[Upgrade] Quad of Duo Core, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Ik werk al 4 jaar op het volgende systeem:

AMD 2800+ Barton cpu
Asus A7N8X Deluxe
1 GB Kingston geheugen

De rest van de pc zoals de hardeschijf, dvd brander etc zijn allemaal bij de tijd.

In 2003 was het een aardig systeempje. Ik doe er videobewerking mee, paar uurtjes per week (Pinnacle Studio 9, ik wil overstappen naar 11, maar mij pc kan dit gewoon nu niet aan). Speel af en toe een spel (Half-Life 2, Farcry etc, meer kan hij niet aan) en ik gebruik hem om DVD's te rebuilden (encoden etc). Eigenlijk doe ik er van alles op.

Na 4 jaar vind ik het wel weer een keer tijd voor een upgrade. Spellen werken traag of ik moet zoals bij MOH - Airborne een grafischekaart met pixelshader 3.0 hebben (heb nu een Asus X800XT Platinum Edition, een mooie kaart maar blijkbaar alweer aan het verouderen.
Het is de bedoeling dat ik eerst mijn mobo + proc + geheugen ga upgraden. Ik gebruik altijd AMD maar ben nu eens benieuwd naar een Intel systeem.

Mijn eisen zijn alvolgt:

- Ik wil er ongeveer weer 3 a 4 jaar mee kunnen werken.
- Budget heb ik niet echt, voor de proc zou dit max 280 eu mogen zijn
- Ben van plan nog een poos (1 jaar) Windows XP 32 bit Pro te blijven gebruiken, Vista vind ik tot nu toe gewoon te log. Kan XP met een Quadcore overweg?

Zelf zat ik te denken aan het volgende:

Moederbord:
GigaByte GA-P35C-DS3R
Ik lees er goede verhalen over, een stabiel moederbord.

Processor:
Duo of Quad
Ik ben er nog niet uit uit. Wanneer ik voor een Quad ga dan zou het de Q6600 worden. Ik las dat er binnenkort nieuwe modellen uitkomen. Zijn deze per definitie ook beter vraag ik me dan af. Omdat ik bij de Q6600 gelezen heb over Stepping 0 (eerste versie van een processor).
De processor wil ik in elk geval op een FSB van 1333 mhz hebben draaien.

Geheugen:
Ik wil beginnen met 2 GB geheugen, redelijk snel (in elk geval voor 1333 mhz geschikt). Ik neem aan dat dit met DDR2 mogelijk is? Lees dat veel mensen voor Kingston kiezen. Budget hiervoor is max 90 euro.

Voeding:
Ik gebruik nu een 450 watt (is een merk voeding, weet alleen ze even het merk niet), 4 jaar terug gekocht bij webwinkel met veel casemodding spullen (deze is nu inmiddels 2 jaar failliet) voor 90 euro. Ik denk dat ik de voeding nog wel kan hergebruiken.

Iemand advies of ik nu beter een Duo of een Quad Core kan nemen? Misschien dat er nog iemand opmerkingen heeft over deze upgrade.

Verwijderd

Mobo:
Goeie keuze.

Proc
Voor encoding van video en het bewerken van video, kunnen de meeste programma's gebruik maken van meerdere cores. In dat geval is een quadcore natuurlijk wel heel lekker.(Bedoel je niet de G0 en de B3. Waarbij de G0 de nieuwere is met 95watt en de B3 de oudere met 105watt TDP?)

De nieuwe quadcores zijn idd beter, maar wil je zolang er op wachten?(edit: Januarie komen ze dacht ik?!)

Geheugen

Veel mensen kiezen voor kingston omdat deze levenslang garantie geeft. (Veel A merken doen dat). Ik zou A merk PC6400 nemen. Voor 70+ heb je al 2GB in dual channel.

