Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Schaadt het niet, dan baat het niet
Overigens is voor een koplamp volgens mij de verwachte levensduur net zo belangrijk als de lichtopbrengst. "Halfords" schenkt me op dat vla nogal weinig vertrouwen
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
offtopic, dit is een nederlands forum toch? praat dan ook ABNSnake schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 20:55:
Dus gij zijt zo ne gast die als tegenligger u ogen bijna verblind

Dus harstikke fijn dat je gloeilampie gevuld is met Xenon-gas, 't is niet hetzelfde
De lamp zal ietsje "witter" zijn dan een normale lamp, maar meer ook niet.
Wise enough to play the fool
Vind het zowiezo goedkoop staan als je heldere koplampen hebt met dat 'xenon look' gebeuren. De kleur lijkt er niet op en de lichtopbrengst haalt het bij lange na niet...
Zowiezo heb ik vraagtekens bij de Halfords lampen die de helft van een setje Philips kosten!
Whoop!
wel opletten dat je er niet met je vingertjes aanzit bij het inzetten

you had me at EHLO
Anoniem: 35978
Ik weet verder wel hoe een halogeenlamp functioneert maar kan niks vinden over de invloed van het soort gas.
Een 'koud' gas heeft een absorptie-spectrum. Dus het zal ongewijfeld íets doen met de kleurtemperatuur. Niet dat je dat gaat merken though.Anoniem: 35978 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:25:
Kan iemand eens uitleggen waarom de soort gas in een (halogeen)lamp de kleurtemepratuur zou beïnvloeden?
Ik weet verder wel hoe een halogeenlamp functioneert maar kan niks vinden over de invloed van het soort gas.
Verder is denk ik het blauwe kleurtje van het glas de grote 'boosdoener'. Die blokkeert een deel van het licht met een langere golflengte, zodat je 'blauwer' (lees: witter probably) licht overhoudt.
Fatsoenlijke Xenonlampen verblinden niet. Niet meer of minder dan fatsoenlijk afgestelde normale lampen.Snake schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 20:55:
Dus gij zijt zo ne gast die als tegenligger u ogen bijna verblind
Zolang ik Xenon verlichting op m'n motor heb heeft men nog nooit geseind naar me. En dan rij ik nog met de motor, die net iets meer op en neer gaat vanvoor bij het optrekken en remmen.
Of Xenon verblindt of niet hangt ook nog eens af van het type koplamp dat je hebt. Je kan die met een lens hebben, die zijn het beste. Dan ook nog met reflector, iets minder goed. En dan ook nog die met geribbeld glas aan de voorkant, daar kan je het best mee laten. Dat zijn ook degenen die het felste verblinden. Xenon in een goede koplamp geeft eem mooi gebundelde straal.

Links normaal, rechts Xenon.
De lampjes in de TS zijn trouwens gewoon een verkooptrucje. Mensen lezen "xenon" en denken meteen dat het echte xenonlampen zijn. Daarvoor ben je echter een 250€ kwijt en dat is net wat meer werk dan gewoon het lampje vervangen.
Echte xenonlampen gaan trouwens pakken langer mee dan normale halogeenlampen doordat ze veel minder heet worden
En ik ben het eens met een poster hierboven. GoT is een Nederlands forum, typ het dan ook
[ Voor 39% gewijzigd door DinX op 08-10-2007 21:37 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Anoniem: 35978
Voor minder dan de helft zijn ze toch ook gewoon te koop? Of is dat heel slecht spul ofzo?DinX schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:32:
[...]
De lampjes in de TS zijn trouwens gewoon een verkooptrucje. Mensen lezen "xenon" en denken meteen dat het echte xenonlampen zijn. Daarvoor ben je echter een 250€ kwijt en dat is net wat meer werk dan gewoon het lampje vervangen.
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
H4 is meestal wat duurder omdat je daar groot licht en normaal licht in 1 lampje hebt. Daar heb je dan de keuze:
- normale Xenon: daarmee verlies je je groot licht, heb je enkel 1 stand van verlichting (heb je voor een goede 100-150€ als je goed zoekt)
- bi-Xenon met halogeenlampje: daarmee heb je groot licht door een klein halogeenlampje . Maar dat halogeenlampje stelt zo weinig voor tegenover die Xenonlamp dat het nauwelijks opvalt dat je groot licht voert. Deze gaan richting 200€
- bi-Xenon met een magnetisch klepje: hierbij zit er een mechanisme met een klepje in je Xenonlamp die dmv een magneet dat klepje omhoog en omlaag laat gaan. Het zorgt er eigenlijk voor dat ofwel de onderkant van de Xenon doorgelaten wordt, ofwel de bovenkant. Door middel van je reflector/lens gaat daardoor je licht hoger of lager schijnen. Dus niet meer licht zoals je bij de normale H4 hebt, maar licht dat meer omhoog schijnt. Echt bedoelt om ver te schijnen of te seinen dus. Diesetjes zitten tussen de 200 en 250€.
Ik heb dus de duurste optie:
- normaale licht:

