Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows Vista installatie op een schijf van 250GB. Hiernaast wou ik Windows XP installeren voor het produceren van muziek. Deze installatie heb ik gedaan door de Vista schijf er uit te halen (fysiek dus) en XP op een andere 160GB grote hardeschijf geinstalleerd.

Ik heb de schijf eruit gehaald omdat ik anders Vista niet meer kon booten.

Vervolgens heb ik de Vista hardeschijf teruggeplaatst en kon ik hier gewoon weer op booten maar niet meer op XP (logisch).

Toen wou ik dus de XP installatie toevoegen in de bootloader van Vista maar hier gaat het dus fout...

Ik krijg het simpelweg niet voor elkaar, ik heb gegoogled, een hoop geprobeerd op tweakers doorzocht maar niets wil echt lukken.

Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:
1. XP in rescue mode opstarten met een CD en fixboot, fixmbr uitvoeren. Dit hielp niets, hij startte nog steeds van de Vista schijf op.
2. Vista rescue mode opstarten met een CD en de bootsector opnieuw installeren (zelfde effect als punt 1).
3. Hardeschijf prioriteit veranderd zodat de PC opstart van de XP schijf (Hij gaf MBR Error 3 aan (komt waarschijnlijk door Acronis die ik ooit geinstalleerd had) maar startte wel door naar XP).
4. In XP Vista Boot Pro geinstalleerd, deze gaf heel veel foutmeldingen dat de BCD (oid) niet gevonden kan worden of corrupt was (hoe kan ik dit herstellen vanuit XP?)
5. EditBCD op Vista uitgevoerd en XP handmatig toevoegen (dan wil hij niet booten maar misschien doe ik wat verkeerd?)
6. Vista Boot Pro op Vista uitvoeren en laten zoeken naar besturingssystemen, hij ziet dan wel een oudere versie van Windows maar als ik opnieuw opstart en deze uitvoer krijg ik een foutmelding dat Windows niet opgestart kan worden door foutmelding 0x0000000c (oid)

Volgens mij is Vista Boot Pro het programmatje waar ik het mee moet doen, maar waarom krijg ik deze foutmelding dan?

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit kan laten werken? Is er niet iets van een bootmanager die in staat is om besturingsystemen te laden door de prioriteit van de hardeschijven te veranderen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
XP wil opstarten in de situatie waarin-ie geïnstalleerd is (XP op de eerste schijf; dit werkt dus wel als dat de schijf is die als eerste aangemerkt wordt in de BIOS). Aangezien de schijf met Vista later toegevoegd is, zal de Vista bootloader naar XP verwijzen als tweede schijf.

De oplossing die mogelijk werkt is in de boot.ini van XP een entry toe te voegen die naar Vista verwijst. Als Vista daarmee niet opstart is de enige optie m.i. om Vista opnieuw te installeren waarbij je beide schijven erin laat, de XP schijf als eerste en de Vista schijf als tweede.

Sowieso is het een regel dat je éérst je oude OS installeert en daarna een nieuwere. Of éérst W98, dan 2000, dan XP, dan Vista, dan Linux :P

Misschien moet je verder hier eens kijken:
http://news.softpedia.com...Windows-Vista-52451.shtml
http://www.apcstart.com/5023/dual_booting_xp_with_vista

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 09-10-2007 08:50 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor je reactie, zo te zien is de enige optie dus boot.ini aanpassen zodat hij boot naar Vista en de XP hardeschijf als eerste zet in het BIOS.

Nu heb ik gegoogled op boot.ini en zo ziet deze eruit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
Hoe kan ik het beste zien welke disk en partitie de Windows Vista installatie staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bescheiden kick omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:17
Even een korte omschrijving hoe ik het voor elkaar heb gekregen:

Vista staat gewoon op je C: schijf, Disk0.Partition1 (Dit kun je trouwens zien in je DiskManagement, rechtermuisknop op Deze Computer -> Beheren -> Schijfbeheer of iets dergelijks in NL versie van Vista).

Ik heb daarnaast op mijn 2e schijf (Disk1.Partition1) ruimte vrijgemaakt (hele partitie weg) om XP op te installeren.
Toen heb ik van XP installatie disc geboot, en XP gewoon op D1.P1 geinstalleerd. Daarna alle drivers geinstalleerd en Vistabootpro op XP installed.
In Vistabootpro weer ingesteld dat hij de Vista bootloader moet gebruiken (waardoor hij de legacy bootloader weer om zeep helpt).
Wanneer je dan weer in Vista bent, even de NTLDR, NT*(Nog iets) van je i386 map van de XP install disc kopieren naar je XP schijf, en een boot.ini aanmaken die zegt:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

Vista hoeft hier niet bij te staan!
Install dan in Vista ook nog Vistabootpro, om te controlen of Vista én XP beide in je Vista bootloader voorkomen, en of je XP naar de juiste schijf gelinked is.
En als het goed is moet dan alles werken en heb je een werkend dual boot systeempje! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm oke ik heb VistaBootPro geinstalleerd op Xp en vervolgens kreeg ik heel veel fouten dat de BCD of mist of beschadigd is... zodanig kan ik niets met VistaBootPro doen :(

Komt dit je bekend voor?