Videokaart
Je zegt dat je een kaart nodig hebt met pixel shader 3.0. Goedkoopst is een X1950pro nemen voor +/- 100 euro. Voor veel prestatie voor een mooie prijs moet je kijken naar een HD2900pro. Deze kan je al krijgen voor 230 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 18:02 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:36
Binnetie schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:29:
Het is de bedoeling dat ik eerst mijn mobo + proc + geheugen ga upgraden.
ik neem aan dat je huidige video kaart agp is gezien je moederbord, dus zal deze niet werken op dat gigabyte bord omdat die alleen pci-e heeft en zul je dus ook een nieuwe video kaart moeten aanschaffen.

• pretender 0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:01
Ik weet niet of je voor 90 euro wel geheugen hebt wat echt vier jaar goed mee kan gaan. Over vier jaar zal dat geheugen al sterk verouderd zijn. Je kan nu kiezen voor 'redelijk goed' geheugen van 70 euro (4 4 4 12, aardig merk), en over twee of drie jaar weer nieuw kopen. Maar je kan ook kiezen voor iets duurder geheugen (DDR1000 oid, moet je mobo wel aankunnen) van rond de 150 euro, dan zit je voorlopig wel goed.

Verwijderd

pretender 0 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:24:
Ik weet niet of je voor 90 euro wel geheugen hebt wat echt vier jaar goed mee kan gaan. Over vier jaar zal dat geheugen al sterk verouderd zijn. Je kan nu kiezen voor 'redelijk goed' geheugen van 70 euro (4 4 4 12, aardig merk), en over twee of drie jaar weer nieuw kopen. Maar je kan ook kiezen voor iets duurder geheugen (DDR1000 oid, moet je mobo wel aankunnen) van rond de 150 euro, dan zit je voorlopig wel goed.
Waarom? De laatste berichten zijn is dat de hoogste procs die gaan komen met een FSB van intel 1600FSB zijn (400mhz dus). Daarna gaan ze over naar een ander type systeem. Wat heb je dan aan DDR1000 als je niet gaat overclocken. Boven de 1:1 is er niet veel winst te halen. Extra er in zetten kan altijd.

Verwijderd

Hoezo zou geheugen 'verouderen'?
Over drie jaar is ddr3 toch mainstream en in die tussentijd zal elk ddr2 dat zijn processor support goed functioneren. Dus geen reden om nu extra duur geheugen te nemen om 'goed mee te gaan'.

pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G

Neem twee sets daarvan en je bent goed voor 3-4 jaar. (Onder 32-bit werkt 4G ook, alleen wordt minder herkend. Toch is 96 euro ook een hele goede prijs voor 3,2 of whatever GB)

P35C-DS3R is een heel goed mobo, heb hem zelf ook en ben er tevreden over. Ik zou hem afraden als je het alleen deed vanwege de C, maar hij is ook goedkoper dan de niet-C variant en is verder precies hetzelfde.

Voeding moet je even kijken welke merk en hoeveel Amps deze kan leveren op de 12V lijn, en ik zou als ik jou was nog kijken naar de voltages van die voeding, of ze niet teveel zijn ingezakt na 4 jaar gebruik. Maar over het algemeen is voor elk niet-extreem systeem een A-merk voeding van 350W+ genoeg.

Processor:
Ik zou een E21x0 nemen en OCen. Als deze niet goed genoeg lijkt, gewoon een nieuwe E8x00 nemen (E8300 voor 167 dollar is echt een koopje, 2,5Ghz en 6MB cache..) en de E21x0 verkopen voor 2 tientjes minder. Je wilt een allround systeem, maar je eisen zijn niet extreem en het lijkt me niet dat je alles wat je gelist hebt x2 tegelijk doet, dus heb je aan een goede dual meer dan genoeg.

