Atheros 5007EG WLAN op XP

Pagina: 1
Acties:
  • 8.658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Soms wou ik wel eens dat ik geen IT professional was.. dan kon ik gewóón mijn laptop naar de computer winkel brengen en dan kon ik hem over 2 weken weer ophalen met een andere wireless kaart en het volledige geïnstalleerde bijbehorende en 100% onnodige softwarepakket.

Jammer genoeg snap ik teveel van computers :(

Ik heb bij de Dixons (jawel!) een Acer Aspire 3054WXMi opgehaald met Vista dat op 512MB liep. Nouja, laten we het houden op 'Vista dat op 512MB' punt.

Ik heb voor mijn opleiding (en hobby) veels te veel software nodig dat niet op Vista werkt zodat ik genoodzaakt was om Windows XP te installeren (onzin, ik haat Vista gewoon intens). De IT professional die ik ben, had ik alle drivers binnen no time geinstalleerd.

Ik wou toen met de Atheros 5007EG verbinding maken met het plaatselijke WLAN. Lukte niet.
Instellingen gecontroleerd, power settings van het stuurprogramma op Off, Normal en Max geprobeerd maar kon maar niet connecten.

Meer specifiek: De netwerken worden gezien, maar wanneer ik connectie wil maken staat hij stil bij 'type netwerk bepalen' en daarna is het hele venster (Windows Zero) weg. Wanneer ik handmatig de WLAN heb toegevoegd, staat het stil bij 'Wachten op het netwerk' om daarna ook spontaan te stoppen. Overige laptops (direct naast mij) connecten zonder enig probleem.

Ik heb veel verschillende versies drivers geprobeerd, vanaf 4.2 naar 6.0 maar allen gaf hetzelfde probleem. Ik heb de kaart er nog uitgehaald om zeker van de chipset te zijn, maar dit klopt toch echt. Het is de 2425 chip van Atheros.

Nu ik niet naar een computer winkel kan omdat zij het óók niet kunnen oplossen, ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze hardware/software combo of dat iemand anders een helder idee heeft. Ik wil jullie persé bedanken omdat ik heel erg graag het wireless wil kunnen gebruiken, ook op mijn opleiding is dit onmisbaar. Bedankt!

EDIT: Wat ik nog was vergeten te vermelden, is dat de Windows installatie up-to-date is en dus dat de Zero configurator (naar mijn weten) ook up-to-date is. Ik heb verder geen andere laptops met een mini-PCI-express 1x slot waar ik het kaartje op zou kunnen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gamo op 08-10-2007 20:00 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
kijk eens op de acer website. Staan vaak drivers op, gewoon de vista driver proberen te installeren op xp. misschien werkt het

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Mijn bevindingen over het installeren van de Vista drivers:

Ik had versie 7.3 van de Atheros drivers (www.atheros.cz) voor Vista 32bit. Deze installeerde zichzelf niet goed, maar ik kon wel naar de ini's verwijzen. De driver werd succesvol geupdate van 5.1 naar 7.3 en ik dacht 'yes, gelukt'. Ik moest nog even rebooten, maar daarna kreeg ik het gele uitroeptekentje. 'Stuurprogramma kan niet worden geladen'. Ah.. niet voor XP dus. Ik ging toen een versie terug (5.1) met het idee dat de nieuwste bestanden wel zouden blijven staan. Deden ze ook :) Resulteerde in een blauw scherm toen ik de schakelaar van de WLAN kaart aanzette.

Het was een goede poging, maar jammer genoeg mislukt.

Next!

• LeVortex
Acer voegt volgens mij zelf ook code toe aan drivers. Dus misschien kwam het door dat er een gedeelte code miste (heb er niet echt veel verstand van dus luister nie teveel naar mij :+ )
maar als die vista code niet helpt zou ik het in iedergeval niet weten

• LeVortex
http://www.atheros.cz/dow...atheros=AR5007EG&system=1

dit zijn volgens mij gewoon xp drivers. die kun je ook proberen. of heb je die al geprobeerd?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
LeVortex schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 20:37:
http://www.atheros.cz/dow...atheros=AR5007EG&system=1

dit zijn volgens mij gewoon xp drivers. die kun je ook proberen. of heb je die al geprobeerd?
Ja, laat ik eens wat specifieker zijn.

