Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stufi icm Universiteit na het HBO

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht eind van dit collegejaar mijn opleiding informatica in Rotterdam te hebben afgerond, nu ben ik er in de loop der opleiding en werk achter gekomen dat het toch niet helemaal is wat ik zoek.
Ik heb er veel plezier in gehad en het is zeker geen verspeelde tijd geweest, maar ik zoek wat breders.

Toen is mijn oog op een opleiding AI gevallen, met name die in Groningen spreekt me erg aan.

Punt 1:
Ik woon momenteel in Sliedrecht, een klein gehucht onder de rook van Dordrecht, Groningen is een flink eind rijden en hoewel ik het an sich niet erg vind om hier weg te gaan, blijf ik toch liever in Sliedrecht wonen, hier heb ik alles en heb ik het erg goed.
Is de opleiding in Groningen van goede kwaliteit als je het bijvoorbeeld vergelijkt met die van Utrecht, de 2de keus (het vakkenpakket spreekt me iets minder aan).
Als ik voor Utrecht kies kan ik nog even thuis wonen (hoewel ik nu 23 ben en ondanks het goede (mamma koken, mamma wassen) leventje hier wil ik heel graag op mezelf).

Punt 2:
Volgende punt is het opraken van mijn recht op stufi, als ik voor Groningen kies betekent dat uiteraard dat ik een kamertje moet betrekken, wat de nodige kosten met zich mee brengt. Hier begint de schoen te knellen.
Laten we even uitgaan van dit rekensommetje: 800 (maximale lening) * 12 (maanden in een jaar :+) * 5 (gehele ba-ma traject) = levert het lieve sommetje van 48000 plep, exclusief de 3,**% rente op jaarbasis.
Zijn er hier meer mensen die dit traject (dus HBO-Uni) hebben doorlopen (niet persé AI dus :+) en hoe zijn deze met de schulden omgegaan.
Een dergelijke schuld als net afgestudeerde is geen prettig vooruitzicht natuurlijk.

Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik ben zeer benieuwd, want m'n plannen zijn na dit stufi nieuws toch wel grondig in de war gebracht.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb ook (grotendeels) zonder stufi nog een universitaire opleiding gedaan. Dat heeft mij een behoorlijke IBG studieschuld opgeleverd die ik nu aan het terugbetalen ben. Financieel geen probleem maar het is toch een aardig bedrag per maand want ik niet voor andere dingen kan gebruiken.

Een deel van die opleiding heb ik betaald door varierend 2 tot 5 dagen per week erbij te werken.

Toen ik doorstudeerde kon ik op grond van mijn HBO opleiding een behoorlijk aantal vrijstellingen krijgen. Het is dus aan te raden om een keer contact op te nemen met de studie-adviseurs van die opleidingen om te kijken of ze een doorstroomprogramma hebben en in hoeverre dat aansluit bij je huidige opleiding.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:12:

<knip>

Punt 2:
Volgende punt is het opraken van mijn recht op stufi, als ik voor Groningen kies betekent dat uiteraard dat ik een kamertje moet betrekken, wat de nodige kosten met zich mee brengt. Hier begint de schoen te knellen.
Laten we even uitgaan van dit rekensommetje: 800 (maximale lening) * 12 (maanden in een jaar :+) * 5 (gehele ba-ma traject) = levert het lieve sommetje van 48000 plep, exclusief de 3,**% rente op jaarbasis.
Zijn er hier meer mensen die dit traject (dus HBO-Uni) hebben doorlopen (niet persé AI dus :+) en hoe zijn deze met de schulden omgegaan.
Een dergelijke schuld als net afgestudeerde is geen prettig vooruitzicht natuurlijk.
Kun je als afgestudeerd HBO'er (dus met een bachelor diploma) niet zonder al teveel moeite instromen in het eerste jaar van de masteropleidingen. Als je gelukt hebt kan dit zonder pre-master, anders moet je er vaak nog een half jaar extra aan plakken. Verder krijg je volgens mij nog één jaar studiefinanciering (HBO 4 jaar, Uni 5 jaar, dus nog één jaar tegemoet), dan zou je dus maximaal 1,5 jaar moeten lenen, wat je financiele plaatje een stuk minder 'ernstig' maakt. Eventueel zou je dan het eerste jaar ook nog wat moeten lenen als je op kamers gaat, maar dan waarschijnlijk zeker niet het volledige bedrag.

