Erg vreemd opslagruimte gebruik...

Pagina: 1
Acties:

• Rob89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Een aantal weken geleden heb ik een nieuwe computer aangeschaft.

In mijn systeem zit;

2x Samsung 400GB SATA II HDD

natuurlijk heb ik deze met raid0 gekoppeld. Alleen nu zie ik echter een raar gebruik van de gigs.
totaal 800gig, in werkelijkheid 745gig, dat snap ik. Maar als je dan kijkt naar de volgende screenshot, zie je hoeveel er gebruikt is. Maar als je dan alles select, properties doet dan is dat 100gig minder. erg vreemd... Ligt dit nou aan mij omdat ik de balle snap van raid0(ik snap wel wat het doet, en dit zou het iig niet moeten veroorzaken) of is dit tog echt een fout in mijn systeem :P

http://img215.imageshack.us/img215/8017/100gigpicjj1.jpg

oplossing;
http://img364.imageshack.us/img364/8788/shadowstoragecb7.jpg

ff de system restore aangepast. zo zeg, 107gig...(kan oplopen tot 15% van je totale schijfruimte) terwijl ik maar 70gig op me schijf gebruikt had :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rob89 op 10-10-2007 01:13 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je bestandssysteem neemt ruimte in, en waarschijnlijk pakt System Restore ook nog 12% mee.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
klik eens op 'My Computer' -> 'Tools' -> 'Folder Options' -> 'View'

in dit tabblad kun je de 'show hidden files and folders' activeren, en de 'hide protected operating system files (recommended)' uitvinken.

dan zie je alle bestanden op je computertje. alleen niet zomaar dingen gaan wissen nu, want anders werkt je windows straks niet meer.

Verwijderd

Download het gratis programma SpaceMonger, en kijk dan hoeveel er totaal is gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 01:00 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Vergeet natuurlijk ook niet de ruimte die je swapfiles innemen (al is dat geen 100GB)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Rob89
DrClaw schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 00:59:
klik eens op 'My Computer' -> 'Tools' -> 'Folder Options' -> 'View'

in dit tabblad kun je de 'show hidden files and folders' activeren, en de 'hide protected operating system files (recommended)' uitvinken.

dan zie je alle bestanden op je computertje. alleen niet zomaar dingen gaan wissen nu, want anders werkt je windows straks niet meer.
-4gig extra gevonden... nu nog de overige 96gig.

-die 12% van system restore, 12% waarvan precies?

-swapfiles :o

- spacemonger, er staat precies wat er op mijn screenie staat, scan disk. 578.2gig vrij.. en ff snel de foldertjes bij mekaar opgeteld die die liet zijn kwamen ook op 70 gig uit :P

Verwijderd

Maak maar eens een screenshot met SpaceMonger op de 'too many files' setting. En laat de lege ruimte weg. Dan hou je over wat er op je schijf staat en dan zal die 100 GB ook wel ergens verstopt zitten.

Of Vista doet weer rare dingen die in XP niet gebeuren.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 01:10:
-die 12% van system restore, 12% waarvan precies?
12% van alles. Dus inclusief de lege ruimte.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 09:06
ligt aan je filesysteem (o.a.)
als je veel kleine bestandjes hebt dan wordt er iedere keer een stukje schijf gebruikt. (meen dat de naam cluster is) in ieder geval op zijn engels wordt het met formateren "allocation unit size" genoemd.
Als deze op 4096 bytes staat en je gebruik iedere keer maar 1kb ben je 3 kb "kwijt"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

4K clusters is voor NTFS default (tenminste in het pre-vista tijdperk ;) ). Dat kun je simpel checken door een textfile aan te maken, er een letter in te tikken, en dan even naar de properties kijken. Er staat dan altijd bij "Size on disk". Dat is eigenlijk je cluster size.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

joosd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:14:
ligt aan je filesysteem (o.a.)
als je veel kleine bestandjes hebt dan wordt er iedere keer een stukje schijf gebruikt. (meen dat de naam cluster is) in ieder geval op zijn engels wordt het met formateren "allocation unit size" genoemd.
Als deze op 4096 bytes staat en je gebruik iedere keer maar 1kb ben je 3 kb "kwijt"
Een schijf waarbij zo'n 166GB in gebruik is zal écht geen 100GB kwijt zijn aan dit fenomeen, of er moeten enkel miljoenen bestanden van een paar bytes op staan.