Ik heb alle (ja echt) driver geprobeerd vanaf de:

- Acer site (US, Palermo, German drivers van buitenlandse Acer sites)
- Fora over XP driver voor deze kaart
- Atheros site
- unofficial drivers
- Vista drivers ;)

Ook de Acer drivers (staan er momenteel op) doen het niet, maar dat hoorde ik vaker langs de fora, en dan de driver die wel zou werken hadden ze er met een link bijstaan (meestal...). Dus nog andere open source drivers wellicht, geen probleem, kom maar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gamo op 08-10-2007 20:43 ]

• LeVortex
hmm nu weet ik het ook echt niet meer :S
misschien als tijdelijke oplossing een wireless usb stick... maar dat is ook niet echt fijn (weet ik uit ervaring)

maar hoe je dit echt kunt oplossen weet ik ook niet. Misschien een medetweaker die een oplosing weet?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 20:48

Sebazzz

3dp

Is niet gewoon je Wireless gedeelte stuk? Als je een Ubuntu 7.04 Live CD start kan je dan wel connecten? Weet je wel zeker dat je de juiste instellingen hebt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
The Triad schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 20:49:
Is niet gewoon je Wireless gedeelte stuk? Als je een Ubuntu 7.04 Live CD start kan je dan wel connecten? Weet je wel zeker dat je de juiste instellingen hebt?
Of ik zet de Vista installatie terug maar het imagen van de huidige situatie is weer zoveel moeite! Toch ga ik het proberen, tenzij iemand iets anders weet.
Sank-you

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 20:54
Ik had hetzelfde probleem als TS. Ik wou XP installeren op mijn Vista laptop.
Ook Acer, maar type 9413 en Broadcom wlan kaart. Ik kreeg de wlan kaart maar niet
geïnstalleerd. Alles zo beetje geprobeerd, net als TS.

Maar toen een goede tip gelezen:
Op de site http://www.laptopvideo2go.com kan je een driver scan uitvoeren.
Die wijst je op een werkende driver. Bij mij was dat een Dell wlan driver! Asjemenou..?!?
Werkte bij mij...

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Crapperdecrap ik heb die Device Scan tool geinstalleerd, dacht dat het spyware kon zijn maar dat viel mee. Hij wees me idd op een rare Thinkpad Wireless LAN driver aan. Ik heb die geinstalleerd en mijn driver versie is van 5.1 naar 5.3 gegaan. Dat was wel gaaf! Alleen houd ik de exact zelfde problemen met het connecten :( :( Ik voel dat de oplossing niet ver meer kan liggen!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:15
Kijk hier eens http://customerproducts.a...tomerproducts/default.asp

Fabrikanten die Atheros chipset gebruiken, ik heb er ervaring mee dat drivers van sommige fabrikanten werken op andere.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
chimo schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:58:
Kijk hier eens http://customerproducts.a...tomerproducts/default.asp

Fabrikanten die Atheros chipset gebruiken, ik heb er ervaring mee dat drivers van sommige fabrikanten werken op andere.
Damn ik kreeg er geen zoek results uit, werd doorgelinkt naar een fout-pagina. Zowel in FF als in IE, vraag me af of ie het bij jouw wel doet.

Ik ga maar XP imagen en dan de Vista image eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamo op 09-10-2007 09:08 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:15
Gamo schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 23:04:
[...]

Damn ik kreeg er geen zoek results uit, werd doorgelinkt naar een fout-pagina. Zowel in FF als in IE, vraag me af of ie het bij jouw wel doet.

Ik ga maar XP imagen en dan de Vista image eens proberen.
Zoek via de hoofdpagina http://www.super-g.com

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb de originele Vista image terug gezet, en daar werkt de kaart ook niet. Precies dezelfde foutmelding als in XP. Ik ben dus van mening dat het niet zo zeer aan de driver ligt, maar aan de hardware aangezien deze kaart out-of-the-box hoort te werken.