- groot licht:

Je ziet dat de bundel gewoon op een andere plaats gericht is. Niet vergeten dat m'n motor op z'n jiffy staat, daardoor gaat het zo van linksbeneden naar rechtsboven. Normaal is het een mooi horizantale afgelijnde bundel licht.
M'n normale licht is vrij laag afgesteld, ik zie namelijk graag wat er op de grond ligt op de motor. Het grote licht zit net boven de grens verblinden/niet verblinden. Maar dat gebruik je ook enkel als er niemand voor je rijdt of tegemoet komt. Of om te seinen natuurlijk
Maar de mensen die verblinden met hun Xenon setje zijn ofwel mensen met een slechte koplamp (van dat ribbelglas), of mensen die hun verlichting gewoon te hoog afgesteld hebben. Standaard verlichting staat in erg veel gevallen al te hoog afgesteld, laat staan als je dat dan nog een paar keer zo sterk maakt.
Die 2de soort zijn vaak de mensen die roepen ("kijk ! ik zie de borden op een kilometer afstand al schijnen !!"). Zo hoort het dus niet.
* DinX heeft ook een testritje gemaakt met z'n ouders die hem tegemoet reden en waar ik een stukje achter gereden ben
Maar qua intensiteit zegt die foto een paar posts terug wel alles. Links is een speciale motorlamp. Beneden schijnt die wat oranje, boven fel wit licht (feller dan normale H4). Die verbleekt gewoon naast de Xenon.
[ Voor 48% gewijzigd door DinX op 08-10-2007 21:48 ]
Kijk, dat vind ik dus frappant. Ik heb zelf af-fabriek Xenon (Skoda Octavia, denk dezelfde Xenon als in de VW's ?) en bij aflevering vond ik dus al dat ze nogal hoog schenen. Kreeg ook regelmatig seinen van tegenliggers. Dus ik terug naar de dealer om de lichten te laten stellen. Volgens hun zou het nu goed moeten zijn maar ik heb dus nog steeds dat ik borden op een kilometer afstand kan zien, echter alleen aan de rechterkant. Mijn lichtbundel loopt dus zeg maar aan de rechterkant steeds meer schuin omhoog. Handig om de borden te lezen maar als ik op de linkerbaan rij schijn ik dus bij mensen op de rechterbaan in de binnenspiegel. Dat zie ik gewoon reflecteren als een idioot.Die 2de soort zijn vaak de mensen die roepen ("kijk ! ik zie de borden op een kilometer afstand al schijnen !!"). Zo hoort het dus niet.
Mensen seinen nu bijna nooit meer maar komt toch nog wel eens voor. Afgelopen weekend kwam een motor ineens rechts naast mij rijden en begon te gebaren met zijn arm van onder naar schuin boven. Daarmee bedoelde ie ongetwijfeld mijn lichtbundel die hem verblind als ie rechts van me rijd.
Zijn die gasten op de weg nu aan het zeuren of heeft de dealer me gewoon niet goed geholpen
Het is ook zo vaag dat ik de neutrale stand niet lager kan zetten van de Xenon verlichting. Je ziet tijdens het rijden dat ding constant corrigeren in hoogte maar toch vertrouw ik het niet helemaal.
Ik denk niet dat ze zulk soort seintjes voor de gein doen, vooral niet een motorrijder die d'r zo relatief veel moeite voor doet.kazuka schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:11:
[...]
Zijn die gasten op de weg nu aan het zeuren of heeft de dealer me gewoon niet goed geholpen

