Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Verkeerssituatie] Wie moet ik voor laten gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben op het moment bezig met het leren voor mijn theorie-examen rijbewijs B. Allemaal vrij simpel moet ik zeggen maar ik heb een situatie hier in de buurt waarvan ik niet helemaal zeker weet of ik hem wel goed snap :P

Afbeeldingslocatie: http://www.26fps.nl/got/situatie.gif

Stel, ik ga op de fiets rechtdoor (van fietspad naar nummer 1, rode lijn), wie moet ik dan voor laten gaan? Geldt dit als een gewoon gelijkwaardig kruispunt (er staan geen relevante borden) en moet ik dus alleen rechts voor laten gaan en auto nummer 3 moet mij voor laten gaan?

Oh, ik zie trouwens net dat de blauwe lijn van auto 1 niet klopt, moet dus een grote lijn zijn en bij de groene uitkomen ;)

Nog even een uitleg hoe de situatie is:
Fiets: Rechtdoor, van fietspad naar auto 1, rode lijn
Auto 1: Grote bocht naar links, blauwe lijn (die dus niet helemaal klopt)
Auto 2: Kleine bocht naar rechts, gele lijn
Auto 3: Groene lijn, van nummer 3 naar nummer 2

Dankeschön!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Indien er geen borden aan het eind van het fietspad staan is het volgens mij een gelijkwaardig kruispunt. Rechts heeft dan voorrang.

Money for nothin' and your chicks for free

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:14
Auto 2 eerst want van rechts.
Fietser
Auto 3
Auto 1

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:12
Rechts heeft voorrang. Dus je moet al het verkeer van rechts voor laten gaan, dat is auto 2. Omgekeerd geldt voor auto 3 ook dat hij verkeer van rechts voorrang moet verlenen. Dus hij moet jou voorrang verlenen. Jij hebt voorrang t.o.v. auto 1, omdat deze afwijkt van een rechte lijn en omdat hij eerst nog auto 3 voorrang moet verlenen.

Kortom je laat auto 2 voorgaan en gaat dan rijden. Punt is alleen dat in de praktijk auto 2 waarschijnlijk er zo lang over doet dat auto 3 ook gewoon door kan rijden, voordat jij uberhaupt kan oversteken :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Hoedje op 08-10-2007 15:48 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Hoedje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:36:
Rechts heeft voorrang. Dus je moet al het verkeer van rechts voor laten gaan, dat is auto 2. Omgekeerd geldt voor auto 3 ook dat hij verkeer van rechts voorrang moet verlenen. Dus hij moet jou voorrang verlenen.

Kortom je laat auto 2 voorgaan en gaat dan rijden. Punt is alleen dat in de praktijk auto 2 waarschijnlijk er zo lang over doen dat auto 3 ook gewoon door kan rijden, voordat jij uberhaupt kan oversteken :P.
Waarom auto 1 ook? Die komt van rechtvoor en wil linksaf slaan.

Verwijderd

Auto 3 moet jou voor laten gaan
Jij moet auto 2 voor laten gaan
Auto 1 moet jou voor laten gaan, maar die moet sowieso ook auto 3 voor laten gaan..

Eerst moet auto 2 gaan - kleinste bocht en hoeft niemand voorrang te geven aangezien die niet voor auto 1 zal blokkeren
Vervolgens de fietser - komt van rechts en gaat dus voor op auto 3 en rechtdoor op dezelfde weg gaat voor op auto 1
dan auto 3 - komt van rechts en gaat dus voor op auto 1
dan auto 1

Rechts gaat voor
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 15:41 ]

• sOid
  • Niet online
Oke, had ik 'm toch goed :) Bedankt. Wat m'n eigenlijke vraag was, is of een fietspad nou meetelt aan een gelijkwaardige kruising. Ja dus :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:12
DeeJee schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:38:
[...]

Waarom auto 1 ook? Die komt van rechtvoor en wil linksaf slaan.
Dat was mijn sneaky edit, ik dacht eerst dat auto 1 ook van rechts komt, maar die komt van de overkant :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Hoedje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:49:
[...]

Dat was mijn sneeky edit, ik dacht eerst dat auto 1 ook van rechts komt, maar die komt van de overkant :)
Inderdaad sneekey ;) :)

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 21:57

The Deaken

Nexus

Vraag 16.

Afbeeldingslocatie: http://www.vvnfryslan.nl/img/fotos/verkeerstoets_2006_-_vraag16.jpg

Moet u de bromfietser voor laten gaan?

spoiler:
A. Ja, ook een kruising met een fietspad wordt als gelijkwaardige kruising aangeduid. Hier geldt dat bestuurders van rechts voorrang hebben.
bron: http://www.vvnfryslan.nl/?noordoost_fryslan/nieuws/a/16/ (tweede hit met google ;) )

Et voilla :)

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Verwijderd

maar als de weg waar de fietser op rijd idd een fietspad is en geen autoweg dan zullen er waarschijnlijk wel haaientanden staan

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zie ze niet staan hoor :?

• sOid
  • Niet online
Die afbeelding kende ik al (zit ook op de ANWB cd-rom) maar mijn situatie was net iets anders, en de uitleg van de cd-rom ook. Die van jou is veel duidelijker :P
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:29:
maar als de weg waar de fietser op rijd idd een fietspad is en geen autoweg dan zullen er waarschijnlijk wel haaientanden staan
Hoeft niet hoor, was in mijn geval ook niet zo :)
Pagina: 1