Verder is mijn HDD gisteren doodgegaan, dus ik laat de laptop ophalen met 2 defecten. Ik dank u voor uw onschatbare tips.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gamo schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:55:
Soms wou ik wel eens dat ik geen IT professional was.. dan kon ik gewóón mijn laptop naar de computer winkel brengen en dan kon ik hem over 2 weken weer ophalen met een andere wireless kaart en het volledige geïnstalleerde bijbehorende en 100% onnodige softwarepakket.

Jammer genoeg snap ik teveel van computers :(
Niet om lullig te doen of om je af te zeiken maar als je er dan zoveel van snapt why een el cheapo Acer?
Eeen beetje techneut kan aan zijn water voelen dat zoiets alleen maar ellende geeft. Dat ding hangt aan compromissen aan elkaar.
Beetje zonde van je tijd en geld. Had maar iets meer geld uitgegeven en dan een beter en stabieler notebook gehad.
En IT Professional .... hmmzzz... tegenwoordig noemt iedereen zichzelf dat zodra ze de aan/uit knop van een PC kunnen vinden. Ik zou er dus niet zo te koop mee lopen, bescheidenheid siert de mens en de échte professional.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
regmaster schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 07:40:
[...]

Niet om lullig te doen of om je af te zeiken maar als je er dan zoveel van snapt why een el cheapo Acer?
Eeen beetje techneut kan aan zijn water voelen dat zoiets alleen maar ellende geeft. Dat ding hangt aan compromissen aan elkaar.
Beetje zonde van je tijd en geld. Had maar iets meer geld uitgegeven en dan een beter en stabieler notebook gehad.
En IT Professional .... hmmzzz... tegenwoordig noemt iedereen zichzelf dat zodra ze de aan/uit knop van een PC kunnen vinden. Ik zou er dus niet zo te koop mee lopen, bescheidenheid siert de mens en de échte professional.
regmaster, ik heb het er expres zo dik bovenop gelegd :) Als ik zo goed was, had ik wel meer ervaringen met Acers gehad waarschijnlijk... Fact of the matter is, laptop voor school, student, samenwonend, bijbaantje, lesgeld, hamster, etc.

Ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit en afwerking van deze specifieke laptop echt geweldig is, hij kan ook helemaal uit elkaar en dat vind ik super. Hij zit technisch gewoon super in elkaar, en dat mocht ik niet verwachten. Nu ga ik de service van Acer uittesten, ik hoop dat ze me niet teleur stellen, dan ben ik 100% tevreden.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gamo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:39:
[...]

regmaster, ik heb het er expres zo dik bovenop gelegd :) Als ik zo goed was, had ik wel meer ervaringen met Acers gehad waarschijnlijk... Fact of the matter is, laptop voor school, student, samenwonend, bijbaantje, lesgeld, hamster, etc.

Ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit en afwerking van deze specifieke laptop echt geweldig is, hij kan ook helemaal uit elkaar en dat vind ik super. Hij zit technisch gewoon super in elkaar, en dat mocht ik niet verwachten. Nu ga ik de service van Acer uittesten, ik hoop dat ze me niet teleur stellen, dan ben ik 100% tevreden.
Ik heb blijkbaar de nuance in je verhaal gemist. Succes met de service van Acer.

Verwijderd

het ligt puur aan je Atheros kaartje heb het zelfde gehad met mijn toshiba standaard geleverd met xp, schijnt dat die niet fijn werkt met WPA en sommige channels van je wlan pakt die niet,

ik heb zelf gewoon via v&a een Intel Wlan kaartje gekocht voor 16 euro en het ingebouwd ipv de Atheros.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 08:46:
het ligt puur aan je Atheros kaartje heb het zelfde gehad met mijn toshiba standaard geleverd met xp, schijnt dat die niet fijn werkt met WPA en sommige channels van je wlan pakt die niet,

ik heb zelf gewoon via v&a een Intel Wlan kaartje gekocht voor 16 euro en het ingebouwd ipv de Atheros.
Je zegt dat hij niet werkt met bepaalde channels en beveiliging, heb jij het dan voor elkaar gekregen om wél netwerk verbinding te krijgen met bepaalde instellingen? Dan zou ik dat nog kunnen creeëren uiteindelijk. Ik heb ongeveer 5 verschillende netwerken geprobeerd, zakelijk met WEP op channel 6, particulier onbeveiligd (channel onbekend) en op mijn schoolnetwerk. Ben benieuwd of jij de instellingen hebt gevonden.