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb het traject HBO-uni doorlopen en dat is eigenlijk altijd financieel goed gegaan. Vanaf mijn HBO woonde ik al op kamers, maar daarna kreeg ik geen stufi meer. Daarom heb ik altijd 2 dagen per week gewerkt. Aangezien je al wat ouder bent verdien je dan genoeg om van te leven, zeg 700 euro. Om boeken en collegegeld te betalen heb ik geld geleend, wat aan het eind van studie neerkomt op ongeveer 10k euro. Dit geld is geleend tegen een hele vriendelijke rente, dus dat ga ik ook heel langzaam terugbetalen en voor andere dingen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, waarschijnlijk, het voordeel niet dat ik in kan stromen in mn master, het is een onderzoeksmaster neurologie aan het BCN in Groningen (ook wel Track N genoemd op de website).
Wat dus zo goed als gegarandeerd neerkomt op 5jaar, hoewel de uni me hier een dezer dagen uitsluitsel over gaat geven.

Is dat de investering waard vraag ik me dan af, staat bijvoorbeeld het salaris wat je gaat verdienen na deze studie wel in verhouding met de gemaakte kosten?
Ik wil me best diep in de schulden steken, maar het moet terugverdiend worden :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 09:02 ]

Verwijderd

/me kickt dit topic even omdat hij niet een topic over exact hetzelfde onderwerp wil openen.

Na mijn HBO heb ik alweer bijna een jaar gewerkt. Aangezien ik toch nog graag een universitaire studie zou doen, ben ik maar eens gaan uitrekenen wat de kosten hiervan zijn.

Een goed gemiddelde aan maandelijkse uitgaven leek me 750 euro; 300 euro voor een kamer, 150 euro aan collegegeld, 200 euro aan huishoudelijke uitgaven en 100 euro aan studiemateriaal.

Dit komt met de nodige inflatie op een totaal kostenplaatje van 38.500 euro over een periode van 4 jaar. Aangezien ik zo'n 12.000 euro gespaard heb, kom ik 26.500 euro te kort over een periode van 4 jaar, oftewel zo'n 550 euro per maand.

Deze 550 euro lijkt me een haalbare opgave met een baantje naast de studie, of is dit erg veel? In het ergste geval kan ik maximaal 810 euro per maand bijlenen (maximaal 3 jaar lang) tegen 3,7 % rente. Aangezien ik een rentepercentage van 3,8 % kan krijgen op een spaarrekening, lijkt het interessant om een volledige lening aan te gaan. Een nadeel is dat dit geld minimaal een jaar op de spaarrekening moet staan. Aan de andere kant is dit geen probleem, gezien de 12.000 euro waar ik toch 16 maanden mee zou moeten kunnen doen. Daarnaast wil ik natuurlijk ook nog werken.

Iemand die ervaringen heeft hiermee? Vooral de maandelijkse kosten vind ik lastig te schatten.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 11:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:42:
Na mijn HBO heb ik alweer bijna een jaar gewerkt.
[...] een periode van 4 jaar
Heb je na je HBO dan vier jaar nodig om een universitaire master te halen? Of kan je met een schakeljaar+master er aanzienlijk korter over doen? Dat zou de berekening heel anders maken :)

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Beugelfles schreef op woensdag 14 november 2007 @ 01:14:
[...]

