Toon posts:

IRQL_NOT_LESS_OR_OR EQUAL foutmelding door RAM geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb sinds een week al mijn onderdelen bij elkaar voor mijn nieuwe PC. Ik heb uiteraard alles ingebouwd en bij de installatie van Windows XP Prof. leek alles voorspoedig te verlopen.Maar na verloop van tijd (paar uurtjes na de installatie) kreeg mijn nieuwe systeem kuren. Hij begon zichzelf te rebooten. Na de optie 'zelf restarten' uit gezet te hebben bleek dat ik de foutmelding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kreeg. Uiteraard op internet rondgekeken, maar ik kom er niet wijs uit. Ook even bij de locale MyCom langsgeweest en die zei dat het iets met het geheugen kon zijn.

Ik heb dus mijn 2 Corsair geheugen modules apart en samen getest. Eentje zorgt ervoor dat mijn systeem om de haverklap crasht (met de IRQL_....-foutmelding) en de andere zorgt ervoor dat mijn PC als een zonnetje loopt. Wanneer ik beide modules plaats dan krijg ik ook om de haverklap de bovenstaande foutmelding.

De volgende componenten heb ik in mijn PC:
Mobo - Asus P5N32-E SLI
Processor - Intel E6850
Geheugen - Corsair TWIN2X2048-6400
Videokaart - Asus EN8600GTS
450 Watt Asus voeding

Nou zit ik met de vraag of die ene geheugen module echt kapot is, of dat ik misschien mijn bios o.i.d. moet updaten. Een geheugen test runnen is er niet bij, aangezien de boel crasht als ik deze ga draaien. Ik moet namelijk zeker weten dat de module kapot is, aangezien de webshop 35 euro in rekening brengt als ik hem retourneer en hij blijkt niet echt deffect te zijn.

Heeft iemand een verlossend antwoord of een suggestie? Bij voorbaat dank!

Gegroet,

Luc

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Groeten hoeft niet ;)

En je kan ook gewoon met de verpakking de 2 ramlatjes opsturen naar de fabrikant zelf, zit je niet met die zever van 35 euro. Wel even een RMA nummer aanvragen via de site van de fabrikant ;)

Ik heb eigelijk hetzelfde voor, dual channel kit, 1 van de 2 kapot. Ik ga rechtstreeks naar OCZ, makkelijker als via de webshop :)

[ Voor 23% gewijzigd door Snake op 08-10-2007 19:37 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai Memtest86 op de verdachte module. Als ie echt kapot is heb je binnen 5 min foutmeldingen en weet je dat ie niet goed is.

Edit: Lees nu pas dat het niet mogelijk is. Het lijkt mij toch wel heel duidelijk dat 1 module echt kapot is als je nog niet eens een test tool kan draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 08-10-2007 19:37 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:51

Soggy

vroemmmm

Ik heb het ook gehad, dezelfde foutmelding. Oorzaak: ook een defect reepje (Corsair) geheugen.

Je hebt zelf al geconstateerd dat er een reepje defect is: terugbrengen en omruilen dus, je zult zien dat ie daarna als een zonnetje werkt!

If it works, tweak it

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de snelle reactie!

Ik zal het toch maar via de webshop doen, want ik geloof dat als je iets naar Corsair wilt sturen, dat je het dan naar Canada kunt verzenden. Maar ik heb nu bevestiging dat de module waarschijnlijk echt kapot is, dus dan zit ik ook niet met die 35 euro bij de webshop.

Nogmaals bedankt _/-\o_

• pretender 0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:01
Ik had dat niet al te lang geleden ook. Toen kwam het omdat ik de ADDR op 2T zette, terwijl de geheugen module dit niet ondersteunde. Nadut ik het terug zette, deed alles het weer prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder niks aan mijn instellingen in de bios o.i.d veranderd, dus daar zou het niet aan kunnen liggen ;)

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
In mijn vorige configuratie (AMD 3200+, Nforce 3 moederbord) kreeg ik deze foutmelding ook af en toe in een BSOD. Er stond toen ook nog een driver bij, blabla.sys (ik weet de exacte naam niet meer).

Ik heb die driver naam opgeschreven en op gegoogled het bleek om een Nforce driver te gaan van waarschijnlijk de onboard netwerkkaart. Gebruik je die toevallig ook? Zo ja, dan zou ik eens proberen de onboard LAN uit te schakelen en proberen te booten.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de onboard LAN ja en heb gewoon de drivers van het mobo geïnstalleerd. Ik krijg geen foutmelding met iets van .sys, dus ik denk dat het daar ook niet aan ligt, want mijn PC werkt prima zonder die ene module.

Toch bedankt voor de reactie :)
Pagina: 1