Verder kost een nieuw kaartje tegenwoordig 20 euro, maar is wel moeilijk te leveren.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Even een copy uit een ander topic, dit is semi-afsluitend voor dit topic namelijk:

De Dixons heeft mijn laptop kaal aangenomen. Ik had de complete doos + alle onderdelen verpakt enz. omdat de helpdesk zei dat dat nodig was. Maar Dixons is een uitzondering blijkbaar. Nouja, in ieder geval werd er niet moeilijk gedaan en ik kreeg mijn gelijk meteen.

Product werd ingebracht in het systeem en ik kreeg een uitdraai voor akkoord. Er stond bij klachtomschrijving:
- netwerk kaart doet het niet
- computer start niet op

Mijn problemen waren dat de netwerk kaart niet met WLANs kon connecten, voor de rest deed ie het wel. Ik voelde al, dat zown Technische Dienst ziet 'hij is geinstalleerd, hij doet het, klaar' en dat ik hem dus gewoon terug zou krijgen. En 'computer start niet op' was wel erg basic, daar doe je niemand een plezier mee.

Ik vroeg dus om een revisie van de klachten, maar dat kon niet. Nou, dan kan ik ook niet akkoord gaan. Oh toen kon het wel. Klachtomschrijving veranderd naar:

- netwerkkaart kan geen verbinding maken met netwerken
- HDD draait niet

Dit vond ik goed genoeg voor een akkoord (HDD werd niet eens meer gezien, maargoed). Brief gekregen, verwachte reparatietijd: 3 tot 5 weken. Gelukkig heb ik herfstvakantie. Ben benieuwd!

Verwijderd

Gamo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:37:
[...]

Je zegt dat hij niet werkt met bepaalde channels en beveiliging, heb jij het dan voor elkaar gekregen om wél netwerk verbinding te krijgen met bepaalde instellingen? Dan zou ik dat nog kunnen creeëren uiteindelijk. Ik heb ongeveer 5 verschillende netwerken geprobeerd, zakelijk met WEP op channel 6, particulier onbeveiligd (channel onbekend) en op mijn schoolnetwerk. Ben benieuwd of jij de instellingen hebt gevonden.

Verder kost een nieuw kaartje tegenwoordig 20 euro, maar is wel moeilijk te leveren.
ik heb verder niet getest dat kan kwam ik toen tegen via google, beveiliging is erg belangrijk bij wifi daar pas ik niks op aan

Verwijderd

Evenals vraagsteller ben bezig mijn Acer notebook (5610Z) te verlossen van de eindeloze problemen met Vista door het installeren van Win XP.
Ook ik kreeg daarbij de Atheros AR5007 wlan niet aan de praat en kwam op zoek naar een oplossing op deze site terecht.
Het biedt wel enige troost als je merkt dat je niet de enige bent die met zulke complicaties om tobt.

Op de site van Acer was ik er niet uit gekomen maar achteraf blijkt dat ik niet goed genoeg had rondgekeken. Daar is veel meer aanwezig dan ik eerst door had: massa's aan drivers, geordend op type van pc of notebook, en vervolgens op OS (zowel XP als Vista).

Daar ontdekte ik alsnog de driver die wel aansloeg, nl. 802bg Atheros XB63 Ver. 5.3.0.35.zip.
Te vinden op http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5610.html.

Misschien helpt dit?
Ik ben benieuwd.
Josée

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:31:
Evenals vraagsteller ben bezig mijn Acer notebook (5610Z) te verlossen van de eindeloze problemen met Vista door het installeren van Win XP.
Ook ik kreeg daarbij de Atheros AR5007 wlan niet aan de praat en kwam op zoek naar een oplossing op deze site terecht.
Het biedt wel enige troost als je merkt dat je niet de enige bent die met zulke complicaties om tobt.

Op de site van Acer was ik er niet uit gekomen maar achteraf blijkt dat ik niet goed genoeg had rondgekeken. Daar is veel meer aanwezig dan ik eerst door had: massa's aan drivers, geordend op type van pc of notebook, en vervolgens op OS (zowel XP als Vista).