Anders installeer ik XP wel even opnieuw, daar staat toch niets op.. dan probeer ik het gewoon opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nah lukt echt voor geen meter...

Ik weet niet hoe jij het voor elkaar gekregen heb VistaBootPro onder XP goed te laten werken, ik wordt helemaal dood gegooid met de foutmelding dat de BCD niet gevonden kan worden of beschadigd is...

Ik kan dan ook niet de normale bootloader uninstallen en de Vista bootloader installeren :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
Heb je de .NET Framework 2.0 wel geinstalleerd zoals aangegeven wordt tijdens de installatie van VBP?
Wat voor foutmelding geeft Vistabootpro precies?
Ik heb het twee keer gedaan en beide keren is het gewoon goed gegaan. (een keer met een UK en een keer met een NL XP Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja .net is geinstalleerd, ander wil hij uberhaupt niet eens installeren...

VistaBootPro has detected that your BCD Registry is either missing or corrupt. It is recommended that you fix this problem in order to supress this message on further uses.

Dat is de fout die ik krijg, google heeft daar niet al teveel over te zeggen, sowieso geen oplossingen :o

Ik snap de logica ook niet precies, gaat VistaBootPro alle partities langs die aanwezig zijn opzoek naar een BCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
Hmm geen idee eigenlijk, ik denk dat hij alleen de partities na gaat die gemarkeerd zijn als bootdevices.
Maar op dit moment kun je dus in XP komen maar niet in Vista?
Anders zou je eens kunnen proberen om op de Vista partitie een repair van de bootloader uit te voeren via de installatie disc van Vista. En daarna op Vista nog eens te proberen VBP te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sypheron schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:34:
Hmm geen idee eigenlijk, ik denk dat hij alleen de partities na gaat die gemarkeerd zijn als bootdevices.
Maar op dit moment kun je dus in XP komen maar niet in Vista?
Anders zou je eens kunnen proberen om op de Vista partitie een repair van de bootloader uit te voeren via de installatie disc van Vista. En daarna op Vista nog eens te proberen VBP te draaien?
Heb ik geprobeerd, dan zit hij XP niet (of hoort dit zo)? Als ik hem manueel invoer start hij niet op als ik XP kies, dan krijg ik een 0x00000 (oid) fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik wordt er helemaal gek van :o

Als ik Vista boot en VistaBootPro uitvoer ziet hij alleen de Vista installatie (ik kan dan wel handmatig iets toevoegen maar ik denk dat ik wat fout doe omdat ik steeds bij het booten van de zelfgemaakte XP boot fouten krijg (direct na het selecteren van dit besturingsysteem).

In XP kan ik VistaBootPro niet gebruiken omdat ik van die BCD fouten krijg...

De enige manier om in XP of in Vista te komen is de bootorder van de hardeschijven te veranderen, als ik de 250GB schijf op 1 zet boot hij Vista, zet ik de 160GB op 1 dan boot hij XP.

Aangezien dit probleem zo verschrikkelijk simpel is moet het toch wel op te lossen zijn?

Is er geen bootloader die werkt doormiddel van het aanpassen van de bootsequence van de hardeschijven? Dat zou mijn probleen namelijk oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij sommige moederborden kun je tijdens het de BIOS post een keuzemenu oproepen waarin je aangeeft waarvan je wilt booten. Ik weet niet wat voor hardware je gebruikt, maar dat zou wel de oplossing kunnen zijn. Dan kun je namelijk de Vista HD als standaard instellen in je BIOS, maar het keuzemenu oproepen als je in XP wilt booten, en dan de XP drive selecteren. Werkt op zeker als je beide OSen apart van elkaar hebt geïnstalleerd, maar je moet wel zo'n menukeuze hebben in je BIOS (bij mij F8 tijdens post indrukken)...

[ Voor 3% gewijzigd door Appelsap op 13-10-2007 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
..Appelsap schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 01:40:
Bij sommige moederborden kun je tijdens het de BIOS post een keuzemenu oproepen waarin je aangeeft waarvan je wilt booten. Ik weet niet wat voor hardware je gebruikt, maar dat zou wel de oplossing kunnen zijn. Dan kun je namelijk de Vista HD als standaard instellen in je BIOS, maar het keuzemenu oproepen als je in XP wilt booten, en dan de XP drive selecteren. Werkt op zeker als je beide OSen apart van elkaar hebt geïnstalleerd, maar je moet wel zo'n menukeuze hebben in je BIOS (bij mij F8 tijdens post indrukken)...
Ja dat kan wel maar vind ik nou niet bepaald de makkelijkste oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
Welke foutcode krijg je precies als je XP selecteerd? NTLDR missing? hal.dll fouten?
Pagina: 1