Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

ik krijg enkele dagen geleden een aanslag (naheffing) van de belastingdienst over 2004. Ik heb toen enkele aftrekposten gebruikt en enkele weken geleden werd aan mij gevraagd om een en ander te bewijzen. Ik ben als student een paar keer verhuisd in de tussentijd, dus bewijsverhaal kwam slecht uit.

Anyway, ik heb toen 296 euro teruggekregen. Was toentertijd de loonheffing. Nu dacht ik ongeveer hetzelfde bedrag wel weer terug te moeten betalen, met wat rente er bovenop.

Wat blijkt; ik dien meer dan 600 euro terug te betalen. Daarin zit bedrag van 296 euro, en een gat m.b.t de premie volksverzekeringen.

Om het even samen te vatten; ik had een lullig bijbaantje. Ik verdiende iets minder dan 8.000 euro. De premie volksverzekeringen hierover bedraagt 32,55 % van dit bedrag, in casu 2.480 euro.

Hier trekt de belastingdienst iets van 2.000 euro af (heffingskortingen) zodat er een gat ontstaat van ongeveer 400 euro..

Een vriend van mij stelde dat mijn werkgever hiervoor verantwoordelijk is.. Weten jullie iets meer?

Het kan toch niet dat ik als student met een lullig bijbaantje zoveel belasting moet betalen? (overigens betaal ik 1% belasting een kleine 80 euro en zit ik dus in mijn maag met die premie volksverzekeringen..)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Als eerste: een student heeft geen speciale status, een student betaald dus evenveel belasting als iedere andere burger.

De heffingskorting is ongeveer €1800, bij een tarief van 32% verdien je dus 1800/0,32=€5625 belastingvrij, hier komt nog een arbeidskorting bij (zodat je totaal op de door jou genoemde €2000 korting komt), totaal dus circa €6000 (2000/0.32) zonder belasting te betalen.

Over de overige 8000-6000=€2000 betaal je dus wel belasting, ongeveer 2000*0.32=€640. Zo vreemd is het dus allemaal niet. Met een paar geldige aftrekposten zou je inderdaad geld terug kunnen krijgen maar als je geen bewijzen hebt dan houdt het natuurlijk op. Gewoon betalen dus, net als alle andere Nederlanders.

Een bijverdienste van €8000 zou ik overigens geen lullig bijbaantje willen noemen, dat is ruim €650 per maand, dat is zo'n 15 uur per week.

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 08-10-2007 12:15 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

Dido

heforshe

Normaliter houdt je werkgever dat soort zaken in, en dat kun je terugvinden op je jaaropgave.

Heb je die nog, en wat staat daar op?

Heb je die niet meer, dan wordt het lastig aan te tonen dat jij je belasting betaald hebt.

Wat betekent mijn avatar?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

Dido

heforshe

offtopic:
Titel ontdaan van haakjes (?) en wat inhoud gegeven. Tevens move SG-->WI

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:59:
Normaliter houdt je werkgever dat soort zaken in, en dat kun je terugvinden op je jaaropgave.

Heb je die nog, en wat staat daar op?

Heb je die niet meer, dan wordt het lastig aan te tonen dat jij je belasting betaald hebt.
Tja, ik had mijn jaaropgaaf mij gestuurd naar de belastingdienst, waarop vervolgens deze aanslag kwam. Ik heb overigens deze jaaropgaaf weer terug opgevraagd, ben benieuwd of ze hem nog hebben..

Tja, bewijzen. Ik betaal jaarlijks zelf mijn collegegeld, en mijn boeken etc. Maar hier nog bonnen van hebben wordt lastig.

Hoe zou ik kunnen bewijzen dat ik mijn collegeld zelf betaald heb, zonder dat ik hiervan giro afschriften heb?

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:27
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:02:
[...]

Tja, ik had mijn jaaropgaaf mij gestuurd naar de belastingdienst, waarop vervolgens deze aanslag kwam. Ik heb overigens deze jaaropgaaf weer terug opgevraagd, ben benieuwd of ze hem nog hebben..
En jij maakt geen kopie van een origineel document voordat je deze verstuurd?

Verwijderd

Topicstarter
C00KW4US schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:28:
[...]

En jij maakt geen kopie van een origineel document voordat je deze verstuurd?
Tja, doe ik normaal wel, maar nu ff niet dus..

• argro
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:02:
[...]
Tja, bewijzen. Ik betaal jaarlijks zelf mijn collegegeld, en mijn boeken etc. Maar hier nog bonnen van hebben wordt lastig.
Als je uitwonend bent en een uitwonende beurs krijgt dan heb je geen aftrekpost voor studiekosten omdat je de ontvangen beurs van de kosten af moet trekken, net als een drempelbedrag, hierdoor wordt de aftrekpost kleiner dan nul. Wanneer je geen beurs of een thuiswonende beurs hebt dan heb je wel een aftrekpost studiekosten. Hiervoor heb je geen bonnen nodig, als kosten kun je de normbedragen (ongeveer €170/maand) gebruiken van de belastingdienst (even zoeken op de site). De aftrekpost is als volgt "12*normbedrag -/- ontvangen stufie -/- drempel (ongeveer €500) = aftrekpost".

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is de wisselwerking tussen de IB-groep en de belastingdienst? Hoe komen die erachter of je dat jaar uitwonende- dan wel inwonende beurs had?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Om te bewijzen kun je de betalingen toch nagaan van de afschriften uit 2004? Eveneens via waar je gestudeerd hebt kun je daar opvragen waar de betalingen vanuit voldaan worden? Idem voor de boeken, die bestel je toch of koop je ze cash? Dan wordt het natuurlijk lastiger...

• argro
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 23:59:
Hoe is de wisselwerking tussen de IB-groep en de belastingdienst? Hoe komen die erachter of je dat jaar uitwonende- dan wel inwonende beurs had?
Frauderen lijkt me geen goed plan. De vraag of ze er achter kunnen komen lijkt mij dus weinig relevant.

Pagina: 1