[Tekentablet] - A6 wide of A5 (kan niet kiezen)

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 10:43
Ik programmeer hele dagen en heb zo nu en dan last van mijn duim aan de hand waarmee ik muis. Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" wilde ik met een tekentablet gaan werken, en het muizen en tekentabletten afwisselen.

Ik doe op zich geen grafische ontwerpdingen, maar wil wel een tablet waarmee ik prettig regels tekst kan selecteren, kan surfen op het web, vensters kan verslepen, navigeren dus eigenlijk.

In eerste instantie was mijn oog gevallen op de Wacom Graphire4 A5 - alleen toen bedacht ik dat mijn scherm een 22" widescreen is en het waarschijnlijk prettig is om ook een 16:10 tekentablet te gebruiken. Kan iemand zeggen of dat ook echt prettig is of dat een 4:3 tekentablet voor mij prima zal zijn? :?

De baas betaald, maar ik wil wel de aanschafprijs enigzins binnen de perken houden:
- Grapphire4 A5 XL = € 160,-
- Intuos3 A6 Wide = € 200,-
- Intuos3 A5 Wide = € 350,-

Die Intuos A5 Wide ga ik net iets te duur vinden eigenlijk, maar als iemand met ervaring aangeeft dat de A6 Wide eigenlijk te klein is (vergeet niet dat ik gewoon programmeur ben, en geen graficus) dan zal ik zeker een gesprekje met mijn baas voeren. >:)

De twee hoofdvragen van mijn schrijven zijn dus:
- Is A6 te klein, of voldoet het voor mij prima?
- Is een 16:10 tablet aan te raden i.c.m. een Widescreen monitor?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Hallo,

Ik gebruik al 7 jaar wacom's. Op het moment heb ik de Bamboo aangeschaft.
Deze is widescreen en dat bevalt toch net iets beter icm een 24" dell.
Ik vindt een a6 meer dan genoeg! Zelfs met een 24".
Bij een a5 moet je weer grotere bewegingen maken dat ook niet goed is tegen RSI.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Is dat deze die je hebt?

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=35587&ref=2

Op de afbeelding ziet hij er niet 16:10 uit, en ook op de Wacom website (wat een vreselijke interface hebben ze voor informatie over de Bamboo, dat terzijde) kom ik niets over 'wide' of 16:10 tegen bij de Bamboo (alleen bij de superdure Intuos-serie).

Maar als ik het actieve oppervlak bekijk van 147,6mm x 92,3mm dan is dat wel weer een 16:10 verhouding.

Qua prijs is hij zeker interessant, zeker als hij ook nog goed presteert! Ik hoop op nog wat reacties vandaag om mee te nemen in mijn overweging (alle input welkom) en anders denk ik dat ik hem eind van de dag gewoon bestel. Eens kijken of iemand mij kan aanraden/aanpraten om voor een Intuos3 te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ja, dat is hem. Hij is echt 16:10. De precisie is ook geweldig! Weer een stukje beter dan mijn vorige Graphire 3. De prijs is ook erg goed. Ik heb de extra functies die de bamboo bied nog niet gebruikt.
Ik kan je de bamboo echt aanraden.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:31
die bamboo ziet er heel mooi uit. als je hem niet gebruikt voor precisie schtesen, tekeningen of grafische zaken , mar slechts öuderwets"muzien, klikken en slepen denk ik ook dat de afmetingen, en zelfs wide of niet wide niet erg veel verschil in gebruikersgemak zou opleveren, dus als ik die prijzen zo zie denk ik dat die bamboo zeker het aantrekkelijste product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de bamboo sinds 2 weken.
Momenteel gebruik ik hem op een 4:3 scherm. Ik merk echter niks van de niet aangepaste verhouding.
Binnenkort komt er wel een widescreen scherm.

Als muisvervanger zou ik echt geen grotere willen hebben dan de bamboo. Ik vind nu al dat je redelijke afstand moet overbruggen als je van de ene hoek van het scherm naar de andere gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik heb nog even de product reviews bekeken, daar staan twee reacties tussen waarin geklaagd wordt over een hoge pieptoon. Hierin heb ik (uiteraard) weinig trek, ik wil geen klagende collega's bij mijn bureau met de vraag of ik de tablet wil uitzetten.

Wat is jullie ervaring met de hoge pieptoon? :?

Linkje naar interessante thread op het Wacom forum over herriemakende Bamboos (het komt erop neer dat oudere series hier last van hebben. Verder zeggen ze dat de BambooOne en de BambooFun geen last hebben van een irritante pieptoon)

[ Voor 36% gewijzigd door coyote1980 op 08-10-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je fysieke klachten hebt, denk dan ook eens aan een trackball. Gebruik desnoods een muis én een tekentablet én een trackball. Hoe meer afwisseling, hoe beter.
Misschien kun je ook een los touchpad gebruiken, of toetsenbord met ingebouwd touchpad?

Ikzelf heb geen last meer van RSI-klachten sinds ik een Microsoft Trackball Optical [niet meer verkrijgbaar] gebruik. Linkshandig, terwijl ik rechtshandig ben: ik bedien de bal met mijn vingers, en klik met mijn duim. Het is wel even wennen. Ik heb ook een muis, maar gebruik die nooit meer omdat ik de trackball veel comfortabeler vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@augustus: bedankt voor de suggestie! Ik heb een trackball overwogen, echter ben ik toch een beetje bang dat ik zo'n ding krampachtig met mijn hand vast ga houden.

Hoewel een pennetje van een tablet natuurlijk ook niet alles is. Het idee van afwisselen tussen muis en tablet was ik al van plan. De tablet komt er sowiezo, misschien na een tijdje ook een trackball voor extra afwisseling.

Het enige waar ik me nog zorgen om maak is de herrie van de Wacom Bamboo. Ik weet niet of de Bamboo's die vandaag te koop zijn inmiddels al zonder piep verkocht worden, anders kan ik uitwijken naar de (in mijn ogen minder mooie) Fun of One.

update 10-10-2007: ik heb de knoop doorgehakt, ik durfde de gok niet te wagen om een piepende Bamboo te kopen, en volgens het Wacom forum hadden de Bamboo One en Bamboo Fun geen last van deze piep. Er staat nu bij een webshop een Wacom Bamboo Fun in bestelling :). Hopelijk komt hij deze week nog 8)

[ Voor 19% gewijzigd door coyote1980 op 10-10-2007 08:46 . Reden: Update toegevoegd ]

Pagina: 1