Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatische schrijver

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Hey mensen,

Ik zat/zit een beetje te denken wat ik nu ga maken, zoals je al zag in mijn vorige topic over het robot behuizing.

Tevens leek het me wel lagge om een keer een schrijver te maken. Eentje waar je tekst invoert, en die dan een pen laat bewegen dat die met jou handschrift schrijft.

Is dat al ooit eens gedaan hier ? of is dat (te) moeilijk ?

Heeft iemand goede ideen daarvoor ?

Waar ik ook aan zat te denken is om een Laser printer te mollen, en er pen-inkt en een eigen font te doen.

Groetjes,

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

Rmg

Word wel lastig denk ik, je zou zou een plotter kunnen bouwen dan heb je een printer die met een pen werkt ;)

Inkt in een laser printer gaat zowiezo niet werken, laserprinters werken met toner niet met inkt en helemaal geen (ball)pen inkt :P

• Niekk

Niekk

Topicstarter
oh ja .. Dat met die laser printer was dom xD

Maareeeh, wat bedoel je met een plotter ? (of klink ik nu heeel blond ? )

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Euhm, een Plotter is zon "printer" met een naald. Denk aan zon ding die ze gebruiken bij aardbevingen :9

[ Voor 32% gewijzigd door Bitage op 08-10-2007 21:44 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een printer van een seismometer is wel iets anders dan een plotter waarmee je technische tekeningen op A2 kunt maken ;)

🖥️ | 🚗

• Niekk

Niekk

Topicstarter
ah, precies wat ik nodig heb dus, alleen ipv een naald een pen :P
Zijn die dingen er in a4 model ? (als ik google zie ik dingen zoals A0 (beetje groot))

a4 en zelfbouw.. Ik ben en blijf een hobbyist he ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Niekk op 08-10-2007 21:52 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hint: Lego had meer dan 10 jaar geleden al een zelfbouwplotter die je met een simpel computertje en een paar motortjes kon laten tekenen en schrijven.

🖥️ | 🚗

• Rmg
  • Laatst online: 23:41

Rmg

Niekk schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:49:
ah, precies wat ik nodig heb dus, alleen ipv een naald een pen :P
Zijn die dingen er in a4 model ? (als ik google zie ik dingen zoals A0 (beetje groot))

a4 en zelfbouw.. Ik ben en blijf een hobbyist he ;)
naja als je zelf wil bouwen heb je denk ik al gezien wat je nodig hebt. een x as een y as en eventueel een z as ;)

Hoe groot je het wil maken ligt dan aan jezelf ;) als voorbeeld zou je ook een cnc mill kunnen nemen en dan zonder de 'boor' maar met een pen, http://www.youtube.com/watch?v=vkmoy1YdZIA <- zoiets dus dit is dan een best wel duur bouwpakket van elektuur maar zoiets kan je wel als mooi zelfbouw voorbeeld nemen

zo zag btw een van de lego plotters eruit ;) http://www.mijan.de/bilder/lego/8094-4.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 08-10-2007 22:00 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb wel eens zo'n ding gemaakt alleen dan met een graveer pen die rond draaide zodat je hem in plastic kon laten graveren. Het maken was niet zo moeilijk, 2 servo's. Alleen de software kost wel wat tijd...

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Megamind schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:07:
Ik heb wel eens zo'n ding gemaakt alleen dan met een graveer pen die rond draaide zodat je hem in plastic kon laten graveren. Het maken was niet zo moeilijk, 2 servo's. Alleen de software kost wel wat tijd...
en dan het (in jou geval plastic) laten bewegen ?

Of hoe heb je dat precies gedaan. Want de mogelijkheiden die ik zoal ben tegengekomen:

- een arm die alleen naar z-as kan (zodat het papier beweegt voor de x-y)
- een arm die alleen z en x kan, (zodat het papier alleen beweegt voor de y)
- een arm die z, x en y doet.

Wat is volgens jullie de beste methode ? Ik gok voor methode 2. dat je het papier op een soort van "roller" (denk aan een typmachine) doet .

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Niekk schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:28:
[...]

en dan het (in jou geval plastic) laten bewegen ?

Of hoe heb je dat precies gedaan. Want de mogelijkheiden die ik zoal ben tegengekomen:

- een arm die alleen naar z-as kan (zodat het papier beweegt voor de x-y)
- een arm die alleen z en x kan, (zodat het papier alleen beweegt voor de y)
- een arm die z, x en y doet.

Wat is volgens jullie de beste methode ? Ik gok voor methode 2. dat je het papier op een soort van "roller" (denk aan een typmachine) doet .
Nummer 2 lijkt mij ook het beste/makkelijkste... De grote "echte" plotters doen het tohc ook zo?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
sowieso moet je bewegen over X én Y as (een Z is niet van toepassing omdat het oppervlak van papier 2 dimensionaal is ;)). De pen beide laten doen, resulteert in een redelijk groot apparaat, maar lijkt me wel het eenvoudigst (zo werkt ook het legoding). Het papier beide laten doen geeft een nog veel groter apparaat (overigens is dit voor snij-, graveer of freesmachines wel wat meestal gekozen wordt vanwege de overbrenging voor de draaiende "punt").
Als je het splitst, zit je steeds met het probleem dat gewone printers ook hebben: meerdere lijnen in de richting waarin het papier beweegt moet je of tekenen in puntjes en dan het papier bewegen, of je moet het paier bewegen met de punt op het papier, en "terugspoelen" voor een volgende lijn.
Gwannoes schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:33:
[...]

