DLT-3 Ins en Outs

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Hallo,

Ik ben op zoek naar gebruikers ervaringen met tapes. Het gaat over DLT-3 tapes.

Ik heb een tape drive in handen kunne krijgen en zit te overwegen om al mij data te backuppen naar tape.

De bedoeling is om +/- 500 GB aan data op tape te zetten en over 10 jaar bijvoorbeeld een compleet nieuwe back-up te maken.

Eisen
- 500 GB oplag tegen redelijke prijs
- minimaal 15 jaar houdbaar
- overschrijf baar
- ZEER veilig

Vragen
- Hoe lang blijft data op een DLT-3 tape staan bij modale omgeving 's variabelen.

- Na 10 jaar is een tape dan nog goed te beschrijven of is het beter deze te vernieuwen (in 10 jaar bv 1x beschreven)

- Hoe lang duurt het om 12 GB naar een tape te schrijven

- Hoe werkt het principe? als je een bestand van 24 GB hebt ,vraagt hij dan tijdens het back-uppen naar een 2e tape. En zo ja als een van die 2 tapes kapot gaat, ben ik dan de data van beide tapes kwijt?

- Stel ik heb 40 bestanden van elk +/- 13 GB. Ik selecteer alles in een keer en zeg dat hij moet gaan back-uppen, dan verdeelt hij alle bestanden over +/- 45 tapes. Als ik dan 1 tape kwijt raak, ben ik dan alles kwijt?

- Kent iemand, iemand die veel tapes over heeft 8)7

Alvast heek erg bedankt.
Ik heb al een hoop op het internet gezocht maar hier en daar lees ik verschillende "feiten" en meningen. Dus ik zou graag jullie opinie willen.

FreeReef.nl

• World Citizen
Heeft niemand een wijze opmerking voor mij?

FreeReef.nl

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

Antwoorden
- Is afhankelijk van de omgevings variabelen en op de site van de fabrikant terug te vinden.
10 jaar (en meer) is in iedergeval haalbaar.

- Afhankelijk van hoe de media behandelt is, maar zelf zou ik de tape weggooien en een nieuwe pakken.

- Is niet te zeggen, behalve dan dat er een maximum snelheid van de drive is en als alles meezit is dat de kortst mogelijke duur.
Verder afhankelijkheden zijn disk subsystem en evnt netwerk voor aanleveren van de data.

- Ja, ja. Hoewel elk pakket anders werkt wordt bij het volschijven van de tape om een ander gevraagt. Als in je voorbeeld in van de 2 tapes stuk gaat dan ben je je 24Gb bestand kwijt.
Daarintegen is het wel zo dat een kapotte tape niet per definitie in hoeft te houden dat er niks te restoren valt. Als je bestand voor het kapotte deel zit is de kans groot dat een restore gewooon lukt.

-Afhankelijk van het pakket, maar tot nu toe heb ik gezien dat het pakket alles restored wat te restoren valt, ofwel de data op de resterende tapes is terug te zetten

-Nee.

• World Citizen
Mooi,

Super bedankt, vooral het onderliggende gedeelte dat etr meerdere tools zijn om tape drives aan te sturen/ beheren

Dank!!!

FreeReef.nl

Verwijderd

is dit voor prive of zakelijke doeleinden?
Want als dit zakelijk is kan ik je hierover wel meer vertellen, ik werk namelijk bij een data management bedrijf waarbij wij zulke support leveren aan enterprise / mkb klanten. ik snap al1 niet waarom je 500 GB op een dlt 3 tape wil hebben, lto 2 lijkt mij een goedkopere oplossing, maar ja ik weet niet wat je merk tapedrive is...en hoelang het duurt voor 12GB hebt gebackupped is afhankelijk van verschillende factoren...denk aan netwerk infrastructuur, backup applicatie configuratie, tapedrive aansluiting (scsi, i-scsi, fiber)...en waarom wil een tape 1 x beschrijven en dan 15 jaar bewaren heb je alleen statische gegevens? en je tape kan misschien wel 15jaar meegaan, maar kan je tape drive dat ook? en denk aan je backup applicatie + licentie want als je 15 jaar later wil restoren moet je daar wel rekening mee houden...

voor prive doeleinden lijkt me backuppen op disk wel interessanter.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 14:08 ]

• World Citizen
- Prive

ik snap al1 niet waarom je 500 GB op een dlt 3 tape wil hebben,
- 2x gratis tape drive gehad (nieuw) plus 250 GB aan tapes

lto 2 lijkt mij een goedkopere oplossing,
- zie bovenstaande

maar ja ik weet niet wat je merk tapedrive is...
- HP DAT 24 SCSI

en hoelang het duurt voor 12GB hebt gebackupped is afhankelijk van verschillende factoren...
- Akkoord, ik heb ondertussen het een en ander getest en ik heb besloten dat de schrijf/lees tijd niet belangrijk meer is.

denk aan netwerk infrastructuur, backup applicatie configuratie, tapedrive aansluiting (scsi, i-scsi, fiber)...
- Prive.....