Daar ontdekte ik alsnog de driver die wel aansloeg, nl. 802bg Atheros XB63 Ver. 5.3.0.35.zip.
Te vinden op http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5610.html.

Misschien helpt dit?
Ik ben benieuwd.
Josée
Met deze driver is het je ook gelukt om te connecten naar draadloos netwerken? Jammer genoeg is mijn Acertje nu bij meneer Acer, maar die komen er toch niet uit ^^ Kan ik deze driver alsnog proberen, thanks!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
Ja met deze driver ging het connecten in 1 keer goed, was de verbinding stabiel en de snelheid ook goed. In eerste instantie bood Toshiba ook aan om het notebook te repareren...

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
Ik heb dit probleem net opgelost met een Acer 9410Z;

De acer drivers + atheros client utility werkte _niet_. Deze installeerden wel, maar vonden geen adapter.

Oplossing:

De acer driver en client utility installeren en dan gewoon de nieuwste driver van Atheros zelf gebruiken voor de wlan adapter, dan installeert ie de adapter.

Met windows zero wireless configuration kreeg ik geen goede verbinding, met de client van atheros wel.

Atheros client vroeg of ik de zero wireless config uit wou schakelen, ik koos ja maar dat werkte niet en heb de windows service met de hand uitgeschakeld.

Nu werkt het :P

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb de laptop terug van garantie, nogsteeds werkt het niet.

Ik heb inmiddels een Intel kaartje besteld, is dat ook weer opgelost.

:/

Verwijderd

Juist een HP laptop (goedkoop en niet van mij) moeten draadloos internet instellen. Had dan verbinding dan beveiligd met WEP opeens krijg ik geen verbinding meer. Zie het netwerk wel maar windows kan geen verbinding maken. Dan terug reset van modem en naar WPA gezet en nog steeds het zelfde. Ik neem mijn mobiel en probeer te verbinden en in 123 online. Andere laptop genomen en ook in 123 online. De site zelf vond ik ook maar raar en geen goeie ondersteuning van Atheros. Ook het type van de HP op de site zelf was er nergens een driver te vinden en stond er dat er een Intel Wlan Pro inzat. Valde wel een beetje tegen van HP.

Heb maar gezegd dat ze een andere USB stick moest kopen want het had geen pcmcia slot.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik mis je beveiliging, en of het wel werkt zonder beveiliging...?

Verwijderd

Exorcist schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:51:
Ik mis je beveiliging, en of het wel werkt zonder beveiliging...?
Ik heb dir probleemook en kan je melden dat als ik de beveiliging op router uit zet deze ook niet kan connecten.

Ik zit momenteel achter een Fujitsu Siemens Esprimo Mobile wat opzich een fijne laptop is, echter werken met die kaart is een ramp.

Die kaart is volgens mij niet makkelijk te vervangen aangezien het geen SoDIMM aansluitingen meer zijn maar iets kleiners.

WPA reken ik niet op met deze kaart trouwens, ik draai wel de laatste firmware vanaf de site en niet die van Fujitsu Siemens.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:24:
[...]

Die kaart is volgens mij niet makkelijk te vervangen aangezien het geen SoDIMM aansluitingen meer zijn maar iets kleiners.
SoDIMM sloten zijn voor laptop-geheugen..Mini-PCI is voor bijv. Wifi kaartjes, en mini PCI-e is voor nieuwere insteekkaartjes (zoals ook bijv. Wifi kaartjes). :)

Verwijderd

Exorcist schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:39:
[...]

SoDIMM sloten zijn voor laptop-geheugen..Mini-PCI is voor bijv. Wifi kaartjes, en mini PCI-e is voor nieuwere insteekkaartjes (zoals ook bijv. Wifi kaartjes). :)
Ja Duh, dat SoDIMM voor mem is lijkt me wel duidelijk toch ?? :p

Ze lijken er alleen erg op, dus dat zijn mini-PCI sloten dan, maar om het voor iedereen duidelijk te maken dat het geen mini-PCI-e is leek me dit wat handiger.

Toch vind ik het wazig dat die kaart zo vreemd doet onder XP.
Pagina: 1