• pretender 0
  • Laatst online: 03:01
Goed, dat klopt wel, maar ik denk dat menig tweaker zijn geheugen niet langer dan twee of max drie jaar hetzelfde houd. Bovendien zou ik in ieder geval wel gaan voor een set met CL 4, die 2gb kingston van 47 euro is denk ik geen geheugen waar je het víer jaar mee wilt doen, ook al koop je er twee van. Het gaat meer om de snelheid van het geheugen dan de hoeveelheid, als je vier jaar vooruit kijkt, denk ik.
Wat ik zou doen is nu een redelijke set kopen Link, en dan over drie jaar een nieuwe.

Verwijderd

pretender 0 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:48:
Goed, dat klopt wel, maar ik denk dat menig tweaker zijn geheugen niet langer dan twee of max drie jaar hetzelfde houd. Bovendien zou ik in ieder geval wel gaan voor een set met CL 4, die 2gb kingston van 47 euro is denk ik geen geheugen waar je het víer jaar mee wilt doen, ook al koop je er twee van. Het gaat meer om de snelheid van het geheugen dan de hoeveelheid, als je vier jaar vooruit kijkt, denk ik.
Wat ik zou doen is nu een redelijke set kopen Link, en dan over drie jaar een nieuwe.
Enige wat je wil is dat je FSB 1:1 krijgt met je geheugen in dualchannel. Meer is zeker beter, zeker in vista. Wel verstandig is om PC6400 te nemen. Hou je ruimte voor een overclock of een upgrade. CAS is ook niet erg interessant, want bij intel heeft het weinig effect. (Dit doordat er een cache op de geheugen controller zit.)

Conclusie: Value ram van kingston PC6400 CL5. Goedkoop, snelgenoeg.
pricewatch: Kingston KVR800D2N5K2/2G

Edit: Je vergeet nog dat de upgrade path zoizo wat beperkter is door dat er straks over word gegaan op een ander systeem dan FSB, dat je dan mobo ook moet vervangen en tegen die tijd kan je dan net zo goed DDR3 nemen, wat nu nog erg duur is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 18:58 . Reden: Nuanceren ]

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb 2 maanden geleden gekozen voor Q6600, 4GB DDRII, 8600GT 512 MB. En moet zeggen dat Vista x64 hier erg soepel op loopt! wat betreft geheugen gebruikt hij standaard 1,8 GB. Als ik vervolgens VMWare ga gebruiken loopt het op tot 2,7 max tot nu toe. Dus 2GB zal prima voldoen. Ga je toch voor XP, dan zal 2 GB meer dan genoeg zijn want 32 bit herkent maar 3 GB.

Overal lees je trouwens dat core duo wordt geadviseerd voor mensen die alleen gamen en de quad voor mensen die veel video bewerken.

Mobo zal niet zoveel uitmaken, kijk gewoon welke features je ECHT nodig hebt. een Commander van 300 euro is overdreven in veel gevallen.

• Binnetie
Fanatic_FS schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:10:
[...]

ik neem aan dat je huidige video kaart agp is gezien je moederbord, dus zal deze niet werken op dat gigabyte bord omdat die alleen pci-e heeft en zul je dus ook een nieuwe video kaart moeten aanschaffen.
Jah hier dacht ik vanmiddag ook aan. Voor mijn grafischekaart heb ik een budget van ongeveer 250 euro.

• Binnetie
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:36:
P35C-DS3R is een heel goed mobo, heb hem zelf ook en ben er tevreden over. Ik zou hem afraden als je het alleen deed vanwege de C, maar hij is ook goedkoper dan de niet-C variant en is verder precies hetzelfde.

Processor:
Ik zou een E21x0 nemen en OCen. Als deze niet goed genoeg lijkt, gewoon een nieuwe E8x00 nemen (E8300 voor 167 dollar is echt een koopje, 2,5Ghz en 6MB cache..) en de E21x0 verkopen voor 2 tientjes minder. Je wilt een allround systeem, maar je eisen zijn niet extreem en het lijkt me niet dat je alles wat je gelist hebt x2 tegelijk doet, dus heb je aan een goede dual meer dan genoeg.
Bedankt voor je antwoord (allemaal overigens)
Ik ben zo even kwijt wat de C versie nu is tenopzichte van de gewone P35 versie.
Ik las al meer over een E21x0 proc en deze dan OCen, maar ik ben niet zo'n OC'er, mijn oude systeem draaid met FSB 172 mhz i.p.v 166, maar dat is dan ook alles haha.