Kan je zien als je auto in de garage staat. Zet dan het licht maar eens aan. Als het goed is heb dan dan 1 fijne bundel (zoals op mijn eerste pic) met slecht een klein beetje licht eromheen. Als je koplampen nu vuil zijn dan gaat heel dat vuil oplichten waardoor het gewoon alle kanten op schijnt.
Vandaar ook dat die lampen met ribbels zo slecht zijn voor Xenon. die ribbels zogen ook dat het licht alle kanten op schijnt. Dus goed je lampen schoon houden (daarom hebben auto's met fabriek-af xenon ook verplicht koplampsproeiers, moet je ze natuurlijk wel gebruiken).
Als auto's mij verblinden als ik op de motor zit krijgen ze ook meteen groot licht van mij terug. Op de motor zit je al stukken hoger dan in de auto, dus als het je dan al verblindt dan krijg je als automobilist al helemaal de volle lading van die lui. Het valt me trouwens op dat het tegenwoordig meer mensen met normaal licht zijn die verblinden dan mensen met echte Xenon. Waarschijnlijk ook omdat het nu meer en meer fabriek-af is met de bijhorende verplichte dingen als automatische hoogteverstelling en sproeiers.Osiris schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:14:
[...]
Ik denk niet dat ze zulk soort seintjes voor de gein doen, vooral niet een motorrijder die d'r zo relatief veel moeite voor doet.
Ook niet vergeten dat blauw licht sneller opvalt en je er dus sneller naar gaat kijken. als je in een normale koplamp kijkt (recht erin) verblindt het ook, maar dat doe je zelden omdat het niet zo opvalt. Xenon valt dan weer harder op waardoor je er naartoe kijkt.
[ Voor 36% gewijzigd door DinX op 08-10-2007 22:18 ]
De aanbieding klopt gewoon.
Het is een lamp waar (ietwat) xenon gas in zit.
Echter
dit is GEEN lamp met xenon gasontlading, ookwel HID!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat is al een paar keer aangehaaldpaQ schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:05:
krijgen we weer zo'n discussie over de rijders met xenon
De aanbieding klopt gewoon.
Het is een lamp waar (ietwat) xenon gas in zit.
Echter
dit is GEEN lamp met xenon gasontlading, ookwel HID!
Osiris schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:02:
Een "echte" Xenon-lamp is AFAIK géén "gloeilamp", zoals normale gloeilampen en halogeenlampen dat wel zijn. Een "echte" Xenon-lamp is een gasontladingslamp.
Dus harstikke fijn dat je gloeilampie gevuld is met Xenon-gas, 't is niet hetzelfde
teacher schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:04:
Is gewoon verkooptrucje.
De lamp zal ietsje "witter" zijn dan een normale lamp, maar meer ook niet.
DinX schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:32:
[...]
Je kunt beter gewoon Philips Bluevisions halen... Die gaan tenminste een fatsoenlijke tijd mee...
^^ Met dom. als je dan toch voor zulke lampjes gaat, gewoon Blue Vision nemen. Voordat ik Xenon had altijd op de motor gehad, zowel m'n huidige als m'n oude. Zelfs met de motor en elke dag naar het werk nog niet stuk gegaan (gaat normaal sneller stuk op een motor).MikeyMan schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:58:
Ze hebben wel een licht andere kleur, maar de algehele kwaliteit is helemaal bagger...
Je kunt beter gewoon Philips Bluevisions halen... Die gaan tenminste een fatsoenlijke tijd mee...