[ICH9R] RAID0

Pagina: 1
Acties:

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024
Heb hier een P35-DS4 met 3 Samsung(T166) 320 GB schijven.
Windows Vista x64

Twee schijven zaten 10 dagen als een zonnetje te draaien in RAID0 maar zaterdag ochtend ging het fout. Bij de tweede schijf was het fout gegaan dus heb ik alles opnieuw ingesteld en geinstalleerd in RAID0. Gisteren ochtend ging het weer fout tijdens cod2 mp, na een harde reset was het weer bij de tweede schijf fout gegaan. Dus heb ik alles weer geinstalleerd en het ging weer fout tijdens het installeren van een driver voor mijn videokaart. Weer geinstalleerd en moest effe weg en had de computer uitgezet. Ik kom thuis start de computer op en weer fout gegaan.

Zoals je kan lezen heb ik in 48 uur tijd 4 keer opnieuw geinstalleerd in RAID0 en hij draait nu niet in RAID.
Bij de installatie heb ik de drivers die op het site van gigabyte staat gebruikt.
Elke keer was het fout gegaan met de tweede schijf.
In die 10 dagen liep het een aantal keren vast bij het opstarten van een programma, na 5 seconden kon ik weer verder werken.

Ik zit nu één voor één de schijven te testen met HD tune.

Wat kan het zijn? Brakke mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door MrJames op 08-10-2007 11:19 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet nodig om in-topic te vermelden dat je een topicreport aangemaakt hebt :z

* dion_b movet even:

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Ik had precies hetzelfde precies hetzelfde probleem:

klik
en
klik

Het komt dus door het niet netjes afsluiten (stekker eruit, bsod, etc).
Verder ben ik overgestapt op RAID1, omdat het met RAID0 geen doen was, elke keer opnieuw een image terugzetten omdat hij weer eens een fout heeft ontdekt.

Ook met RAID1 heb ik hetzelfde probleem zoals je kunt lezen in de andere topics. Alleen RAID1 kan zichzelf weer repareren.

• MrJames
Gamepie56 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:24:
Ik had precies hetzelfde precies hetzelfde probleem:

klik
en
klik

Het komt dus door het niet netjes afsluiten (stekker eruit, bsod, etc).
Verder ben ik overgestapt op RAID1, omdat het met RAID0 geen doen was, elke keer opnieuw een image terugzetten omdat hij weer eens een fout heeft ontdekt.

Ook met RAID1 heb ik hetzelfde probleem zoals je kunt lezen in de andere topics. Alleen RAID1 kan zichzelf weer repareren.
De SATA poorten liggen dichtbij bij de schijven. De SATA kabels die ik nu heb zijn 50cm lang. Zal vandaag 3 nieuwe kopen en vanavond zal ik eerst RAID0 maken op mijn twee andere schijven en laat windows maar op mijn eerste schijf staan. Kan je met de Intel software die geleverd word je RAID array testen op fouten?

Hoevaak om de hoeveel tijd gaat het fout bij jouw? Als het te vaak fout gaat dan ligt het aan je mobo.

• Boyd
MrJames schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:51:
[...]

De SATA poorten liggen dichtbij bij de schijven. De SATA kabels die ik nu heb zijn 50cm lang. Zal vandaag 3 nieuwe kopen en vanavond zal ik eerst RAID0 maken op mijn twee andere schijven en laat windows maar op mijn eerste schijf staan. Kan je met de Intel software die geleverd word je RAID array testen op fouten?

Hoevaak om de hoeveel tijd gaat het fout bij jouw? Als het te vaak fout gaat dan ligt het aan je mobo.
Het gebeurd bij mij alleen als ik een BSOD heb.. Laatst een paar keer door FSX. Daarna rebuild ie m'n RAID1 weer.

Ook gebeurde het laatst toen we stroomstoring hebben gehad. Dus zolang je je pc netjes afsluit zal het geen problemen geven.

• MrJames
Gamepie56 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:54:
[...]

Ook gebeurde het laatst toen we stroomstoring hebben gehad. Dus zolang je je pc netjes afsluit zal het geen problemen geven.
Bij mij word het erger. PC word netjes afgesloten en het gaat fout.