• smvs
  • Niet online
Ff checkdisk draaien doet vaak wonderen.

• Rob89
kalizec schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:09:
[...]

12% van alles. Dus inclusief de lege ruimte.
Als dit zo is, dan zou dit maar eenmaal ergens opgeslagen moeten worden tog? Dat zou dan ook verklaren hoe er opeens 89.4gig weg is. De rest die ik miste zou dan door de swapfiles gebruikt worden. Misschien ook omdat mijn vorige computer maar een disk van 140gig had, en je dat dus niet echt merkte.

en dan een antwoord op hlpdsk. ff een screenie gemaakt van wat ik krijg met "to many files"

http://img442.imageshack.us/my.php?image=spacemonger2po5.jpg

in principe dus alle rode balkjes, bij mekaar optellen en dan mist ie nog steeds de ~100gig. Spacemonger scanned dus niet de 12% gebruikt door system restore?

[ Voor 11% gewijzigd door Rob89 op 09-10-2007 10:35 ]

• Rob89
smvs schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:14:
gaak nu ff doen :)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:28:
[...]

Als dit zo is, dan zou dit maar eenmaal ergens opgeslagen moeten worden tog? Dat zou dan ook verklaren hoe er opeens 89.4gig weg is. De rest die ik miste zou dan door de swapfiles gebruikt worden. Misschien ook omdat mijn vorige computer maar een disk van 140gig had, en je dat dus niet echt merkte.

en dan een antwoord op hlpdsk. ff een screenie gemaakt van wat ik krijg met "to many files"

http://img442.imageshack.us/my.php?image=spacemonger2po5.jpg

in principe dus alle rode balkjes, bij mekaar optellen en dan mist ie nog steeds de ~100gig. Spacemonger scanned dus niet de 12% gebruikt door system restore?
Die staan in de map C:\System Volume Information, die standaard niet toegankelijk is (zo wel).

Schakel systeemherstel anders uit, en wis de herstelpunten, als je het niet nodig acht. Dit is uiteraard wel op eigen risico. Systeemherstel uitschakelen doe je bij de Eigenschappen van Deze Computer (Systeem in Configuratiescherm), tabblad Systeemherstel, dan de checkbox voor "Systeemherstel op alle stations uitschakelen" aanvinken.

De systeemherstelpunten wissen doe je bij Start -> Programma's -> Bureauaccessoires -> Systeem -> Schijfopruiming.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 15:21
400GB in marketingtaal is: 400.000.000.000 bytes

Wat in normale computer taal 400.000.000.000/1024/1024/1024 = 372,53GB. Veelal word hierook 372.53GiB gebruikt.

En dan klopt het exact met wat jij uitgevonden hebt d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Keiichi op 09-10-2007 11:02 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Rob89
Keiichi schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:01:
400GB in marketingtaal is: 400.000.000.000 bytes

Wat in normale computer taal 400.000.000.000/1024/1024/1024 = 372,53GB. Veelal word hierook 372.53GiB gebruikt.

En dan klopt het exact met wat jij uitgevonden hebt d:)b
Dat snap ik, zo kom ik dus ook bij 2x 400 = 800, dus in werkelijkheid 745. Zoals in mijn eerste bericht staat. totaal in gebruik ~66-70gig. dus in principe zou je dan op 665gig moeten zitten. maar op mijn computer zegt ie ~565 vandaar de 100gig verschil.

• Rob89
smvs schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:14:
2e quote van dit bericht,

ff is wel een erg klein woord, damn dat duurt lang :P om 11 uur begonnen en om 3 uur zit ie op 25%...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Windows XP:

Systeemherstel staat standaard op 12%

12% van jou 745 Gb ~ 90 Gb

Systeemherstel zal dan ook net als je swap file die 90 Gb in beslag nemen om herstelpunten etc in te maken.

Zoals al geopperd, zet systeemherstel uit of verander de ownership naar je eigen account en kijk hoe groot de folder is.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 15:21
Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:52:
[...]

Dat snap ik, zo kom ik dus ook bij 2x 400 = 800, dus in werkelijkheid 745. Zoals in mijn eerste bericht staat. totaal in gebruik ~66-70gig. dus in principe zou je dan op 665gig moeten zitten. maar op mijn computer zegt ie ~565 vandaar de 100gig verschil.
Ik heb een slecht dag qua lezen vandaag denk ik :$ Reacties van andere zijn denk stuk handigere :$

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• smvs
  • Niet online
Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:57:
[...]