Verwijderd

Simpel gezegt de C heeft 2 DDR3 slots. De P35-DS3R heeft die niet. Opzich is overclocken erg makkelijk met de intels, maarja, je kan je quadcore ook overclocken. 8)7

• Binnetie
Als ik het goed bergrijp kan ik beter voor nu een duo core nemen en later een keer een quadcore?

Bij cool-prices zie ik deze 2 proc staan, ik snap alleen niet waarom de E6700 duurder is dan de E6850. Dit komt neem ik aan toch niet alleen door de FSB?
Intel Core 2 Duo E6850 (S775, 2x3,00GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed) € 233,85
Intel Core 2 Duo E6700 (S775, 2x2.67GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 257,85

Verwijderd

E6700 is EOL(End of Life). Deze word niet meer gemaakt en zakt zodoende niet meer in prijs. Intel zet de nieuwe procs voor een lagere prijs in de markt en zodoende zijn de ouwe procs duurder dan de nieuwe.

Dat kan je doen, ik denk dat je opzich ook wel genoeg power hebt aan een dualcore. Met een P35 chipset kan je altijd nog een quadcore penryn er in zetten.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
E6700 is weer al een ouder model.
je kunt de E6850 beter vergelijken tegen de E6750.
Die is rond de € 165.
Deze is dus een flink stuk goedkoper dan de 6850 terwijl je het verschil volgens mij bijna niet merkt.
De 6750 is overigens zonder enige moeite over te klokken tot de snelheid van de 6850.

Zelf heb ik daarom de 6750 gekozen, zodat ik het geld dat ik bespaard had ergens ander in kon steken.

• Binnetie
MvdKelen schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:33:
E6700 is weer al een ouder model.
je kunt de E6850 beter vergelijken tegen de E6750.
Die is rond de € 165.
Deze is dus een flink stuk goedkoper dan de 6850 terwijl je het verschil volgens mij bijna niet merkt.
De 6750 is overigens zonder enige moeite over te klokken tot de snelheid van de 6850.

Zelf heb ik daarom de 6750 gekozen, zodat ik het geld dat ik bespaard had ergens ander in kon steken.
Hoe werkt het overclocken precies? Kwestie van de FSB wat omhoog gooien? Ik heb het zoals ik hierboven al gezegt heb al eens eerder gedaan, maar dat was dus van FSB 166 naar 172 mhz. En lukt dit met de standaard boxed cooler die erbij zit?

Verwijderd

Ja, zo simpel is het :P (en als je ver gaat klokken voltage omhoog). Kleine overclock moet wel te doen zijn met de boxed koeler. Maar voor 20 euro heb je een Coolermaster hyperTX of een Artic freezer 7 pro. Deze koelen een stuk beter. :)

http://www.hardware.info/...ties_voor_hetzelfde_geld/
http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:39:
[...]
Hoe werkt het overclocken precies? Kwestie van de FSB wat omhoog gooien? Ik heb het zoals ik hierboven al gezegt heb al eens eerder gedaan, maar dat was dus van FSB 166 naar 172 mhz. En lukt dit met de standaard boxed cooler die erbij zit?
Zou ik je nog niet kunnen vertellen. Ik heb zelf nog nooit overgeklokt.
Ik heb deze week een GA-P35-DS4 moederbord besteld met een E6750 en OCZ platinum 800 MHz geheugen. Ik heb er wel een andere proc koeler bij besteld, een Zalman 9700.
Met deze combinatie wil ik mn e6750 van 2,67 MHz (FSB 333) overklokken naar 3,2 GHz (FSB 400 MHz). Met deze FSB loopt mn geheugen ook gelijk mooi synchroon.
Naar wat ik hier op got en hardware.info gelezen heb zou dat wel moeten lukken.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Binnetie schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:39:
[...]
Ook een E6850 kan je OCen, dus een E6850 is (bijna) altijd sneller dan een E6750. De vraag is alleen of je ruim €70 over hebt voor dat kleine verschil in snelheid.

