[XP] Booten, 2 windows XP's, maar heb er maar 1

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-02 22:12
Hey,

Tijdje terug moest ik de PC van mijn broertje maken.
Ik heb toen via mijn PC, Windows XP geinstalleerd op een S-ATA schijf. En daarna in de andere PC gedaan. Wat niet werkte helaas.. maar dat terzijde :) ik wilde wat testen...

Maar nu is het probleem zo: ik heb de harde schijf dus uit mijn systeem gehaald,
maar met booten geeft ie nog steeds 2 versies van Windows XP aan,

De eerste keuze, is die op de verwijderde HDD, als ik die selecteer, krijg ik dus een boot-error.
Nu moet ik dus elke keer naar beneden klikken onder het opstarten, wat niet echt erg is, maar wel vervelend.

Ik snap ook niet waar ik het weg kan halen...
Dus als iemand een antwoord weet voor dit vervelende geval!

Alvast bedankt!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:45
Het bestandje waarin je dat kan aanpassen heet boot.ini en je moet het even zichtbaar maken door verborgen bestanden te tonen. Je kan daar gewoon de bewuste regel in vinden en weghalen.

En mocht je bang zijn om dat bestand te slopen, je kan met een windows cd ook een nieuwe aanmaken.

"Invalid Boot.ini" or "Windows could not start" error messages when you start your computer

[ Voor 28% gewijzigd door doeternietoe op 08-10-2007 23:22 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard google en GoT Search antwoord. Pas je boot.ini aan die als verborgen bestand in C:\ staat. Je kan dit bestand op verschillende manieren bewerken. Je opent verkenner, zet verborgen en systeembestanden weergeven aan en opent boot.ini. Of je opent een command venster en typt edit C:\boot.ini (of notepad C:\boot.ini). Je kan ook nog via systeemeigenschappen gaan, tabblad Geavanceerd, knop Settings bij Opstarten en Herstel, daarna knop Bewerken.
Zoek vervolgens de regel die standaard geselecteerd staat (staat onder Default), en verander deze naar de regel die jouw XP opstart. Verwijder de andere regel van de SATA schijf en klaar. Opslaan, opnieuw opstarten en hij werkt weer prima.

Dat de andere installatie in een andere computer niet werkte, komt omdat er geen boot record op staat. Hij mist gegevens in zijn MBR, boot.ini, ntdetect.com en ntldr. Dan zit je met een tweede probleem, drivers. Kans is groot dat Windows onderuit gaat, of zeer slecht reageert als je hem installeerd op een volledig ander systeem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 11:31
ander ga naar configuratiescherm

klik op systeem.

daar na op geavanceerd tabblad

en klik daar op opstartinstellingen, daar kun je je bootvenster aanpassen (boot.ini)

ff een tip voor de eerste keer, laat de tijd op 2 sec staan, voor het geval je iets verkeerd doet

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat had je ook prima kunnen vinden met de search overigens door te [search=boot.ini] of zelfs door je topictitel in te tikken.

Aangezien je dat niet geprobeerd hebt (en indien wel: dat hoor je dan iig te vertellen) gaat je topic dan ook dicht.
Lees de Windows Clients - Policy nog eens door wat er van een goed topic wordt verwacht.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 08-10-2007 23:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.