[OS X] Geen IP adres van chello

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 09:47

sjaak

un giorno credi

Topicstarter
Mijn schoonzus heeft een PowerMac gekregen met daarop Mac OS 10.4 geinstalleerd. De machine draait goed, verse installatie, echter is het elke keer de vraag of de Mac een ip adres krijgt. Ze heeft een chello internet verbinding die prima werkt met een PC waarop Windows XP is geinstalleerd. Wanneer deze verbinding op de Mac wordt aangesloten krijgt ze eerst een apipa adres, en soms na een half uur, soms helemaal niet, een ip adres waarmee de internetverbinding werkt.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om bepaalde dingen uit te sluiten:

- Modem herstart. Mac krijgt tijdens het "bootproces" van het modem netjes een lokaal ip adres (192.168.*.*), zodra er een link is verschijnt er een apipa adres.
- PC aangesloten zodra dat apipa adres verschijnt. PC krijgt direct een goed ip adres. Terug in de mac weer een apipa.
- MAC adres aangepast via sudo ifconfig en een refresh van het ip erachteraan, geen resultaat.(MAC-adres schijnt hard geprogrammeerd te zijn, kan je alleen voor die sessie veranderen?)
- Duplexinstellingen aangepast, 10 en 100 full en half duples, ook geen resultaat.

Wanneer ik een router er tussen plaats werkt alles als een zonnetje, maar ik vraag me af waarom het niet direct kan en wat ik nog kan proberen om het toch werkend te krijgen. De UPC helpdesk heeft ook geen idee wat het probleem kan zijn.

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:34
sjaak schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:33:

- MAC adres aangepast via sudo ifconfig en een refresh van het ip erachteraan, geen resultaat.(MAC-adres schijnt hard geprogrammeerd te zijn, kan je alleen voor die sessie veranderen?)
Het MAC adres is inderdaad hard geprogrammeerd op de NIC (netwerkkaart). Deze kun je niet veranderen, of je moet de firmware flashen van je NIC. Er zijn wel MAC-spoof tooltjes, maar ik weet niet of die voor Macintosh bestaan (even voluit i.v.m. verwarring :)).

De rest van je vraag heb ik niet even 1 2 3 een antwoord op.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:52

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

hmm dus mac booten zodra je lokaal ip heb naar 62.179.105.77 gaan.
daar de gegevens in vullen modem en pc opnieuw aanmelden werkt niet?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

brr, ja je moet bij chello nog steeds je MAC-adres registreren van de computer/router die direct aan modem hangt.. voordat je kan internetten toch?

Als je ander pc aan je modem hangt, moet je opnieuw registreren..

[ Voor 19% gewijzigd door kaassouffle op 08-10-2007 18:37 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:52

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

kaassouffle schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:37:
brr, ja je moet bij chello nog steeds je MAC-adres registreren van de computer/router die direct aan modem hangt.. voordat je kan internetten toch?

Als je ander pc aan je modem hangt, moet je opnieuw registreren..
dat klopt.

ook al is het niet meer hard gebonden dus aangezien je hem gewoon zelf kan wijzigen tegenwoordig en niet meer de helpdesk daar voor moet bellen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Topicstarter
Ik heb gelezen dat het mac-adres idd hard in een rom staat, maar dat je die wel tijdelijk kan aanpassen. Volgens mij hoeft het mac-adres niet opnieuw geregistreerd te worden want ik kan zowel de pc als de router aansluiten en krijg dan direct een goed ip adres. Soms, na 30, 45 minuten wachten krijgt de mac echter wel een goed ip en heb ik via de provisioning pagina de gegevens gecontroleerd en opgeslagen, echter gaat dit om gewone adresgegevens, zoals de helpdesk ook al bevestigde. Toen ik de boel voor het eerst installeerde, op de pc, kreeg de pc een 10.*.*.* adres en was het idd nodig om de boel te provisionen.

Degene die um eerst gebruikte had um ook achter en router hangen en dat werkte altijd prima. Ik denk dat er ergens toch iets mis gaat en in het uiterste geval zet ik er een simpel routertje tussen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. :)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die NATrouter heeft nog wel enkle voordelen:

Firewall functie, je PC heeft dus geen public IP meer (veiliger)
Internet deel functie, beide toestellen altijd op het internet, geen gepruts meer..
Heeft ook een switch ingebouwd dus bestanden en printers delen wordt ook mogelijk

Ga in hemelsnaam niet aan de slag om de MACaddressen van de pc en de mac gelijk te zetten. Dit is vragen om problemen als je toch besluit later een netwerk te bouwen

ik zou maw niet moelijk doen en een simpele NATrouter kopen..

You don't need eyes to see, you need vision

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sjaak schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:02:
Ik heb gelezen dat het mac-adres idd hard in een rom staat, maar dat je die wel tijdelijk kan aanpassen. Volgens mij hoeft het mac-adres niet opnieuw geregistreerd te worden want ik kan zowel de pc als de router aansluiten en krijg dan direct een goed ip adres.
Als de router het mac-adress van de windows-XP pc spooft krijg je precies de situatie die jij beschrijft.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Topicstarter
Die pc gaat weg, dus er komt geen netwerkje. Ik vind het eigenlijk nutteloos om een router voor 1 apparaat neer te zetten. Maar ja, als er geen oplossing is draait het daar wel op uit. Iig zijn er geen voordehand liggende oplossingen, dus ik heb m'n best gedaan. ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

sjaak schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:24:
Die pc gaat weg, dus er komt geen netwerkje. Ik vind het eigenlijk nutteloos om een router voor 1 apparaat neer te zetten. Maar ja, als er geen oplossing is draait het daar wel op uit. Iig zijn er geen voordehand liggende oplossingen, dus ik heb m'n best gedaan. ;)
Gewoon een simpele switch ertussen gooien, kost geen drol.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 09-10-2007 13:16 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
^^ dat lost dus echt geen **** op.. Verschil switch / router... zucht

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sjaak schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:24:
Dan moet je met de OS-X pc aan het kabelmodem opnieuw door die provisioning-stap heenlopen. Ik ben de exacte details even kwijt, maar je zus heeft een brief van UPC waarin het beschreven staat.

Dan krijg je overigens precies de omgekeerde situatie. Met XP PC of router werkt het niet of slecht, en met Mac werkt het goed.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Topicstarter
burne schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:38:
[...]

Dan moet je met de OS-X pc aan het kabelmodem opnieuw door die provisioning-stap heenlopen. Ik ben de exacte details even kwijt, maar je zus heeft een brief van UPC waarin het beschreven staat.

Dan krijg je overigens precies de omgekeerde situatie. Met XP PC of router werkt het niet of slecht, en met Mac werkt het goed.
Mjah, dat had ik dus al gedaan. Zodra er dan eindelijk een ip verschijnt snel door die stappen heen, modem uit, mac uit, wachten, alles weer aan maar dan nog steeds hetzelfde issue.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

breekbrood schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:34:
^^ dat lost dus echt geen **** op.. Verschil switch / router... zucht
Lees je in aub :)

Verwijderd

Volg je eigen advies maar eens op ;)
Switch
Router

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Doh, ik ken het verschil wel. Wil alleen zeggen dat de TS niet persee een router hoeft aan te schaffen, en dat een switch ook voldoet. Maar ik zal het topic wel verkeerd gelezen hebben, nevermind. (Ik heb overigens ook UPC, en ben zeer bekend met het MAC adres gebeuren).

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 09-10-2007 13:00 ]

Pagina: 1