2e quote van dit bericht,

ff is wel een erg klein woord, damn dat duurt lang :P om 11 uur begonnen en om 3 uur zit ie op 25%...
Lijkt me niet gezond. Ik zou de schijven eens met het tooltje van de fabrikant checken of ze hardwarematig wel gezond zijn.

• Rob89
smvs schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:01:
[...]

Lijkt me niet gezond. Ik zou de schijven eens met het tooltje van de fabrikant checken of ze hardwarematig wel gezond zijn.
20 percent complete. (16678425 of 147788486 free clusters processed)
daar staat nu heel me beeld vool mee, met natuurlijk andere getallen. stappen van 5000 zie ik nu. hoelang hoort dit dan normaal te duren?

In het begin zag je dat ie een aantal phases deed, die waren allemaal vlot klaar. En nu is ie hiermee bezig.

• smvs
  • Niet online
Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:14:
[...]

[...]

daar staat nu heel me beeld vool mee, met natuurlijk andere getallen. stappen van 5000 zie ik nu. hoelang hoort dit dan normaal te duren?

In het begin zag je dat ie een aantal phases deed, die waren allemaal vlot klaar. En nu is ie hiermee bezig.
Nou ja als er niks aan de hand is moet checkdisk binnen enkele tientallen seconden wel klaar zijn als het om een partitie gaat met weinig er op en anders hoogstens een paar minuten. Met wat fouten kan dit wat oplopen, echter als er blijkbaar zoveel fouten zijn moet dit ergens een oorzaak hebben. Dit zou ik eerst eens uitzoeken.

• Rob89
smvs schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:23:
[...]

Nou ja als er niks aan de hand is moet checkdisk binnen enkele tientallen seconden wel klaar zijn als het om een partitie gaat met weinig er op en anders hoogstens een paar minuten. Met wat fouten kan dit wat oplopen, echter als er blijkbaar zoveel fouten zijn moet dit ergens een oorzaak hebben. Dit zou ik eerst eens uitzoeken.
het probleem is, ik kan deze diskcheck niet uitzetten. Ik heb hem vanmiddag geprobeerd to stoppen, en dat ging alleen door de pc uit te zetten (misschien niet zo slim, maarja). Bij de volgende reboot kreeg ik weer de diskcheck. Met een optie om te skippen.

zovan; press any key if you want to skip the scheduled diskcheck in 10... 9...

dus ik druk op enter, doet het toetsenbord het niet :( .. dus ik opnieuw opstarten.. weer hetzelfde probleem.. ik kan de diskcheck niet skippen.... en dit terwijl ik gewoon met delete in de bios kan komen voor de diskcheck...
De tyfus aan vista :P

Dus ik probeer Windows Safe Mode op te starten, blijft ie hangen bij het opstarten.........

tog maar die diskcheck laten lopen. echter dit duurt echt eeeeeeuwen. half 5 weer opgestart en nu op 34%..

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In het bios Legacy USB devices/mode aanzetten doet ook wonderen :)

Kan je je USB keyboard gewoon onder "DOS" blijven gebruiken zonder verloopjes naar PS/2 te gebruiken, als dat al op je moederbord aanwezig is.

https://discord.com/invite/tweakers

• Rob89
Gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.0) Intel® P35 + ICH9R Chipset

ik hoop van wel..

maar erg vreemd dat deze optie dan niet standaard aan staat. tegewoordig is alles usb. maarja, weer iets wijzer van dit forum :) . Ik ga zo is kijken

• smvs
  • Niet online
Rob89 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 22:52:
Gigabyte GA-P35C-DS3R (rev. 1.0) Intel® P35 + ICH9R Chipset

ik hoop van wel..

maar erg vreemd dat deze optie dan niet standaard aan staat. tegewoordig is alles usb. maarja, weer iets wijzer van dit forum :) . Ik ga zo is kijken
Legacy mode kan gezeik geven soms. Bepaalde (Asus) moederborden geven als dat aanstaat bijvoorbeeld standaard heel veel fouten in memtest omdat die legacy emulation een stukje van het geheugen gebruikt ofzo en memtest daar niet mee om kan gaan. Als je het niet nodig hebt kun je het echt beter uit zetten.
Pagina: 1