Heb je na je HBO dan vier jaar nodig om een universitaire master te halen? Of kan je met een schakeljaar+master er aanzienlijk korter over doen? Dat zou de berekening heel anders maken :)
Zover ik weet met een schakeljaar moet je nog altijd 2 jaar master doen. En HBO > Uni lijkt me niet echt een kindergarten-overstap, dus neem je een jaar extra als buffer.

Ik zou eerder wat op je uitgave gaan bezuinigen. Maak een gedetailleerd lijstje met wat je daadwerkelijk gaat uitgeven, sommige boeken koop je maar een keer, dus je schooluitgaven zou ik vasthouden op 500 euro per jaar voor 3 jaar en niet voor 4 jaar. 750 euro per maand vind ik nogal veel, met een huur van 300 denk ik dat je als je fatsoenlijk leeft makkelijk op 600 a 650 kan uitkomen. Maar zoals gezegd, maak gewoon een gedetailleerd lijstje, kosten huur, verzekering, etc etc. De dingen die je eenmalig koopt zoals boeken, maak er een schatting van en tel deze eenmaal bij je totaalsom op.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:42:
/me kickt dit topic even omdat hij niet een topic over exact hetzelfde onderwerp wil openen.
Deze 550 euro lijkt me een haalbare opgave met een baantje naast de studie, of is dit erg veel? In het ergste geval kan ik maximaal 810 euro per maand bijlenen (maximaal 3 jaar lang) tegen 3,7 % rente. Aangezien ik een rentepercentage van 3,8 % kan krijgen op een spaarrekening, lijkt het interessant om een volledige lening aan te gaan. Een nadeel is dat dit geld minimaal een jaar op de spaarrekening moet staan.
Zie Banken met hoge rente - deel 2 voor een info voor hogere rentes, 4.5% zonder jaar-beperkingen is ondertussen mogelijk.

Verwijderd

Bedankt voor de interessante reacties! Persoonlijk vind ik de 600 a 650 euro iets aan de lage kant, zeker als je bedenkt dat 650 euro - 300 euro (huur) - 150 euro (collegegeld) maar 200 euro is.

Van die 200 euro moeten huishoudelijke kosten (eten, etc.), internet, telefoon, verzekeringen, studiemateriaal, eventuele reiskosten, onvoorzien, etc. betaald worden. Dat lijkt me vrij krap.

1500 euro aan studiemateriaal over 4 jaar is ongeveer 30 euro per maand. Dat lijkt me bij nader inzien redelijker dan 100 euro per maand, 4 jaar lang. Wellicht is een kostenplaatje van 700 euro per maand redelijk.

Interessant topic over hoge rentes. Mijn eerste gedachte wordt in het begin van dat topic al geuit: Wat is dat voor een bank, betrouwbaarheid, variabelheid van de rente, etc?

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37

ko9

Ik heb ook 4 jaar HBO gedaan (en afgerond) en ben daarna naar de Uni gegaan, maar ik kreeg nog 1 jaar extra stufi. Volgens mij zijn die regels altijd al zo: 4 jaar stufi voor hbo en een jaar extra als je doorstroomt naar universiteit.

Daarnaast kan ik het nu goed volhouden door 500 euro per maand te lenen bij ib-groep (heb wel redelijk goedkope kamer; €180,-), als ik het nu bekijk ben ik in 4 jaar klaar met de uni, waarvan dus 3 jaar lenen, wat neerkomt op 7200 euro schuld. Nouja zo'n bedrag is niet al te moeilijk terug te betalen na een goede universitaire studie...

