Advies mbt Dual wan oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Omdat binnen “het bedrijf” het internet geregeld niet werkt ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbaardere optie dan @work. Na veel zoek en leeswerk ben ik terecht gekomen bij een dual wan router i.c.m. twee internet verbindingen

1.De configuratie
2. Het probleem
3. Adviezen waar ik niet aan heb gedacht

1. De configuratie

Na nog meer leeswerk en telefoontjes ben ik terecht gekomen bij de volgende configuratie keuze:
1 X Draytek vigor 2910G
1 X Adsl
1 X Kabel
Verder maken wij gebruik van een externe mail server met een eigen smtp server.
(Mocht het adsl netwerk eruit liggen dan heb ik nog steeds internet, omdat kabel via een ander netwerk gaat)

2. Het probleem

2.1
Omdat kabel en adsl geen externe smtp server ondersteunen zal ik gebruik moeten maken van de smtp server van of de adsl of de kabel provider. Via mijn gevonden bronnen op internet staat dat je hier eigenlijk niet omheen kunt.
In de beschrijving van draytek vind ik niets over het automatisch switchen van de smtp server als er er één verbinding down gaat. Is er een mogelijkheid om gebruik te maken van onze eigen smtp server? Zo nee, is er dan een andere oplossing tot het switchen van de smtp server. Anders moet als het internet down ga alle smtp servers op de email accounts veranderen.

2.2
Even ter bevestiging: Als je gebruik maakt van een telefooncentrale met daarop isdn lijnen. Dan is gebruik van een analoge modem mogelijk mits je direct op de hoofdlijn de splitter gebruikt.

3. Adviezen waar ik niet aan heb gedacht

Mochten je denken, waarom heb je daar niet aan gedacht. Post dan alsjeblieft je opmerking hier zodat ik niet voor onverwachte problemen kom te staan.

Het zijn nogal wat vragen, maar het is onprettig als ik bij het realiseren van dit project ineens op onverwachte problemen stuit.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Moffin schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 10:50:
2.1 Omdat kabel en adsl geen externe smtp server ondersteunen zal ik gebruik moeten maken van de smtp server van of de adsl of de kabel provider. Via mijn gevonden bronnen op internet staat dat je hier eigenlijk niet omheen kunt.
Als beiden inderdaad geen verkeer buiten hun netwerk op poort 25 toestaan, zal je op zoek moeten gaan naar een andere oplossing. Het advies om een behoorlijke ISP te nemen die je wel een volledig open verbinding levert, is misschien een beetje flauw.

Het alternatief is een mailprovider die je gebruik laat maken van z'n smtp server(s) op een andere dan port 25. Er zijn er genoeg die dat voor een gering bedrag aanbieden.

• Moffin
Als mijn mailprovider toelaat gebruik te maken van een andere poort. Kan ik dan de poort in mijn outlook instellingen wijzigen naar een andere poort? Of moet ik hem pas in mijn router omzetten naar een andere poort door middel van NAT.

Ik had overigens al gekeken naar providers die een open verbinding leveren. Maar dan kom je snel al bij duurdere oplossingen (bedrijfsproviders) uit.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00
Hoe zit je netwerk nu in elkaar dan? Als je intern al een mailserver hebt draaien die steeds een pop box leegtrekt ofzo is het toch alleen zaak om de gateway van de mailserver aan te passen om het weer werkend te krijgen?

Als je een mailserver hebt draaien die 'open' staat naar de buitenwereld moet je gewoon een nieuw MX record maken in je dns waar je het ip van je 2e verbinding in zet.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Moffin schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:14:
Als mijn mailprovider toelaat gebruik te maken van een andere poort. Kan ik dan de poort in mijn outlook instellingen wijzigen naar een andere poort?
Dat kan ja, als je intern geen mailserver hebt staan die alle mail voor je verstuurd.
Of moet ik hem pas in mijn router omzetten naar een andere poort door middel van NAT.
Ik denk niet dat je router dat kan.

• Moffin
Sorry voor de late reactie.

@ Hades:
Onze mailserver is extern. Ik moet dat met die mx record maar een even opzoeken. Ik had hier al wel over gelezen. Klopt het dat dit inhoud dat de mail via de mailserver van de provider naar onze externe mailserver gaat?

@Tropos:
Ik hoorde dat poort 587 ook een oplossing was, maar dit ondersteund onze externe mailhoster niet.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 18:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

je kunt ook gewoon een 1u xeon inrichten als office server en deze failover laten doen ?heb ik zelf hier thuis ook

eth0 = @home 15mbit
eth1 = Orange 20Mbit
eth2 = intern netwerk
eth4 = ath0 = wireless intern

[ Voor 41% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-10-2007 11:56 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 18:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Moffin schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 08:46:
Sorry voor de late reactie.

@ Hades:
Onze mailserver is extern. Ik moet dat met die mx record maar een even opzoeken. Ik had hier al wel over gelezen. Klopt het dat dit inhoud dat de mail via de mailserver van de provider naar onze externe mailserver gaat?

@Tropos:
Ik hoorde dat poort 587 ook een oplossing was, maar dit ondersteund onze externe mailhoster niet.
dat je mailhoster poort 587 niet ondersteund is eigenlijk gek, want het is gewoon een standaard alterntieve poort

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Hoe performed the Wireless van dit apparaat eigenlijk, nergens een review te vinden :|

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:52

McMiGHtY

- burp -

Moffin schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:14:
Als mijn mailprovider toelaat gebruik te maken van een andere poort. Kan ik dan de poort in mijn outlook instellingen wijzigen naar een andere poort? Of moet ik hem pas in mijn router omzetten naar een andere poort door middel van NAT.

Ik had overigens al gekeken naar providers die een open verbinding leveren. Maar dan kom je snel al bij duurdere oplossingen (bedrijfsproviders) uit.
OfficeDSL (van de KPN) is niet duur. 49 euro voor 8Mbit down, met 5 ip's
Andere optie is ZIPB XL, waarbij je ook VOICE krijgt.

Beide zijn zakelijke lijnen waarop je je gewenste open verbinding krijgt.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Moffin
@ Defiance:

Ik weet dat het een standaard poort is. Maar we kunnen geen gebruik ervan maken is mij verteld. Intern willen ze ook niet over naar een andere dienstverlener, want ze zijn tevreden over de rest van de diensten.

@ Tweakernick:

Ik kan je dat nog niet vertellen. Het zal ook nog wel even duren voor het hier definitief staat.

@ McMighty:

Dit is zou een goede optie zijn, maar dan nog zouden we maar 1 lijn aan schaffen ipv 2 wat denk ik toch de ideale optie zou zijn. Ik ga er niet vanuit dat de lijn zo vaak uitvalt. Vandaar dat ik misschien toch maar het smtp adres moet veranderen als een van de lijnen uitvalt. Of een mx record aan maak zoals Hades aangaf.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
Kun je in je smtp server geen meerdere smarthosts opgeven met een prio order ?
Bij uitval van een verbinding gaat ie dan automatisch over op de andere.

• Moffin
Dit zou een super mooie optie zijn.
Ik heb even bij mijn account instellingen van outlook gekeken, en op internet gegoogled. Maar het probleem is dat wij een externe mailserver afnemen, en hem dus niet intern hebben draaien.

Pagina: 1