willy1986 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:05:
[...]
Wat BartPE en driveImage XML betreft.. daar moet ik mij eerst even goed in verdiepen.. want het klinkt best ingewikkeld

Ik heb een externe HD van 500 Gb. Met Lacie BackUp, daarmee maak ik in mijn ogen gemakkelijk een back up (met één druk op een knop). Maar het kan dus nog simpeler?
Het betreft hier iets anders, dus ik zal iets meer uitleg geven. Je kan vanuit een geboote windows geen backup maken van je C: schijf (waar windows normaal opstaat). Dit moet je doen vanuit een ander geboot OS, en dat is wat die bartPE kan doen. Jouw Lacie backup werkt natuurlijk ook, maar alleen voor data backup van bvb partitie D: data. Ik stel hier een methode voor om op een efficiënte manier met windows installatie backups (images) te werken
BartPE maakt aan de hand van een installatiecd van widows een live windows cd. Dus te vergelijken met die bootable linux distro's. (die dus helemaal 'vanuit de dvd-drive' werken)
Die live windows cd beschikt echter slechts over een paar basic features. Bvb wel handig als windows niet meer start en je moet wat files gaan backuppen en dergelijke (my doc, bookmarks en zo). Dus wat doe je dan, je kan bepaalde extra features in de BartPE image zetten, zoals die driveImageXML. Een gewoon programma dat werkt in een live windows omgeving dus.
En zo kan je het ook gebruiken. Open het programma: klik op backup drive, klik op c: en daarmee heb je je windows partitie gebackupt. Dit is veel gemakkelijker om te gebruiken dan een norton ghost opstartdiskette wat vaak nog niets eens goed werkt. (op mijn pc in elk geval niet aan de gang te krijgen). Verder is driveImageXML freeware en bewaart het je backups in een xml formaat. Alleen al daarom heb ik hier meer vertrouwen in dan de backups die windows zelf kan maken omdat die in één of ander gesloten windows file container zitten. Ik wil geen gedoe, en driveimageXML zal gewoon altijd werken.
Nu, waarom is dat handig:
In het kort:
-installeer een windows OS, zet al je settings goed. (skin, kleuren, taakbalk, startbalk, drivers van vanalles en nogwat, noem maar op).
-installeer de meest gebruikte software: een virusscanner, muziek programma, gomplayer

IE7, opera.
-update de windows installatie en virusscan.
En DAN maak je een image van de c: schijf. Op het moment dat de installatie ook maar een beetje in de soep draait: restore image. Zet die image terug op de c: schijf met die live windows, en klaar.
Tien minuutjes om met een verse windows installatie aan het werk te zijn, mét alle meest gebruikte software en updates en alles erop en eraan. Tegenover een hele middag kwijt zijn met fine tunen en installeren in het geval van een format. Vooral meteen beginnen met een ge-updated windows (althans up to date de laatste keer dat de image gemaakt werd) heeft z'n voordelen: geen tijd verliezen met updates binnenhalen en installeren en voor ons belgen geen downloadlimiet verprutsen aan deze updates.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-10-2007 17:24
. Reden: aaargh, typfouten, crap tekst, i'd better shut up :'( ]