Ik zou voor de E6750 gaan omdat die goedkoper is, en volgens mij snel zat. Als je wel €230 voor een proc. wilt betalen kan je denk ik beter NU een 2160 kopen voor €70 en over een paar maanden een E8400 voor €165. Dat is samen even duur als de E6850 nu en de E8400 is sneller dan de E6850. Nadeel is dat je dus een paar maanden met een minder snel systeem zit, aan de andere kant ook met een 2160 ben je een stuk sneller dan je huidige systeem en dan heb je over een paar maanden weer de lol van een nog sneller systeem :)

Je kunt natuurlijk ook sparen voor een Q9450 :9~

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 09-10-2007 13:09 ]

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Aangezien je videobewerking doet en iets minder games zou ik toch echt voor een QuadCore gaan. Ook wil je er lang mee kunnen doen, ik verwacht dat er in de toekomst meer programma's komen die beter overweg kunnen met meerdere cores. En er is amper prijsverschil tussen de Q6600 en de E6850 bijv. (misschien zelfs goedkoper).

Succes ermee.:)

• Binnetie
Rrob schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:04:
[...]

Ook een E6850 kan je OCen, dus een E6850 is (bijna) altijd sneller dan een E6750. De vraag is alleen of je ruim €70 over hebt voor dat kleine verschil in snelheid.

Ik zou voor de E6750 gaan omdat die goedkoper is, en volgens mij snel zat. Als je wel €230 voor een proc. wilt betalen kan je denk ik beter NU een 2160 kopen voor €70 en over een paar maanden een E8400 voor €165. Dat is samen even duur als de E6850 nu en de E8400 is sneller dan de E6850. Nadeel is dat je dus een paar maanden met een minder snel systeem zit, aan de andere kant ook met een 2160 ben je een stuk sneller dan je huidige systeem en dan heb je over een paar maanden weer de lol van een nog sneller systeem :)

Je kunt natuurlijk ook sparen voor een Q9450 :9~~
Heb je wel beetje gelijk in want in januari komen er nieuw quadcore modellen uit. Als ik nu eerst zoals je aangeeft een 2160 koop dan kan ik begin volgend jaar eens kijken naar bijv een quadcore of een nieuwe Duocore. Nu dacht ik dat er alleen maar een Gigabyte P35 DS3R en P35C DS3R moederborden waren, maar ik zie dat er meerder uitvoeringen zijn:

GigaByte Moederbord GA-P35-DS4 Intel P35 1333 MHz ATX € 142,00
GigaByte Moederbord GA-P35-DS3P Intel P35 1333 MHz ATX € 124,85
GigaByte Moederbord GA-P35-DS3R Intel P35 1333 MHz ATX € 100,10
GigaByte Moederbord GA-P35C-DS3R Intel P35 1333 MHz ATX € 101,90

Wat is het verschil nu tussen de borden? En is de DS4 net zo stabiel als de DS3R?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 18:04
Mijn E6750 draait zonder veel verstand van overklokken op 3,2Ghz op mijn P35C-DS3R. Inderdaad een kwestie van de FSB omhoog gooien. De meeste 6750 doen dit prima op het standaard voltage.
(heb 2 x 1 GB PC6400 DDR2 geheugen

Verwijderd

Je kan op de gigabyte site alle borden met elkaar vergelijken.

http://www.gigabyte.eu/Pr...?ProductID=2625,2626,2624

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Zie de FAQ over 'Wat moet ik nemen?' :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.