Maarja, als ik je mag adviseren: kies gewoon de stad/opleiding die je kwalitatief het beste lijkt (Groningen/Utrecht zijn allebei gezellige steden), je zult toch een keer het huis uit moeten en als je niet te decadent leeft vallen die schulden echt wel mee

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
ko9 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:31:
Daarnaast kan ik het nu goed volhouden door 500 euro per maand te lenen bij ib-groep (heb wel redelijk goedkope kamer; €180,-), als ik het nu bekijk ben ik in 4 jaar klaar met de uni, waarvan dus 3 jaar lenen, wat neerkomt op 7200 euro schuld. Nouja zo'n bedrag is niet al te moeilijk terug te betalen na een goede universitaire studie...
€500 per maand is 500*12=€6.000/jaar, 6.000*3=€18.000 in drie jaar. Inclusief rente gaat dat zo richting €20.000. Dat is opzich nog niet duur voor een goede opleiding natuurlijk, maar €7.200 is het niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Ik heb ook 4 jaar HBO gedaan (en afgerond) en ben daarna naar de Uni gegaan, maar ik kreeg nog 1 jaar extra stufi. Volgens mij zijn die regels altijd al zo: 4 jaar stufi voor hbo en een jaar extra als je doorstroomt naar universiteit.
IB-Groep: 'Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool, krijg je vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. '
500 x 3 x 12 is in mijn belevingswereld 18000 euro (net als argro al zei). Uiteindelijk heb je van 320 euro per maand geleefd, waar ik 400 had gerekend. Ik lijk dus wel op het goede pad te zitten.
Maarja, als ik je mag adviseren: kies gewoon de stad/opleiding die je kwalitatief het beste lijkt (Groningen/Utrecht zijn allebei gezellige steden), je zult toch een keer het huis uit moeten en als je niet te decadent leeft vallen die schulden echt wel mee
Ik heb al een opleiding gekozen, dat is het probleem niet. En inderdaad, ik zal uit mijn huis moeten, terug een kamertje in. Het zal wel weer wennen zijn.

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Ik ben ook benieuwd naar of dit klopt. Mijn zus heeft 1 jaar hotelschool (hbo) gedaan, daarna 4 jaar HEBO (hbo) en heeft in totaal (de eerste) 4 jaar stufie gekregen. Ze doet nu haar 1jarige master in Amsterdam, mét pre-master. Ze krijgt momenteel géén stufie.

Ik heb ooit gehoord dat het zo zit:
Je krijgt stufie voor de tijd die je hoogstgenoten opleiding op z'n korst duurt.

Voorbeeld:
Ikzelf studeer elektro (hbo) en zit nu in het laatste jaar. Ik wil graag een 2-jarige master doen hier in Eindhoven. De TU-bachelor voorafgaand aan de master duurt 3 jaar, dus ik zou recht hebben op 5 (3+2) jaar stufie. Volgens mij krijg ik dus nog 1 jaartje stufie als ik het goed heb _/-\o_

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nogmaals, ik heb het nagevraagd en je kan het ook lezen op ib-groep.nl, je krijgt maar 4 jaar stufi normaal gesproken :) . Het is wel zo dat als je geneeskunde o.i.d. doet het afwijkt maar dat komt doordat deze studie standaard al langer duurt.

Maar wat wel zo is volgens mij, is dat men langer stufi geeft als je tijdens je HBO opleiding ook een opleiding aan de UNI volgt. Mocht je dit zeker willen weten moet je gewoon even bellen naar de IB groep :)

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37

ko9

Allereerst, excuses voor mijn (vrij grove) rekenfoutje hierboven :P had mn post nog aangepast waardoor dat erin was geslopen... (ik leen idd 20k)

Ik had het dus bij het begin van mn schakeljaar nagevraag bij de ib-groep en toen is mij meerdere malen verteld dat ik nog een jaar te goed had zodra ik me als masterstudent inschrijf (bij begin van schakeljaar moest ik me eerst als WO-bachelor inschrijven). Echter lijkt het nu dat ze me al die keren voor de gek hebben gehouden :( Ik lees namelijk ook het volgende op ib-groep.nl
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool, krijg je vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor sommige langere studies (zoals geneeskunde of godgeleerdheid) kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je na je WO-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je een jaar extra prestatiebeurs.
Oftewel; ik voel me zwaar genaaid door de belmiepjes die ik toen aan de lijn heb gehad...
Pagina: 1