en waarom wil een tape 1 x beschrijven en dan 15 jaar bewaren heb je alleen statische gegevens?
- ja statische gegevens. 17 jaar aan het sparen... vele uren in verloren. Dus ik moet ergens een kopie hebben.

en je tape kan misschien wel 15jaar meegaan, maar kan je tape drive dat ook?
- Tsja daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb er dan wel 2 maar dat garandeert niets inderdaad. Dit komt dus bij het lijstje van afwegingen.

en denk aan je backup applicatie + licentie want als je 15 jaar later wil restoren moet je daar wel rekening mee houden...
- Dit heb ik nog niet. Het gaat namelijk om gecomprimeerde data, die in principe direct naar de tape geschreven mag worden. Hoe dit werkt of hoe ik dit ga doen weet ik nog niet.

Al bij al, ik heb de keus om alles naar DVD/Blueray te bakken, of alles naar HD of alles naar Tape.
Jé suis student en aangezien ik al 2 tapedrives heb plus een aantal benodigde tapes, is dit momenteel het goedkoopste. Daar komt bij dat Tape volgens mij het beste op langere termijn te bewaren is.

Het gaat lang duren mja, wederom ...... student.

(ik heb net 2e hands 70 tapes voor 20 euro kunnen kopen. 70 x 12 = 840 , 20 / 840 = +/-0.03 cnt per GB)

FreeReef.nl

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

Decon Frost schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 21:10:
- Prive

ik snap al1 niet waarom je 500 GB op een dlt 3 tape wil hebben,
- 2x gratis tape drive gehad (nieuw) plus 250 GB aan tapes

lto 2 lijkt mij een goedkopere oplossing,
- zie bovenstaande

maar ja ik weet niet wat je merk tapedrive is...
- HP DAT 24 SCSI
Dat is een DDS/DAT drive en geen DLT drive. Kan het zijn dat je je vergist hebt en we eigenlijk praten over DDS3 tapes en drives (die idd maar 12 Gb native aankunnen). In dat geval wil ik je afraden om de drives te gaan gebruiken. Dit type medium is dermate oud dat 500GB wegschrijven met een max snelheid van 1.1 MB/s iets is waar je niet op wachten wilt. zie wiki link
Klein rekensommetje uitgaande van van 1 MB/s komt op 500 GB / (1 * 60 * 60 = 3.6 GB/H) ~ 138 uur / 24 ~ 6 dagen continu backuppen. Restore duurt 2 a3 keer zo lang dus reken maar uitDLT3 is niet veel sneller maar daar past wel meer op
en hoelang het duurt voor 12GB hebt gebackupped is afhankelijk van verschillende factoren...
- Akkoord, ik heb ondertussen het een en ander getest en ik heb besloten dat de schrijf/lees tijd niet belangrijk meer is.

denk aan netwerk infrastructuur, backup applicatie configuratie, tapedrive aansluiting (scsi, i-scsi, fiber)...
- Prive.....

en waarom wil een tape 1 x beschrijven en dan 15 jaar bewaren heb je alleen statische gegevens?
- ja statische gegevens. 17 jaar aan het sparen... vele uren in verloren. Dus ik moet ergens een kopie hebben.

en je tape kan misschien wel 15jaar meegaan, maar kan je tape drive dat ook?
- Tsja daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb er dan wel 2 maar dat garandeert niets inderdaad. Dit komt dus bij het lijstje van afwegingen.

en denk aan je backup applicatie + licentie want als je 15 jaar later wil restoren moet je daar wel rekening mee houden...
- Dit heb ik nog niet. Het gaat namelijk om gecomprimeerde data, die in principe direct naar de tape geschreven mag worden. Hoe dit werkt of hoe ik dit ga doen weet ik nog niet.

Al bij al, ik heb de keus om alles naar DVD/Blueray te bakken, of alles naar HD of alles naar Tape.
Jé suis student en aangezien ik al 2 tapedrives heb plus een aantal benodigde tapes, is dit momenteel het goedkoopste. Daar komt bij dat Tape volgens mij het beste op langere termijn te bewaren is.

Het gaat lang duren mja, wederom ...... student.

(ik heb net 2e hands 70 tapes voor 20 euro kunnen kopen. 70 x 12 = 840 , 20 / 840 = +/-0.03 cnt per GB)
Tapes 2dehands kopen is niet aan te raden. Je weet niet hoe ze fysiek behandelt zijn wat de leeftijd is en hoe vaak ze geknuffeld hebben met lees en schrijf koppen.
Als die data je lief is zou ik aan de slag gaan met externe schijven om de prijs laag te houden.
Je hebt al 500Gb voor een euro of 100 koop je er 2 dan heb je een backup van je backup. Wat in het DDS3 geval met 2dehands tape, betrouwbaarder (ook de lange termijn zie aantal regels hierboven voor argumentatie) makkelijker (tapewissel) en sneller is. Ik snap dat gratis aantrekkelijk is voor een student, maar van de andere kant is 17 jaar sparen en het vervolgens verliezen niet in geld uit te drukken.
Pagina: 1