Toon posts:

Kan videocamera niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony Handycam DCR-HC23. Ik wil graag mijn gefilmde materiaal op mijn PC zetten. Het beste is via een iLink (Sony-naam, ik geloof dat het fire wire is). Via Microsoft Movie Maker geen probleem, maar ik wil kijken of het via het pakket dat Sony heeft bijgeleverd beter kwaliteit levert. Echter, via de USB-verbinding lukt het wel, maar via de iLink-verbinding blijft hij aangeven 'kan videocamera niet vinden'' en in het pull-down-menu komt iLink een fractie van een seconde in beeld om daarna grijs te worden.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:36
De hardware werkt blijkbaar goed, doordat het met Movie Maker functioneert. Dus mogelijk iets typisch voor de software die je gebruikt: zoek daar eens verder op. Overigens kun je de DV data om het even met welk programma binnen halen: het is kwalitatief immer gelijk (afgezien van het gegeven dat je twee types hebt in DV-avi, die probleemloos naar elkaar om te zetten zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde de vergelijking maken omdat in eerdere keren een 60min-bandje met de sony-software 10 gigabite werd (in avi-formaat) en nu via movie maker maar 800 MB (in wmv-formaat, of kan dit ook anders?). Wat is het verschil tussen avi en wmv en heeft het dezelfde kwaliteit met zo'n groot verschil in grootte? Zo ja, dan gooi ik meteen die Sony-software eraf. Dat wordt overigens niet eens 'goedgekeurd' door Windows.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:36
Je kunt met Movie Maker inderdaad ook de pure DV data binnen halen. DV is een gecomprimeerde vorm van data op basis van JPEG (bekend van foto's) met ieder beeld apart gecomprimeerd. WMV is een geavanceerdere vorm van compressie, met zogenaamde intra-frames: niet ieder beeld wordt apart gecomprimeerd, maar compressie op basis van meerdere beelden (slechts de verschillen worden bekeken en verwerkt). De kwaliteit kan ondanks de sterke compressie bijzonder goed blijven, maar het is geen zogenaamde 'lossless' compressie methode, dus in principe is er verlies.

Een behoorlijk voordeel van DV is de eenvoudige edit-mogelijkheid, vanwege het feit dat ieder beeldje apart aanwezig is: bij WMV moeten intra-frames teruggerekend worden. Daarom wordt vaak ge-edit in DV en dan gecomprimeerd naar een zogenaamd 'eind-formaat' zoals MPEG-2 (voor video-dvd) of WMV voor websites.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

Weet iemand misschien een goed ander pakket om mijn films te vergaren?