Exchange 2003 Hard-recovery missing e-mail

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Hai,

Korte inleiding; afgelopen donderdag (4okt) is de stroom op ons MSA500 (san) onderbroken geweest. De exchange database was helaas corrupt en onze backup was 2 dagen oud (2okt). Gelukkig waren we wel in het bezit van de transactie log bestanden.

We hebben eerst een zogeheten dail-tone database actief gezet; je hernoemt of verplaatst de .edb en .stm file en daarna geef je opdracht om de store te mounten, Exchange zal de database niet vinden en maakt een nieuwe lege database aan. Op deze manier kunnen de gebruikers e-mail versturen en ontvangen maar hun mailbox is helemaal leeg. We hebben in deze situatie gedraaid tot vrijdag avond (5okt). Toen hebben wij hetvolgende uitgevoerd:
  • SMTP connector gestopt zodat er geen nieuwe mail binnenkwam
  • PST files getrokken van de dail-tone database met exmerge
  • Dail-tone database gemarkeerd voor restore (allow overwrite by restore)
  • Alle transactie log bestanden tot 4 minuten voor de crash in de log folder geplaatst
  • Database van afgelopen dinsdag (2okt) teruggezet
  • Dataprotector heeft automatisch deze logbestanden af laten spelen door exchange. De events in de eventviewer bevestigen dat de allemaal zijn afgespeelt
  • PST's van de dail-tone database geimporteerd in de live database
Volgens de eventviewer zijn alle transactie log bestanden tot 4 minuten voor de crash afgespeeld. Ik zie inderdaad ook e-mails van van donderdag (4okt) in mijn mailbox, deze kwamen uit de dail-tone database. Deze is dus goed 'gemerged'. Ik heb toevallig geen e-mail van woensdag (3okt) maar andere collega's van mij hebben dit wel.. De transactie log bestanden zijn dus WEL afgespeeld anders hadden zij deze e-mail niet kunnen hebben.

Desondanks zien we dat bij veel mensen alle e-mail tussen 2 en 4 oktober verdwenen is; alsof de transactie bestanden niet zijn afgespeeld. We hebben bij die mensen de mailbox al doorzocht maar niets gevonden, ook niet in de prullenbak of 'verwijderde items herstellen'. We hebben voorbeelden van berichten die zijn verdwenen omdat deze nog aanwezig zijn op de blackberries maar niet in exchange.

Is er een exchange guru die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ik snap er niets meer van, alle transactie log bestanden zijn gewoon afgespeeld (zonder foutmelding), er is expres geen repair (eseutil.exe /P) gedraait op de database omdat dit inderdaad 'destructive' kan zijn. Dit is de reden waarom we hebben gekozen voor een restore van tape + afspelen van logs.

8)7

iemand?

• Pakjebakmeel
halp? :/

• Westereen
  • Laatst online: 06-02 17:22
Zo'n exchange expert ben ik niet maar probeer eens met een ander exchange backup / restore programma dat actieve database door te bladeren en te kijken of je ze dan wel ziet. Dit kan bijvoorbeeld met de software van ontrack: http://www.ontrackpowerco...exchange-server-recovery/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pakjebakmeel schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:41:
Ik snap er niets meer van, alle transactie log bestanden zijn gewoon afgespeeld (zonder foutmelding), er is expres geen repair (eseutil.exe /P) gedraait op de database omdat dit inderdaad 'destructive' kan zijn.
Dit is de reden waarom we hebben gekozen voor een restore van tape + afspelen van logs.
Je kan er natuurlijk ook gewoon de recovery group daarvoor gebruiken en op de kopie van de database een repair loslaten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pakjebakmeel
Hmm, we hebben de database opnieuw ge-restored in de recovery group en daarna ge-exmerged. Deze keer zijn de mails er wel. We zullen ze mergen met de live-database, ik vermoed dat outlook er een zooitje van heeft gemaakt. Zo zaten er bijvoorbeeld e-mail in de offline ost's van gebruikers die niet meer in exchange zaten. Ook niet na synchronisatie. :S

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-10-2007 23:16 ]