl ik voor NVIDIA RivaTuner prefereer.

Apparaten uitschakelen heeft volgens mij amper zin omdat ze nooit fysiek worden afgesloten, ze blijven dus gewoon stroom verbruiken en het kost jou meer moeite.

Verder kun je via extra opties in het Vista energiebeheer nog heel veel aanpassen. Verder is je brightness omlaag gooien een zeer effectieve optie.

Ik heb zelf een AMD Turion 64 X2 en met RMClock kon ik die op 800MHz van 0,800V terugbrengen naar 800MHz op 0,725V stabiel.

• Woodsy
Mijn precieze specs:

Intel Pentium Dual-Core 2140
2x 1Gb ram
nVidia 7300Go
120Gb sata harddisk op 5400rpm
945Mobile chipset

Apparaten uitschakelen is dus nutteloos? Via de bios gaat het namelijk helaas niet. Mijn voltage kan denk ik ook nog wel omlaag, draai nu 1.1 volt maar via Rmclock wil die niet langer, lagere VID's worden namelijk geblokkeerd door Intel. Hij draait nu op 800Mhz op net zoveel voltage als 1.83Ghz omdat die gewoon niet lager kan.

Vista energiebeheer moet ik eens doorheen lopen dan, misschien ergens tips hiervoor te vinden? Ik kom namelijk van jaren XP gebruik.

En eventueel een 9cell accu, is imitatie zoveel slechter? Of is het schadelijk voor mijn notebook?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mijn T7500 gaat wel naar 6x op 0.9 volt mbv de nieuwste rmclock. Die andere optie (%) kan ik alleen niet aanzetten, die gaat storen op het onboard geluid :(

Videokaart onderklokken moet ik ook eens naar kijken, op mijn pc met R9800 deed ik het wel altijd met atitool, rivatuner is dus het beste om te gebruiken bij nVidia kaarten ?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Hmm.. Mijn Core Duo T2300 (Yonah) doet 1.66GHz op 0.950V stable. 125MHz is ook geen probleem, maar dat is niet altijd een pretje om op te werken :)

Dit allemaal met NHC trouwens.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:57
De apparaten uitschakelen zal wellicht helpen. Vooral je wifi adapter is een stroomvreter. De helderheid van je beeldscherm naar beneden aanpassen levert ook de nodige besparing op.

In Vista energiebeheer kan je verder alleen aanpassen wanneer je hardeschijf en je monitor uitgaan.

Hoelang moet je kunnen doen met je laptop zonder stroom? Als ik hoor dat iemand een 17" laptop heeft, denk ik niet meteen aan mobiliteit en dat de laptop een vaste stek heeft naast een stopcontact. Als je laptop aan netstroom hangt, heeft het finetunen van je energie gebruik weinig nut en zou ik zelf voor iets meer performance kiezen

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn Ahtec Xel heeft een (hardware) schuifje om de Wifi uit te schakelen, wat het verbruik merkbaar ten goede komt. Optie?

• Woodsy
hjs schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:49:
Mijn T7500 gaat wel naar 6x op 0.9 volt mbv de nieuwste rmclock.
Ja Core2Duo's hebben een lager VID, met mijn C2D desktop kom ik ook lager via RMClock maar via deze kan ik gewoon niet lager selecteren. Er is wel een tweak voor, maar die is softwarematig, je kan hierbij wel lager selecteren alleen lager dan de hardwarematig laagste VID zal die nooit gaan.
rsmits schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:53:
Hoelang moet je kunnen doen met je laptop zonder stroom? Als ik hoor dat iemand een 17" laptop heeft, denk ik niet meteen aan mobiliteit en dat de laptop een vaste stek heeft naast een stopcontact.
Mijn streven is toch wel 2.5 uur normaal gebruik, momenteel haal ik namelijk maar 2 uur maximaal. De 17" was nodig omdat ik mijn desktop wil wegdoen en hem ook gebruik bij bijvoorbeeld mijn vriendin. Voor altijd werken vond ik 1280x800 een te klein werkbeeld.

Overigens deed ik wel een stuk langer ermee toen die nog onder XP draaide voor mijn gevoel. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met de belasting op het systeem.
Edmin schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:59:
Mijn Ahtec Xel heeft een (hardware) schuifje om de Wifi uit te schakelen, wat het verbruik merkbaar ten goede komt. Optie?
Ik werk altijd via wireless (hoge school rotterdam netwerk) en ook thuis werk ik via wireless. Maar eventueel als extra tip voor als het niet nodig is is die schuif altijd handig inderdaad.

[ Voor 39% gewijzigd door Woodsy op 09-10-2007 10:06 ]

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:57
Woodsy schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:02:
[...]

Mijn streven is toch wel 2.5 uur normaal gebruik, momenteel haal ik namelijk maar 2 uur maximaal. De 17" was nodig omdat ik mijn desktop wil wegdoen en hem ook gebruik bij bijvoorbeeld mijn vriendin. Voor altijd werken vond ik 1280x800 een te klein werkbeeld.

Overigens deed ik wel een stuk langer ermee toen die nog onder XP draaide voor mijn gevoel. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met de belasting op het systeem.

[...]
2 uur is wel erg weinig... Er zit inderdaad een verschil tussen XP en Vista in de accuduur.

Overigens zijn er ook laptops die bijvoorbeeld 1400x900 @ 14" ( :) ik ben erg te vreden over mijn dell 640m, met 5,5uur accuduur) of zelfs 1680x1050 @ 15,4" hebben. Maar goed, dat is nu niet ter sprake.

• Woodsy
Ik had ook liever een kleinere gewild met hogere resolutie maar dit was een mooie aanbieding en mijn budget was redelijk beperkt.

Maar zijn er mensen met ervaringen in imitatie accu's ? En bestaat er uberhaupt een 9-cell / 12-cell batterij voor mijn 9410Z want ik kom niet verder als een 8-cell bij mijn eigen zoektocht. Dat levert denk ik hooguit een kleine 20 minuten op?

• GENETX
  • Nu online
Batterijduur zou evenredig zijn aan: (Huidige batterijduur / Aantal cells nu) * Aantal cells nieuwe accu.

( 120 / 6? ) * 8 = 160 minuten, 40 minuten extra ongeveer dus met 2 cells meer.
Pagina: 1