Verwijderd in "[RAID] nieuwe pc, vergeet RAID array"
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:40:
Zoals hierboven al gevraagd, zijn de drivers van de raid controller en de BIOS up to date?
je maakt neem ik aan gebruik van de ICH9R controller?

Ik las namelijk ook het volgende op alternate.nl

Werkelijk een goed uitgerust moederbord. Werkt goed en is lekker snel. Wel even opgelet, heb er vista ultimate 64bit op draaien en dat heb ik een aantal keer mogen installeren. De drivers op de CD zijn namelijk niet helemaal up to date en laten de boel met een bsod hangen. CD dus aan de kant en even naar support.intel.com voor een nieuwe Intel Matrix Storage Manager en inf-update. Daarna vanaf www.realtek.com.tw de audio drivers installeren. Nu gaat het helemaal super!

dit stond wel bij de DS3P, maar maakt gebruik van de zelfde chipset. Dus ik denk dat het de moeite waard is om als eerst vista met de nieuweste drivers te installeren, gezien er dsu het e.e.a. niet helemaal lekker gaat met de oude drivers. (ik neem aan dat je de drivers tijdens de setup inlaad?)
Nadat ik windows vista heb geinstalleerd gebruik ik de gigabyte dvd en installeer ik de chipset drivers. Op http://downloadcenter.intel.com zie ik bij chipsets > chipsets software maar geen drivers.

Hoe doe jij het?

• Boyd
Ik haal de drivers van de gigabyte website.. Weet je zeker dat ze up to date zijn en werken op Vista64.

• MrJames
Heb net een RAID0 gemaakt maar kon windows niet opstarten, er was geen bootmanager ofzo.
ik heb nu op schijf1 Windows Vistax64, met schijf2 en 3 wil ik raid maken. Waar moet ik eerst instellen dat windows na het aanmaken van raid0 moet kunnen booten?

• Boyd
MrJames schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:39:
Heb net een RAID0 gemaakt maar kon windows niet opstarten, er was geen bootmanager ofzo.
ik heb nu op schijf1 Windows Vistax64, met schijf2 en 3 wil ik raid maken. Waar moet ik eerst instellen dat windows na het aanmaken van raid0 moet kunnen booten?
Gewoon in Windows met de Intel Matrix Storage Manager gaan instellen dat je schijf 2 en 3 in RAID wil hebben.

Dus eerst Windows op schijf 1 installeren, daarna kun je schijf 2 en 3 formateren en instellen met de Intel manager.

• MrJames
In computer heb ik 2 schijven en in apparaatbeheer 3 schijven. Het word steeds gekker.

• Boyd
MrJames schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:39:
In computer heb ik 2 schijven en in apparaatbeheer 3 schijven. Het word steeds gekker.
Zolang je niet formateerd en een partitie maakt is hij niet te zien in computer.

• MrJames
Gamepie56 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:40:
[...]

Zolang je niet formateerd en een partitie maakt is hij niet te zien in computer.
Ik heb nog steeds geen RAID0.
Heb de kabels verwisseld en nu krijg ik mijn derde harde schijf niet te zien in computer maar hij staat wel in apparaatbeheer

EDITL: Schijf 3 zie ik
Als ik RAID enable in bios krijg ik bij het booten een blauw scherm voor 1 seconden en dan start ie opnieuw op en het blijft zo doorgaan.

[ Voor 18% gewijzigd door MrJames op 08-10-2007 18:25 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Schijf testen met tooltje van Samsung lijkt me het meest voor de hand liggende.

Verwijderd

Heb je toevallig Write-Back ingeschakeld op je RAID0 array? Zo ja, dan kan niet netjes afsluiten of driverproblemen ervoor zorgen dat grote delen van je filesystem corrupt raken en dus ook bestanden waar niet naartoe is geschreven. Dat is het nadeel van deze instelling.

En idd download ff Ultimate Boot CD en check je HDDs op fouten met de utility van de fabrikant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 21:30 ]

Pagina: 1