Nummer 2 lijkt mij ook het beste/makkelijkste... De grote "echte" plotters doen het tohc ook zo?
echte plotters zijn geen zelfbouw :D

Dat "jouw handschift" laat je maar al vallan; dat is zoo moeilijk te imiteren dat het programmeren ervan al helemaal onbegonnen werk is. "Een" handschrift is al eenvoudiger; maar dan nog is dta heel complex. Spatiëren is heel variabel en de "aansluitingen" van lettersliggen heel anders afhankelijk van weke letters het zijn. Schrijf maar eens na: "ab ad ak al ob od ok ol jb jd jk jl"

[ Voor 38% gewijzigd door the_stickie op 10-10-2007 15:42 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Een Z as voor een schrijver is niet echt belangrijk, zeker niet voor een hobby project aangezien je de pen gewoon naar beneden kan duwen, dus een X - Y as zou voldoende moeten zijn.

Ik heb die plastic schrijver met een bewegende graveer punt gemaakt die rondtolt, alleen met een soort klem kon je het stuk plastic naar boven bewegen, ipv de graveerpen naar beneden.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een z-as voor een pen zou je simpel kunnen implementeren met een duwsolonoid (basicly een spoel met een veer en een stuk metaal waar de pen op zit.)

Die kan je kant en klaar kopen voor een paar euro (zelfs minder als je rondkijkt, zo heeft baco er voor 0,50), daarop monteer je een pen en hoppa, z-as.

• Anthor
  • Niet online
of je neemt een paar motortjes en past zo'n etchasketch aan (ik weet de nederlandse naam niet :X)

Afbeeldingslocatie: http://images.quizilla.com/L/littlelilly/1078118798_tchasketch.jpg

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heerlijk topic :) Nu voel ik me pas echt een ouwe zak.
Vroeger werkte iedereen met plotters omdat er simpelweg geen fatsoenlijke printers met hoge resolutie en kleur waren.
Het makkelijkst is om een tweedehands HP plotter op de kop te tikken, die kosten geen drol meer.
Zoek naar een exemplaar met een rs232 poort want ze zijn er ook met GPIB (HPIB) en da´s lastig aansturen.
Het taaltje om de plotter te dresseren is HPGL en daarmee kun je alles wat TS beschrijft, elke letter wordt beschreven door een serie HPGL commando´s. Kun je gewoon als ascii naar de rs232 poort sturen. De betere plotters kennen ook het commando "penspeed" en "penpressure" waarme je met een beetje experimenteren echt handschrift kan nabootsen.

voorbeelden van plotters zijn de goedkope HP7470 en HP colorpro
spelen met HPGL kan hiermee http://www.swplot.com/splot.htm
plotterpennen kopen kun je hier http://www.chartpak.com/kohinoor/plotter_cat.htm (is groothandel) maar een oude pen leegslopen en een balpen erin zetten is een fluitje van een cent

De wat oudere HP kleurenprinters hebben soms ook een HPGL emulator maar daar kun je niet de handschrift grapjes die TS wil mee.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
met de Z as bedoel ik het van-het-papier-afhalen van de pen, omdat er anders tussen de woorden/letters lijnen komen ;)

De tip van die HP plotter vind ik wel een leuk idee, caipirinha :) Ik zal eens gaan zoeken!

Maar waar kan je die goeiekope HP plotters halen dan ? als ik zo zoek zie ik er niet veel (lees; geen)

[ Voor 19% gewijzigd door Niekk op 12-10-2007 16:08 ]

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Deze is vrij duur, maar wel met garantie
http://www.helmut-singer.de
klik our currentgoods / search by category / plotters printers / 7470

beetje zoeken en je vind er een voor $50 a $150

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

• Gwannoes
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

caipirinha schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 01:25:
Deze is vrij duur, maar wel met garantie
http://www.helmut-singer.de
klik our currentgoods / search by category / plotters printers / 7470

beetje zoeken en je vind er een voor $50 a $150
die's met GPIB interface... Niet zo practisch. (HP-IB == GPIB) Zulke interfacekaarten zijn behoorlijk prijzig (en da's niet omdat het zulke ingewikkelde kaarten zijn... :( Monopoli van National Instruments :r )

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Niekk

Niekk

Topicstarter
hmmzzzz. ik denk dat ik dan maar eens zo'n plotter ga kopen ;)
Jammer dat ze er niet zelf-bouw zijn ..

• SeatRider
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Anthor schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:57:
of je neemt een paar motortjes en past zo'n etchasketch aan (ik weet de nederlandse naam niet :X)

[afbeelding]
Ik ken 'm als Magna-doodle, hoewel dat ook niet echt een NL naam is :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1